Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Projekt: vindkraft - vätgas - el  (läst 10848 gånger)

torbjorn

• Medelpad
SV: Projekt: vindkraft - vätgas - el
« Svar #100 skrivet: 02 maj-22 kl 13:01 »
Jag uppfattar det mer som att solcellerna inte alls har förmågan att tillvarata solinstrålningen tillräckligt effektivt, om bilens tak är 2m2 borde den årliga instrålningen på den ytan räcka till 1000mil.

Problemet är inte bara bristande verkningsgrad hos dagens praktiskt tillgängliga solceller, utan också att den totala solinstrålningen (en snabb googling säger 1060 kWh per m² och år i Sverige) till stor del består av långvågig strålning (värmestrålning) som en solcell inte kan tillgodogöra sig för elproduktion.
Från den där teoretiska siffran på solinstrålning, måste man också räkna bort  t ex mulen tid, tid då bilen står med redan fulladdat batteri och inte kan tillgodogöra sig energin, tid då bilen står i skugga eller inomhus mm.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #101 skrivet: 02 maj-22 kl 13:55 »
Jag uppfattar det mer som att solcellerna inte alls har förmågan att tillvarata solinstrålningen tillräckligt effektivt, om bilens tak är 2m2 borde den årliga instrålningen på den ytan räcka till 1000mil.
Räknat på en  yta av 1x1m så borde den kunna generera 300kwh.
Men då ska den stå i solen hela tiden...
Men om vi räknar på 200kwh
Så brukar en normal elbil dra mellan1-2kwh per mil.
Så då är det rimligt att kunna köra ca 100-200mil per år med enbart solen.

Börjar man sen titta på skuggning och liknande så tror jag att de är mer realistiskt att köra runt 50mil

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #102 skrivet: 02 maj-22 kl 14:10 »
Räknat på en  yta av 1x1m så borde den kunna generera 300kwh.
Men då ska den stå i solen hela tiden...
Men om vi räknar på 200kwh
Så brukar en normal elbil dra mellan1-2kwh per mil.
Så då är det rimligt att kunna köra ca 100-200mil per år med enbart solen.

Börjar man sen titta på skuggning och liknande så tror jag att de är mer realistiskt att köra runt 50mil
Enheten är kWh och bilens yta är väl över 10m2 om man inte enbart begränsar sitt tänk till takets storlek.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #103 skrivet: 02 maj-22 kl 14:27 »
Problemet är inte bara bristande verkningsgrad hos dagens praktiskt tillgängliga solceller, utan också att den totala solinstrålningen (en snabb googling säger 1060 kWh per m² och år i Sverige) till stor del består av långvågig strålning (värmestrålning) som en solcell inte kan tillgodogöra sig för elproduktion.
Från den där teoretiska siffran på solinstrålning, måste man också räkna bort  t ex mulen tid, tid då bilen står med redan fulladdat batteri och inte kan tillgodogöra sig energin, tid då bilen står i skugga eller inomhus mm.
Om du känner den totala solinstrålningen behöver du inte räkna bort för mulen tid.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #104 skrivet: 02 maj-22 kl 15:57 »
Visst kan man få mycket hjälp av att ha solceller på bilen, speciellt om man har en skåpbil. Men den stora nyttan är dock att elbilar faktiskt inte eldar upp den mesta energin och släpper den till kråkorna som varenda förbränningsmotor gör när den sitter i en bil. Och med solceller på huset eller garaget/carporten så kan man oftast ha en fulltankad bil när man kör hemifrån.

Lugnebergagård

• Uppland
« Svar #105 skrivet: 02 maj-22 kl 18:51 »

Jag brukar räkna med att du får ungefär 150kwh/m2 solceller och år om de står bra placerade med rätt vinkel. Vilket de knappast gör på en bil. Du kan säkert inte ha den effektivaste typen heller. Så det sänker säkert ytterligare.

Tanken med solceller på bilen är så klart god om det kan ge några mil extra. Men tekniken är inte där ännu.

Znibban

• Skåne
« Svar #106 skrivet: 03 maj-22 kl 08:45 »
ytterligare.

Tanken med solceller på bilen är så klart god om det kan ge några mil extra. Men tekniken är inte där ännu.

Lightyear One , gooogla på den. Tillverkas fr.o.m. i år av Valmet Automobil i Finland.
Problemet är bara priset, de första som produceras nu kommer ligga runt 1.2 milj.

Lugnebergagård

• Uppland
« Svar #107 skrivet: 03 maj-22 kl 13:10 »
Lightyear One , gooogla på den. Tillverkas fr.o.m. i år av Valmet Automobil i Finland.
Problemet är bara priset, de första som produceras nu kommer ligga runt 1.2 milj.

Menar inte prototyper eller obetydlig produktion... Eller som här ingen produktion alls.

Det som är svårt med bilar är inte att tillverka några stycken. Det är att bygga hundra tusen av dem på ett år.

Men fick lite data på deras hemsida. 5m2 och 215wp/m2. Är jag snäll så får de ut 500kwh på ett år. Vet inte vad det kan motsvara i pengar räknat? 1.500kr om vi säger 3kr/kwh.

Sen är ju den lilla frågan, vad kostar kalaset och hur länge håller det? Vad händer när bilen blir repad? Dör hela strängar?

Jag gillar tanken och hoppas och stödjer idén men jag vidhåller att vi inte är där ännu.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #108 skrivet: 03 maj-22 kl 15:20 »
Enheten är kWh och bilens yta är väl över 10m2 om man inte enbart begränsar sitt tänk till takets storlek.
Den lilla detaljen att kvadratmeterna gärna ska vara riktade mot solen hela tiden. Men realistiskt så är taket det.
Så man landar nog runt några hundra kwh per år som mest.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #109 skrivet: 03 maj-22 kl 16:32 »
Den lilla detaljen att kvadratmeterna gärna ska vara riktade mot solen hela tiden. Men realistiskt så är taket det.
snälla försök använd rätt enhet

Lugnebergagård

• Uppland
« Svar #110 skrivet: 03 maj-22 kl 21:16 »
snälla försök använd rätt enhet

Förklara, vadå rätt enhet? Jag såg inget fel...

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #111 skrivet: 03 maj-22 kl 22:31 »
Förklara, vadå rätt enhet? Jag såg inget fel...
kWh

Lugnebergagård

• Uppland
« Svar #112 skrivet: 04 maj-22 kl 06:51 »
kWh

Du menar kWh istället för kwh? Jag tycker att det var ett väldigt onödigt påpekande, vanligt översitteri faktiskt.

Använd din tid till att försöka lära ut skillnaden mellan energi och effekt istället. För där sker det missförstånd. Som håller på att sabba hela elnätet faktiskt.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #113 skrivet: 04 maj-22 kl 11:20 »
Du menar kWh istället för kwh? Jag tycker att det var ett väldigt onödigt påpekande, vanligt översitteri faktiskt.

Det är ju beklagligt om du känner dig trampad på för att jag vänligt bett en forumdeltagare använda rätt enhet.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #114 skrivet: 04 maj-22 kl 11:31 »

När man klär bilen i solcellsfilm så blir det bra.

Jag har en rätt stor skåpbil som jag under framför allt sommaren behöver en del ström i. Så jag satte 2 vanliga paneler på taket. Om jag vill ha mer ström så har jag sneglat på vänster sida som saknar dörrar och fönster (förutom förardörren). Med med även den sidan klädd så blir det till att tänka på hur man parkerar, för bilar är trots allt oftast parkerade. Och jag kan inte sätta vanliga glaspaneler där som jag gjorde på taket, för det blir nog inte uppskattat av trafikpolisen. Har en liten panel i seg plast som man kan gå på om den sitter på hård yta på båten för att testa hur bra den håller. Den är bara på några watt, men det räcker för att mäta på. Verkar tåla utsatt läge. Har nog suttit där i 5 år nu.

Radar

• Jämtland
« Svar #115 skrivet: 04 maj-22 kl 20:05 »
kWh

Vad skulle förkortningen med litet w utläsas som?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Anders G.

• -
« Svar #116 skrivet: 05 maj-22 kl 09:12 »
En bil som kör vibrerar. Visa gärna solceller som klarar det.
Bilar skall stå under tak för ett längre liv med mindre klimatslitage.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #117 skrivet: 05 maj-22 kl 12:49 »
Visst är vibrationer något man tar hänsyn till då man utformar solceller till fordonsindustrin, men det är lösbart. Jag pratade med en konstruktör på just den avdelningen när jag satte vanliga paneler på min bil, och hon trodde det kunde ta några år från panelerna. Men då mina bilar håller 10-20 år och panelerna har en förväntad livslängd på 50 år, så tror jag de håller bilen ut.

Jag har aldrig skrotat någon bil för att den fått slitage av att stå ute. De tar alltid slut någon annan stans än där väder och vind kommer åt.

Anders G.

• -
« Svar #118 skrivet: 05 maj-22 kl 13:51 »
Ja, skakriggar är bara trams.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #119 skrivet: 05 maj-22 kl 19:33 »
Absolut, det är bara att skruva fast grejerna på en bil, pumpa däcken hårt och ständigt ligga på de där irriterande uppvakningsspåren på motorvägen ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

6 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser