Förra året köpte jag ocjh min sambo en markplätt på drygt 1000 kvm i en skogsglänta på Krångåsens fäbod utanför Mora. Här tänkte jag, här kan jag bygga den lilla stugan och en liten bod som jag alltid drömt om - i lösvirke. Här kan vi ha en plats Off Grid, utan indraget vatten och utan anslutning till el. Vatten finns att hämta i en källa, men el finns inte alls på fäboden.
Jag beskriver här övergripande hur vi avser bygga vår stuga, men hänvisar också till YouTube där ni kan följa och se vårt bygge.
https://www.youtube.com/channel/UCMdHIxjwfDwtf9hzFwj-NDQFramför gärna era tankar, synpunkter eller frågor kring detta, och följ gärna vår YouTube-kanal. Just nu under vintern står dock bygget still.
Bod för tillfällig toalett och verktygI juli. 2021 fick vi vårt bygglov. Före vintern hann vi få upp en liten bod för verktygsförvaring och en liten tillfällig toalett. Denna toalett är en enkel Pottapotti från Biltema. Toaletten i boden är tillfällig under byggtiden. Till slut ska toaletten finnas inne i stugan, men då i form av en separett där vi tar hand om latrinet och komposterar det i tunnor, medans urinen blandas ut med vatten och används som gödning på våra odlingar.
Utrymmet i boden där vi nu har vår tillfälliga toalett kommer senare bli vedbod.
StuganStugan kommer att få en boarea på 43 kvm fördelade på en storstuga, ett sovrum och en toalett. Storstugan kommer att kunna delas av för att skapa ett ytterligare sovrum. Soffor kommer att vara i form av bäddsoffor för att spara plats.
UppvärmningStugan kommer att värmas med en vedkamin, men jag kommer också se till att ha en gasolvärmare tillgänglig. Naturligtvis kommer stugan att behöva kallställas när vi inte är där.
VentilationVentilationen är viktig för att inte samla fukt i stugan. Här är planen att placera solcellsdrivna frånluftsfläktar på lämpliga ställen i fasaden, och öppna upp några tilluftskanaler. Dessa fläktar skall gå kontinuerligt.
KökKöket kommer vi att utrusta med gasolhäll och ett gasol/12V-drivet kylskåp. Gasoltuber placeras i en liten låda utanpå fasaden.
ElVi kommer att behöva el till kylskåp, fläktar, belysning. Den stora förbrukaren blir kylskåpet om detta inte körs på gasol. Elen skapar vi med solceller och en rejäl batteribank. Batteribanken ger 12V och via en inverter kan vi skapa 230V
Under byggtiden använder jag ett bensindrivet elverk för att driva mina verktyg. Detta elverk kan senare återanvändas för att generera 230V eller för att ladda 12V om solen inte gjort sitt jobb.