Eller äta kallt.
Nu har du väl tittat för mycket på statstelevisionen Skogsvilde? Så här års ska mat vara hemmodlad eller närodlad, näringsrik och varm.
Kan du redovisa vilka marker som det handlar om?Kan du själv göra något för att minska energibehovet?
Inte alls. Grejen med att köpa importerad mat i halvfabrikat eller helfabrikat som gärna är förpackad på ett åldersbeständigt sätt är klar i detta fallet. Man behöver inte lägga så mycket energi på tillagning här. Att värma upp kostar nära på inget mot en tilllagning av hela rätter, och är det konserverat så går det ingen energi till att lagra på ett hållbart sätt.
Frågan är om inte Anne-Li går händelserna i förväg.Bifogar skärmdump från Sydsvenskan 13 september, där Länsstyrelsen inte anser att det bara är att tuta o köra att tapetsera Skåne med solcellsparker.
Ett inte så självhushållande sätt att lösa problemet, jag trodde du var mer för långkok på vedspis och egenodlade grönsaker från upphöjda bäddar.Grejen med långkok och konservering är väl att man tillvaratar spillenergin till bostadens uppvärmning och gör så att säga två flugor på smällen
Släpp inte sakfrågan och stället diskutera mina preferenser. De är rätt ovesäntliga när det gäller att diskutera ämnet. I de flesta diskussionerna hamnar man i ett läger där man vill att massor ska göras men man vill inte se det. Man vill inte se vindkraftverk, solcellsanläggningar är fula osv... Då måste man istället se till vad man kan göra för att minska sitt elberoende/förbrukning.Och då är det alternativ som jag föreslår det som är mest realistiskt för att lösa problemet. Men frågan är, kommer man vilja göra sådana uppoffringar? Att sänka inomhustemperaturen är en annan, visst det är inte så enormt många som har direktverkande el men väl så många måste använda el som del i tillverkningen av värme oavsett system. Jag använder el trots att vi i grunden har ett självtryckssystem, men med påkopplad acctank så blev jag tvungen att ha pumpar får att få in varmvatten och distribuera det.Det finns även en pump för dagar när självtrycket inte vill hoppa igång.
Ok Skogsvilde tycker du att du håller håller dig till ämnet: Behövs det mer av att miljövänliga satsningar får betala sej för dom som satsar? Du skriver om importerad mat i hel och halvfabrikat i ett självhushållarforum och berör varken frågan i rubriken eller självhushåll i ditt svar vad jag kan se. Jag tror att det behövs lönsamhet för att få till mer miljövänliga satsningar, att tex sänka momsen på solceller vore ett sätt att få ner priset till konsument och därmed nå en kortare avskrivningstid.
momssatsen är ju satt och medger inga undantag. Bättre då att göra den el som produceras och där ägaren använder sin del ges skattefrihet. Som det är nu matas den ju ut på nätet och säljaren/producenten får köpa tillbaks den. Då med pålagda avgifter och moms. Befängt!
Den el man använder direkt själv är skattefri, den matas inte ut på nätet. Att ladda en elbil med egenproducerad energi är på det viset skattegynnat då man slipper moms, avgifter och nätkostnaden.
Men frågan är, kommer man vilja göra sådana uppoffringar?
En relevant men IMO komplicerad fråga...I urbana miljöer, där väldigt många i det här landet bor, värms bostaden av fjärrvärme. Helt Ok, själv boende i sådan miljö samt varande äldre minns jag den kassa luften av all oljeeldning...Fjärrvärmen använder ibland spillvärme från industri, t e x som i mitt landskap, sockerbruk.Längre norrut kan det vara från pappersmassa fabriker? (rätta mig gärna om jag har fel).Så i urbana eller halvurbana miljöer med fjärrvärme finns det inte så mycket el för värmekostnaden att spara in på för det enskilda hushållet, värmen ingår i månadsavgiften, ... fjärrvärmen skall ändå pumpas fram till huset för varmvattnets skull o s v.
Och utan el stannar pumpen.
För hyresvärdar finns inget incitament att införa enskild debitering för lägenheter vad beträffande förbrukningen av värme/varmvatten (eller för den delen också vatten).För dem innebär det nog bara krångel med avläsningar och särskild debitering m.m
Bra och bra ... dock har jag svårt att tro ifall det hitintills handlat om våldsamt stora mängder energi att det gått oförmärkt förbi....Känner du svensken?? har du någonsin bott i en brf, ett Sverige i miniatyr??? jag ser framför mig de som säger 'att jag håller aldrig mer än 18 grader i lägenheten och vill INTE vara med och bekosta en massa nya dyra mätare' till de som kommer att säga att 'att dessa mätare och kostnaden för dessa - är det riktigt säkert att det kommer att leda till någonting - att månadsavgiften ändå i slutändan kommer bli samma?Att säga 'fixa digitalt' har blivit en slags one-size-fits-all lösning - eller en slasktratts lösning?De gamla mätarna på de vattenburna elementen i 1950tals huset var nog aldrig bra eller välfungerande - har rört mig mycket i Sverige och enbart hört talas om detta enda fall.Så Ok, du skall installera genomströmningsmätare för varje element i samtliga lägenheter, var tänker du mäta temperaturen? ihopa med genomströmningsmätaren? eller något genomsnitt från husets värmecentral? (vattentempen i värmesystemet är inte samma på 1:a vån som på 10:vån)Skall detta kopplas ihop med kablar, eller skall det till Wifi/Blåtand? hur många kommer inte ogilla att hyresvärden kör eget nät i lägenheterna? medans andra kommer att försöka hacka det.Hur blir det med varmvattnet? där kan vattenrör gå från väggen till kranar med väldigt få cm - skall man då in och rota i väggar och tätskikt? Vem betalar?I hyresfastigheter - ifall hyresvärden har struntat i att modernisera värmeanläggningen eller justera den, och bara debiterat de hyrande - och hyresgästerna märker att det blir billigare att dra ner lägenhetens element och köra delvis på egen el? Hur tror du elnätet mår av det?En annan sak i nybyggen. Där skulle man från början vid dragning av vattenstammar kunna lägga in en mätcentral på samma sätt som för elen.