Och nattvila eller dygnsvila på 11 timmar kan delas upp i högst 3 delar men en av dem måste vara på minst 9 timmar. Om du har bytt tre tåg hoppas det bara att en av resorna var på minst 9 timmar med sovvagn. I din första inlägg sa du bara tågresa nån sovvagn var inte nämnd där, därför skrev jag om potential överskriden vilotid. Och sedan frågade du om att debitera hela 30 timmar vilket skulle avslöja dig om överskriden vilotid, därför föreslog jag om en sovvagn kostnad och tillsammans med den som Skogsvilde sedan föreslog övernattning traktamente skulle fortfarande täcka timmarna ändå. Vi försöker bara hänga med på information som kommer i efterhand eftersom allt inte finns nämnt i första inlägget.
Första meningen i det första inlägget lyder så här:
Förr har jag alltid fått lön efter de timmar jag jobbat så att blanda in tjänsteresa och traktamente i det hela begriper jag mig inte alls på.
Av det skulle man kunna förstå att jag inte hade en aning om vilka faktorer som är väsentliga i frågan om hur man kan räkna ut vilken ersättning som bör vara rimlig för ett sådant här uppdrag.
Då skulle man kunna tänka sig att någon som begriper sig på det kan fråga efter kompletterande uppgifter. Någon sådan uppgift har jag nämnt i senare inlägg, men väldigt vagt det håller jag med om. Men som sagt - jag visste inte vilka uppgifter som har betydelse.
Enligt vad jag sett räknas restid som vilotid
Ingen frågade något om vilka tider jag åkt tåg eller kört bil. Jag nämnde att jag satte mig på tåget 17:00. Ingen har frågat efter hur länge restiden var. Nu när jag vet att detta har betydelse kan jag tala om att jag var framme vid destinationen ca 09:00.
Eftersom restid tydligen räknas som vilotid bör nattvilan vara tillgodosedd.
Angående sovvagn visste jag inte att det skulle ha betydelse. Tydligen har det betydelse enbart för att tiden när sovvagn fanns tillgänglig inte ska räknas in i restidsersättningen.
Den uppgiften hittade jag på en sida som jag inte anser är helt tillförlitlig. Det är möjligt att det ändå är sant men jag ska försöka hitta någon källa som verifierar detta.
Sovvagn erbjöds 23:09 - 06:43.
Nu försöker jag sätta upp ett kalkylark som ska räkna på allt detta, enligt de faktorer jag hittills kommit fram till ska finnas med. Jag anser att Transports avtal bör kunna ligga till grund för den hör typen av uppdrag och jag är medveten om att det kan förekomma undantag. De ska jag försöka nagelfara.
När ordet "Restidsersättning" nämndes fick jag något att söka information om och en hel del har löst sig sedan dess.