Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta stora stenar på sin tomt?  (läst 6056 gånger)

Fiskartorpet

• Södermanland
Flytta stora stenar på sin tomt?
« skrivet: 26 jan-22 kl 19:56 »
Har skaffat ett torp, och där jag vill parkera bilen finns ett par stenar till hälften ner i marken, de är ungefär 50 cm i diameter.
Är det möjligt att flytta dom en bit, ungefär 2 meter, med muskelkraft och smarta metoder?
Någon som har provat och kan komma med glada tillrop!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Flytta stora stenar på sin tomt?
« Svar #1 skrivet: 26 jan-22 kl 20:00 »
Du kan spräcka dom med snigeldynamit.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 26 jan-22 kl 20:22 »
Sådana småstenar kan du flytta med spett och en spaklyft för ett par hundra.

Fiskartorpet

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 26 jan-22 kl 20:34 »
Du kan spräcka dom med snigeldynamit.
Då måste jag ju först borra i dom, vilket jag inte har möjlighet till.
Jag vill även behålla stenarnas naturliga form som tomtavgränsare.
« Senast ändrad: 26 jan-22 kl 20:42 av Fiskartorpet »

Fiskartorpet

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 26 jan-22 kl 20:36 »
Sådana småstenar kan du flytta med spett och en spaklyft för ett par hundra.
Mja, hur "greppar" jag tag i stenen, och vad sätter jag lyften i?

mattias_33

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 26 jan-22 kl 21:08 »
Gräv med spade på en sida tills du kommer under. In med en 2"4, lägg en till på marken. Sen lyfter du upp den. Du kan behöva ta nåt spadtag runt stenen, beroende på stenens form. Väl på marken rullar du den.
Ju längre 2"4 är desto starkare blir du. Blir den dock för lång eller av dålig kvalitet så kommer den gå av vid en kvist.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Fiskartorpet

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 26 jan-22 kl 21:10 »
Gräv med spade på en sida tills du kommer under. In med en 2"4, lägg en till på marken. Sen lyfter du upp den. Du kan behöva ta nåt spadtag runt stenen, beroende på stenens form. Väl på marken rullar du den.
Ju längre 2"4 är desto starkare blir du. Blir den dock för lång eller av dålig kvalitet så kommer den gå av vid en kvist.
Jag antar att jag måste prova!
Oroar mig för att inte hitta "greppet"...

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 26 jan-22 kl 21:25 »
Mja, hur "greppar" jag tag i stenen, och vad sätter jag lyften i?

Att få grepp om runda stenar är lite pilligt, men är de bara hälften ner i marken så behöver du inte gräva mycket. Det är rätt smidigt att använda ett 2-4 tons spännband att sätta runt. Då märker du om du har fått grepp när du spänner åt, och slipper bli överraskad när du börjar dra. Lyften kan du ju fästa i bilen. En sten i den storleken väger ju bara ca 200kg, så får du bara loss den från suget i jorden så är den inte så farlig.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 26 jan-22 kl 21:30 »
2"4 känns dock lite klen, Mattias är nog van vid långsamvuxet trä, inte det du hittar på Byggmax.

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #9 skrivet: 26 jan-22 kl 21:34 »
 Så är det ju det knepet att gräva ner dem.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Fiskartorpet

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 26 jan-22 kl 21:35 »
Att få grepp om runda stenar är lite pilligt, men är de bara hälften ner i marken så behöver du inte gräva mycket. Det är rätt smidigt att använda ett 2-4 tons spännband att sätta runt. Då märker du om du har fått grepp när du spänner åt, och slipper bli överraskad när du börjar dra. Lyften kan du ju fästa i bilen. En sten i den storleken väger ju bara ca 200kg, så får du bara loss den från suget i jorden så är den inte så farlig.
Bilen ja, precis den står ju exakt där!
Då kanske man kan dra lite med den också, och ställa till en olycka som man inte kan förklara för försäkringsbolaget!

