Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  växthus - enkel eller dubbelglas?  (läst 4104 gånger)

louise

• Gäst
växthus - enkel eller dubbelglas?
« skrivet: 03 jun-07 kl 22:41 »
har några gamla fönster som jag tänkte skulle bli växthus. Fönstrena är dubbelfönster men jag kan använda dem enkla också ( och då få ett mycket större växthus). Hur mycket nytta gör det med dubbla? Vad kan man odla, hur mycket längre säsong kan man få? Är det väldigt stor skillnad om man har dubbla mot enkla?

Vitis

• Skåne
Re:växthus - enkel eller dubbelglas?
« Svar #1 skrivet: 03 jun-07 kl 23:10 »
Jag skulle definitivt bygga ett stort med enkelglas istf. ett litet med dubbelt glas.

Det kommer att bli fullt där inne hus stort du än bygger så ta hellre till större än mindre. Det blir också bättre klimat i ett stort hus på sommaren.

Om du ska ha värme där tidigt på våren så kan du isolera ett utrymme med bubbelplast (typ ett tält inuti växthuset) så att du inte behöver värma hela.
« Senast ändrad: 03 jun-07 kl 23:11 av Vitis »

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 jun-07 kl 23:19 »
jo, nu sitter jag och räknar på en konstruktion, och om jag gör enkelglas så blir växthuset 12 kvm. Hälften skulle bli 6, där kan man ju inte röra sig:)

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 jun-07 kl 23:35 »
Hm.. det får bli 3 x 3 meter. Vill helst inte göra nån permanent placering, nån som har tips på en stabil sockel som inte är helt fast i marken utan som man kan ta bort när det är dags för det riktiga stora växthuset?

Dela detta:

* Inloggade just nu

154 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser