Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Projekt: vindkraft - vätgas - el  (läst 10868 gånger)

Berberis

• Närke
SV: Projekt: vindkraft - vätgas - el
« Svar #80 skrivet: 28 apr-22 kl 19:38 »
Nja, storskalig produktion av vätgas medelst elektrolys är en beprövad process som har använts storindustriellt i över 100 år vid det här laget. Jag tar mig friheten att länka till ett par avhandlingar om saken (på tyska). https://www.now-gmbh.de/wp-content/uploads/2020/09/now-studie-wasserelektrolyse-2011.pdf https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.463.219&rep=rep1&type=pdf

Problemen med vätgas är snarare lagring, distribution och säkerhetsfrågor när okunnig allmänhet ska ha med den att göra, än produktion.
Jag har vuxit upp med sådana här gaslågor och fått koka tevatten sedan jag var 10-12 år, så jag är inte så väldigt rädd för naturgasen. Men när det gäller vätgas, tillhör jag den "okunniga allmänheten". Så här kan inte allmänheten få tända vätgasen! Inte på några villkor. Då blir det katastrof.

Jag föreställer mig att vätgas skulle kunna användas i industrier: professionellt och omgärdad av stora säkerhetsåtgärder. Stämmer det?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #81 skrivet: 28 apr-22 kl 20:39 »
Jag har vuxit upp med sådana här gaslågor och fått koka tevatten sedan jag var 10-12 år, så jag är inte så väldigt rädd för naturgasen. Men när det gäller vätgas, tillhör jag den "okunniga allmänheten". Så här kan inte allmänheten få tända vätgasen! Inte på några villkor. Då blir det katastrof.

Jag föreställer mig att vätgas skulle kunna användas i industrier: professionellt och omgärdad av stora säkerhetsåtgärder. Stämmer det?

Rätt hanterad så är vätgasen säkrare än naturgas då man inte använder öppen låga.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

esten

• -
« Svar #82 skrivet: 28 apr-22 kl 20:43 »

Idag finns det brännare för vätgas så kan mycket väl bli så att man använder vätgas istället för naturgas
https://stories.kiwa.com/en/article/2021/from-gas-to-hydrogen-the-hydrogen-burner-conversion-development-testing/

malarmaster

• Småland
« Svar #83 skrivet: 28 apr-22 kl 20:53 »
Förstår inte varför vätgas ger upphov till rädsla. Den används redan i både fordon och industri. Och har gjort så i minst 25 år. Det går bränslecellsbilar även i Sverige och det finns vätgasmackar i drift. I europa och i kalifornien är det betydligt vanligare med bränsleceller. Både Volvo och Scania tillverkar fordon och det mesta exporteras då infrastruktur saknas i Sverige pga regeringens obeslutsamhet. Men privata företag och kommuner bygger. Det är framtiden och ger ett elsystem och en transportsektor som är förutsägbart.

Lugnebergagård

• Uppland
« Svar #84 skrivet: 28 apr-22 kl 23:39 »
Förstår inte varför vätgas ger upphov till rädsla. Den används redan i både fordon och industri. Och har gjort så i minst 25 år. Det går bränslecellsbilar även i Sverige och det finns vätgasmackar i drift. I europa och i kalifornien är det betydligt vanligare med bränsleceller. Både Volvo och Scania tillverkar fordon och det mesta exporteras då infrastruktur saknas i Sverige pga regeringens obeslutsamhet. Men privata företag och kommuner bygger. Det är framtiden och ger ett elsystem och en transportsektor som är förutsägbart.

Tror du missat detaljen att bränslecellsbilar inte slog...

Antal vätgasmackar i USA: 49st, varav 48st i Kalifornien
Antal laddstationer för elbilar: 42.830st

Kollar man på hur det investeras i el-bilar och batteriteknik. Och hur det inte investeras i bränslecellsbilar så blir trenden tydligare.

Var ju bra, elbilar är mycket mer energieffektiva.

Skogsvilde

• -
« Svar #85 skrivet: 29 apr-22 kl 07:39 »

Kollar man på hur det investeras i el-bilar och batteriteknik. Och hur det inte investeras i bränslecellsbilar så blir trenden tydligare.

Man kan bevisa allt med statistik.

Elbilen har en några rätt jobbiga problem.
Batterierna slits och räckvidden minskar
Och sedan giftigheten när dom brinner och är så svårsläckta.

Bränslecellen kanske bara exploderar.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

• Småland
« Svar #86 skrivet: 29 apr-22 kl 10:25 »

försök köra en lastbil på el....
Bränslecellsbilarna kommer. Det är stor utveckling hos biltillverkarna. USA är ju ett skitdåligt exempel då man fortfarande föredrar fossilt och majoriteten inte förstår klimathotet.
Det gäller att bygga infrastruktur för framförallt tung trafik. Det görs i EU där man beslutat att det är just vätgas som är framtidens energibärare.
F.n finns i Tyskland 91 publika mackar,övr. EU 37 + 11 i Storbritannien. Asien bygger mest ,130 i Japan,Sydkorea och även Kina satsar stort. biltillverkarna utvecklar nu generation 2 som alltså skall ersätta batteribilen och de flesta biltillverkarna i EU verkar vara överens om detta. Tyskland har  planerat för 400 mackar till 2025.
Batteribilar kommer givetvis också att finnas men då som transport i närmiljö. Dock gäller det att knäcka frågan om hållbar tillverkning och batteriåtervinning i stor skala. En vanlig Svensson kan säkert täcka sitt transportbehov med en sådan men vill man ha samma räckvidd o flexibilitet som med bensin/diesel är det bränslecellen som  gäller i framtiden.Den tunga trafiken blir helt säkert bränslecell och alla tillverkarna har sådana i sitt sortiment.Och med dagens osäkerhet  och kraftigt stigande priser på energi är vätgas framtiden. Lokalt producerad och  även i hemmet kommer framtiden att vara en eller flera bränsleceller som levererar el  när det inte blåser.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #87 skrivet: 29 apr-22 kl 11:41 »
Man kan bevisa allt med statistik.

Elbilen har en några rätt jobbiga problem.
Batterierna slits och räckvidden minskar
Och sedan giftigheten när dom brinner och är så svårsläckta.

Bränslecellen kanske bara exploderar.

Finns det verkligen några belägg för slitage hos någotsånär moderna litiumbaserade elbilsbatterier?  Jämför med litiumjonbatterier i t ex mobiltelefoner och laptopdatorer, de håller ju många gånger bättre idag än vad batterier byggda med samma grundteknik gjorde för 15-20 år sedan.
Min kommun har flera elbilar som idag är över 10 år gamla (ca 2010-2011 års modeller), och de har fortfarande full räckvidd.

Znibban

• Skåne
« Svar #88 skrivet: 29 apr-22 kl 12:01 »
Finns det verkligen några belägg för slitage hos någotsånär moderna litiumbaserade elbilsbatterier?  Jämför med litiumjonbatterier i t ex mobiltelefoner och laptopdatorer, de håller ju många gånger bättre idag än vad batterier byggda med samma grundteknik gjorde för 15-20 år sedan.
Min kommun har flera elbilar som idag är över 10 år gamla (ca 2010-2011 års modeller), och de har fortfarande full räckvidd.

Dessutom så kan man använda elbilsbatterier för att lagra elen från solceller även om de inte funkar till bilen längre.

Vasa

• -
« Svar #89 skrivet: 29 apr-22 kl 12:04 »
försök köra en lastbil på el....

Försök pågår i Gävleborg https://sandvikenpurepower.se/elvag.html

Berberis

• Närke
« Svar #90 skrivet: 29 apr-22 kl 12:26 »
Idag finns det brännare för vätgas så kan mycket väl bli så att man använder vätgas istället för naturgas
https://stories.kiwa.com/en/article/2021/from-gas-to-hydrogen-the-hydrogen-burner-conversion-development-testing/
Tack. Det är alltså mycket på gång när det gäller vätgas. Jag såg att det redan går att svetsa med vätgas - spännande!

Skogsvilde

• -
« Svar #91 skrivet: 29 apr-22 kl 12:37 »
Det allra allra största problemet man har när man går från fossila lösningar för att lösa energibehovet är att kunna få tillräckligt mycket energi när man behöver den,tillräckligt enkelt och säkert.

Då är batterier helt klart en lösning som för med sig en del miljöproblem, ganska besvärlig återvinning, och rätt riskabelt vid olyckor behöver man helt klart utveckla dom och även jobba på med vettiga alternativ.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #92 skrivet: 29 apr-22 kl 18:09 »
Tack. Det är alltså mycket på gång när det gäller vätgas. Jag såg att det redan går att svetsa med vätgas - spännande!

Svetsa med vätgas har man gjort sedan över 100 år tillbaka. Antingen med vätgasen som bränsle, eller som skyddsgas i samband med elsvetsning (s k arcatomsvetsning, en föregångare till TIG). Nackdelen med båda metoderna är dock att väte kan lagras in i det stål som svetsas, och orsaka s k vätesprödhet. Gassvetsning med väte användes mycket förr i tiden i Sovjet, där man ständigt hade brist på kalciumkarbid för att tillverka acetylen.

malarmaster

• Småland
« Svar #93 skrivet: 29 apr-22 kl 18:19 »

Är ju inte samma sak. Det blir lite järnväg utan räls.Precis som spårvagnar och trådbussar med el. Oflexibelt och funkar bara i vissa situationer.

Berberis

• Närke
« Svar #94 skrivet: 29 apr-22 kl 18:57 »
Lysande! Som trådbussar ungefär, som dock är bundna till vissa sträckor. Och sen blev jag så full i skratt när jag kom ihåg färden med trådbussen i Arnhem, i slutet på 50-talet. Vi skulle iväg till en konferens med nykterhetens ungdomsförbund ...
Och bussarna finns kvar än - de klarar 7 linjer! https://en.wikipedia.org/wiki/Trolleybuses_in_Arnhem
Inget nytt under solen!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #95 skrivet: 01 maj-22 kl 11:13 »
Jag är inte så säker på vindkraftens skadlighet för naturen som skogaliten är, och vissa motståndsargument är ju orimliga (som att man skulle skrota ett verk för att turbinbladen är slut), men det finns mycket som blivit fel framför allt med placeringen. Men ett är helt klart, att fortsatt byggnation inte gynnar det Svenska nätet, folket eller miljön.

Batteritekniken blir hela tiden bättre för att det finns en rejäl efterfrågan. Snart tar den ett eller två skutt dessutom när man går från litium till natrium och aluminium. Återvinning av batterier är heller inga konstigheter. Så elbilarna kommer snart att ha betydligt längre räckvidd och lastbilarna kommer att kunna gå på el de med. Så det finns ingen anledning att gå omvägen över vätgas för sådant, som skogaliten så bra förklarade angående de adderade förlusterna i ett system. Lastbilarna kan ju gå på biodiesel i väntan på.

Grabben som har en elbil kör 1 mil på 1,7 kWh el. Jag kör samma sträcka på 9 kWh bensin. Elbilar är dessutom perfekta att ta hand om ojämn leverans av el från solpaneler eller vindsnurror.

Znibban

• Skåne
« Svar #96 skrivet: 02 maj-22 kl 08:45 »

Batteritekniken blir hela tiden bättre för att det finns en rejäl efterfrågan. Snart tar den ett eller två skutt dessutom när man går från litium till natrium och aluminium. Återvinning av batterier är heller inga konstigheter. Så elbilarna kommer snart att ha betydligt längre räckvidd och lastbilarna kommer att kunna gå på el de med. Så det finns ingen anledning att gå omvägen över vätgas för sådant, som skogaliten så bra förklarade angående de adderade förlusterna i ett system. Lastbilarna kan ju gå på biodiesel i väntan på.

Grabben som har en elbil kör 1 mil på 1,7 kWh el. Jag kör samma sträcka på 9 kWh bensin. Elbilar är dessutom perfekta att ta hand om ojämn leverans av el från solpaneler eller vindsnurror.

Personligen längtar jag efter att Lightyear One, bilen med solceller på taken, som iallafall under sommarhalvåret blir i stort sätt självladdande. Detta och tekniken som gör att laddstolpar kan både ladda och laddas in i för att jämna ut elbelastningen på nätet
Varför tillverkas inte dessa bilar och till överkomligt pris. Tekniken finns ju!!!!!

torbjorn

• Medelpad
« Svar #97 skrivet: 02 maj-22 kl 09:22 »
Problemet är att de solceller man får plats med på biltakets yta inte räcker så långt för att täcka bilens energibehov, åtminstone inte på svenska breddgrader. Och det är väl också lite tveksamt med solcellernas hållbarhet när de sitter ombord på ett fordon och utsätts för allt möjligt som de kan bli utsatta för i trafikmiljö.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #98 skrivet: 02 maj-22 kl 12:17 »
Problemet är att de solceller man får plats med på biltakets yta inte räcker så långt för att täcka bilens energibehov, åtminstone inte på svenska breddgrader. Och det är väl också lite tveksamt med solcellernas hållbarhet när de sitter ombord på ett fordon och utsätts för allt möjligt som de kan bli utsatta för i trafikmiljö.
Jag uppfattar det mer som att solcellerna inte alls har förmågan att tillvarata solinstrålningen tillräckligt effektivt, om bilens tak är 2m2 borde den årliga instrålningen på den ytan räcka till 1000mil.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

• -
« Svar #99 skrivet: 02 maj-22 kl 12:51 »
Jag uppfattar det mer som att solcellerna inte alls har förmågan att tillvarata solinstrålningen tillräckligt effektivt, om bilens tak är 2m2 borde den årliga instrålningen på den ytan räcka till 1000mil.
1000 mil är trots allt 1000 mil.
Med tanke på hur elpriserna ser ut nu för tiden så är all "gratis" energi att bocka sig för.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

85 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser