I en annan tråd kom vi att vara lite oense om Sötpotatis ska betraktas som en ny gröda eller inte.
Nytt eller gammalt är ju relativt vad man jämför med. 2016 är bara sex år sedan och då tycker jag det är en ny gröda. Men för ett barn på tio år är det 60% av livstiden. Jag menar inte att du är bara tio år, det var bara för att sätta perspektiv till hur man kan uppleva tidsperioden sex år.
Jag vet inte hur många som hunnit provodla sötpotatis, men om man jämför med hur många som odlat t ex morötter så kan det inte vara många procent.
I år blir det ingen provodling av sötpotatis. Jag avvaktar tills du presenterat ditt resultat innan vi bestämmer oss för om vi ska avstå plats något annat år för detta. Utrymmet på altanen Prioriteras än så länge till chili, paprika, tomater och gurka.
Efter 6 år är det inte längre en ny gröda: I de länkar som jag har lämnat finns där redan många forskningsresultaten
men hur många självhushållare som har testat att odla sötpotatis är fortfarande ett frågetecken? Jag skapade endast tråden av nyfikenhet: Odlar du sötpotatis!
Nya spännande grödor som odlingsprojekt är quinoa - linser - sötlupin!
Hur länge tycker ni att en gröda ska ha funnits i Sverige för att inte längre betraktas som ny?
anne-li tar upp några grödor som för henne är nya:
Nya spännande grödor som odlingsprojekt är quinoa - linser - sötlupin
Är det någon som känner till något om odling av dessa och hur länge de eventuellt odlats i Sverige?