Hur vet ni hur mycket stenar väger?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 26 jan-22 kl 21:43 »
Vanliga stenar häromkring är av granit eller gnejs och de väger runt 2,7 kg/liter. En rund sten med diameter 50cm har volymen 65 liter och väger 180 kg.

mattias_33

• Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 26 jan-22 kl 21:45 »
2"4 känns dock lite klen, Mattias är nog van vid långsamvuxet trä, inte det du hittar på Byggmax.

Jag går igenom hela stabben tills jag funnit dom bra i sortimentet. Dagens massproduktion ger tvivelaktig kvalitet. Föredrar dock bonnsågat före byggmax.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #13 skrivet: 26 jan-22 kl 21:46 »
Om du vet stenens mått så kan du ju uppskatta volymen. Är det en någorlunda rund sten så kan du approximera den till ett klot och damma av formelsamlingen från skolan (eller Wikipedia) för att bestämma volymen.  Sen kan du räkna med att densiteten är ungefär 2,7 , dvs om stenens volym t ex är 1 m3 så väger den 2,7 ton.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 26 jan-22 kl 21:49 »
Dra inte med bilen (om du inte har en gammal automatlåda), kopplingen ryker fort. Men den duger som fäste om du lägger i ettan och drar åt handbromsen. Tänk bara på att om du fäst för dåligt vid stenen så kan något träffa bilen.

Fiskartorpet

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 26 jan-22 kl 22:02 »
Dra inte med bilen (om du inte har en gammal automatlåda), kopplingen ryker fort. Men den duger som fäste om du lägger i ettan och drar åt handbromsen. Tänk bara på att om du fäst för dåligt vid stenen så kan något träffa bilen.
Ja, min far "styrde" ett träd vid fällning en gång, med bilen, det gick bra den gången, men jag insåg att bilar kanske inte ska användas så...

Vasa

• -
« Svar #16 skrivet: 26 jan-22 kl 23:52 »
Om jag vore du skulle jag istället täcka "dalarna" mellan aktuella stenar med små stenar/grus/jord/fyllnads massor etc. och planar ut marken, då blir en lite upphöjd solid parkering plats som vatten inte samlar på sig och inte kan ställa till problem vid regn och på vintern/våren, än utan stenar och håll som dem efterlämnar fyllda av endast jord som du tänker göra och straffa dig med ett enormt jobb med. Att täcka platsen och jämna ut den är enklare och ett en mans jobb medan få bort stenarna kommer förr eller senare att kräva flera händer.   

Fiskartorpet

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 27 jan-22 kl 06:49 »
Om jag vore du skulle jag istället täcka "dalarna" mellan aktuella stenar med små stenar/grus/jord/fyllnads massor etc. och planar ut marken, då blir en lite upphöjd solid parkering plats som vatten inte samlar på sig och inte kan ställa till problem vid regn och på vintern/våren, än utan stenar och håll som dem efterlämnar fyllda av endast jord som du tänker göra och straffa dig med ett enormt jobb med. Att täcka platsen och jämna ut den är enklare och ett en mans jobb medan få bort stenarna kommer förr eller senare att kräva flera händer.
Jag har inget övrigt material att ta av, då måste jag köpa och det gör jag helst inte.

LimJans

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 27 jan-22 kl 07:54 »
Jag har inget övrigt material att ta av, då måste jag köpa och det gör jag helst inte.

Jag har aldrig betalat för sånt, det brukar finnas som bortskänkes om man kollar runt lite. :)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 27 jan-22 kl 11:30 »
Finns många platser där rådet om att höja marken för att bli av med två stenar som sticker upp är helt åt skogen. Det rör sig kanske i det här fallet om 3x6x0,3 = 5,4 m3 = fullt flak på en lastbil vilket kostar 2-3000 kr. Bara arbetet med att kratta ut det är i nivå med att pilla upp stenarna.

TS ville ju ha stenarna till prydnad, så han behöver inte gräva ner dem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

155 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser