Hej
Jag har tänkt måla vår husfasad som har timmerpanel med en "roslagsmahogny". Fast vår är tanken att innehålla ca 45% vardera av tjära och kallpressad kokt linolja och resten pigment för att behålla den bruna färgen längre och ge lite mer UV-skydd.
Då jag inte vill tillsätta terpentin så funderar jag på om man skulle kunna lägga ett lager grundning med rå linolja för att den ska tränga in på djupet, för att sedan när den oxiderat måla med ovanstående roslagsmahogny.
Då borde jag få djupträngande egenskaper samt en hållbarare yta.
Vad tror ni om detta upplägg?
Nej, jag tror inte på det.
Träffade en person som hört om att linolja var bra för utomhus träytor, men infon han fått innefattade inte att terpentin skulle blandas i. Så han lade på ren linolja på stora laggårdsväggar. Linoljan gick aldrig in i träet, utan dunstade bort. Så när han träffade mig var hans åsikt att linolja på trä var bortkastat.
Förvisso lever vi ett fritt land, så det är var och en fritt att ge sig på att 'uppfinna hjulet igen' med förhoppningen att det den här gången skall bli ett 'bättre' hjul.
Själv väljer jag att betrakta 'förr-i-tiden' erfarenheter som giltiga. Man var inte dum i huvet förr i tiden, om man valde att blanda i terpentin i linoljan så var det utifrån en mångårig erfarenhet, ev flera generationer, att det blev bättre så.