Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katatrofkull  (läst 15479 gånger)

Fridolf2

• Gäst
Re:Katatrofkull
« Svar #60 skrivet: 15 jul-07 kl 17:08 »
Bra att komma ihåg är att det är bara foder med extremt mycket soja=74% som inte är bra för smågrisar
En liten inblandning på 37% har ingen som helst påverkan på smågrisarnas hälsa  :)

källa: LantbruksUniversitetet SLU

En tolkningsfråga kanske... ;) :) men nu är det ju utrett.. :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #61 skrivet: 16 jul-07 kl 11:05 »
Tack för svaren.
Ska åka till granngården imorgon och handla in fodret.

Hur har det gått, lever smågrisarna ?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #62 skrivet: 16 jul-07 kl 13:55 »
I dag var veterinären här och fyra har luftvägsinfektion samt diarre´.

Nu ska de få antibiotika tills symtomen är över. De 4 sämsta kan det finnas hopp för men man ska inte ta det för givet.

Jag är ganska så ledsen över det här. En sak är klar och det bör gälla alla som läser detta; Att inte avla på grisar som fått en dålig start i livet. :'(
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #63 skrivet: 16 jul-07 kl 18:27 »
Ja jösses... givetvis skulle det vara 20 % koncentrat till 80 % spannmål  ;D
(har bara höet som ligger i blöt i huvet just nu  :-[  därav tvärtomskrivningen)
Men ... det skrev Du ju ? ???
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 17 jul-07 kl 01:05 »
Men ... det skrev Du ju ? ???

Efter redigering,ja.. :)

Ja, man kan inte nog betona hur viktigt det är för smågrisar att få i sig riktig råmjölk första dygnet, detta för att få antikroppar mot dom aktuella bakterierna i lagården,och det förutsätter ju också att suggan varit där lite, så hon hunnit bilda, och kan föra över.
Hoppas det går bra med dom iaf..

christine

• Västmanland
« Svar #65 skrivet: 17 jul-07 kl 13:19 »
Småttingarna ser ut att må bättre idag. De har fått sin andra spruta antibiotika. Jag och pappa gav dom sprutorna. Pappa håller i och jag ger sprutan.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #66 skrivet: 17 jul-07 kl 13:37 »
Härligt att höra att de är på bättringsvägen :)
Och vi är glada för att du håller oss uppdaterade!
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

christine

• Västmanland
« Svar #67 skrivet: 18 jul-07 kl 19:06 »
Spruta nr: 3

De börjar bli piggare och springer fram till fatet när jag kommer med mjölk. Ser också ut att lägga på hullet lite.

christine

• Västmanland
« Svar #68 skrivet: 19 jul-07 kl 18:59 »
Spruta 4:

De är piggare och mer alerta som de var innan de insjuknade. Skönt, de är på rätt väg nu.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #69 skrivet: 19 jul-07 kl 20:22 »
UNDERBART! :D
Tusen röda rosor till dig som utför detta otroliga arbete!
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Fridolf2

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 20 jul-07 kl 16:09 »
Jag tänkte på en sak,Christine...har inte du, som har så mycket djur, sån här delegerad läkemedelshantering som det så fint heter..Då behöver du ju inte ta ut vetrinären när det är nåt utan kan bara ringa och konsultera så ringer dom in recept så att du kan ge själv. Så har vi det och det sparar massor med pengar, vetrinären kommer hit 2-3 ggr per år bara och kollar så att inget skenar iväg med skötseln osv..Penicillin och lite annat vanligt har vi alltid hemma så vi kan ge, och är vi tveksamma så är det ju bara att ringa. Den bistra sanningen är ju tyvärr att när man tjänar kanske ett par hundra på en slaktgris så räcker det ju med ett vet.besök för att den inte ska gå ihop. :-\

christine

• Västmanland
« Svar #71 skrivet: 20 jul-07 kl 19:13 »
Nej, jag har ingen delegering av läkemedelhantering. Känner också tryggheten att ha en veterinär som kommer ut så det inte ligger mer bakom ett insjuknat djur.

Sprutor kan jag hantera och gör det nu. Men jag måste bli visad var jag ska sticka.

Nu ger jag bara de 3 sämsta kultingarna antibiotika tills 2 dagar efter visad symtom. Så om några dagar är grisarna okej igen. ;)

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #72 skrivet: 20 jul-07 kl 19:31 »
Jag tänkte på en sak,Christine...har inte du, som har så mycket djur, sån här delegerad läkemedelshantering som det så fint heter..Då behöver du ju inte ta ut vetrinären när det är nåt utan kan bara ringa och konsultera så ringer dom in recept så att du kan ge själv. Så har vi det och det sparar massor med pengar, vetrinären kommer hit 2-3 ggr per år bara och kollar så att inget skenar iväg med skötseln osv..Penicillin och lite annat vanligt har vi alltid hemma så vi kan ge, och är vi tveksamma så är det ju bara att ringa. Den bistra sanningen är ju tyvärr att när man tjänar kanske ett par hundra på en slaktgris så räcker det ju med ett vet.besök för att den inte ska gå ihop. :-\

Jag har också gått kursen för "Delegerad läkemedelshantering" (för många år sen), och får vaccinera och behandla mina djur själv.
Givetvis i samråd med vår veterinär ;).
Lyckligtvis så har jag inte behövt ta ut veterinär för andra saker på väldigt länge. :D

christine

• Västmanland
« Svar #73 skrivet: 21 jul-07 kl 19:40 »
Nu äter de som om de aldrig sett mat. Nu är de som en gris ska vara. Pigg och matglad.

Dock ska 3 fortfarande ha spruta ett par dagar till. Men det går framåt. ;D

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 22 jul-07 kl 20:02 »
Får man behandla andras djur när man har gått "kursen"?
/A

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #75 skrivet: 22 jul-07 kl 20:37 »
Nej, man får bara behandla sina egna djur.
Men jag kan erkänna att jag en gång har givit en kompis två minigrisar Ivomec mot skabb, eftersom hon inte fick någon hjälp av veterinären. :-[
« Senast ändrad: 22 jul-07 kl 20:42 av Gris-Eva »

christine

• Västmanland
« Svar #76 skrivet: 26 jul-07 kl 22:42 »
Nu är alla färdigbehandlade med antibiotika. De äter som aldrig förr med glupande aptit.

De får mjölkersättning "Pyret", smågrisfoder alert, filmjölk, youghurt, mjölk, keso, friskt gräs, uppblött kornkross. ;D

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #77 skrivet: 27 jul-07 kl 11:13 »
En sak är klar och det bör gälla alla som läser detta; Att inte avla på grisar som fått en dålig start i livet. :'(

Du kommer alltså att slakta alla de här smågrisarna i denna kull,
inga till liv alltså.

Oavsett hur många som ringer och vill köpa en.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

christine

• Västmanland
« Svar #78 skrivet: 27 jul-07 kl 12:41 »
Jag kommer inte skriva ett genbanksintyg i allafall.

Men om någon vill förbarma sig och köpa en till sällskapsgris, varför inte. Jag tror inte F. Landtsvinet går med på att sälja till avel.

Det är också med vemod jag slaktar dom. Vilken mamma man är. Jag är ju fäst vid dom :'( Har liksom moderskänslor på ett sätt som är obeskrivligt.

Med tanke på deras dåliga start är det den enda lösningen för deras del. Man får vara beredd på diverse sjukdomsfall med dessa kultingar i framtiden om man sparar dom. Dvs, rödsjuka och andra vanliga sjukdomar.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #79 skrivet: 27 jul-07 kl 13:42 »
Jag har för mig att det finns några här på forumet som bara har en sugga och en galt. :)

Det finns säkert någon som vill ha en sällskapsgris till sin ensamma galt eller sugga.  Mina minigaltar har varsin kastrat som sällskap och det funkar jättebra.

Sätt ut en annons och se vad du får för reaktioner.
Det vore ju lite synd om alla skulle behöva "hamna på bordet" när du har lagt ner så mycket jobb och kärlek på dina små. :'(

Jag tror att alla som har följt ditt arbete och grisarnas utveckling på den här tråden tycket lika som jag. ;)

Vore inte avstånden så långa så skulle jag nog (efter lite övetalning av sambon) köpt en av dig, då vi ändå funderar på linderödare. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

262 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser