Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kompost, hur gör man?  (läst 13882 gånger)

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Re:kompost, hur gör man?
« Svar #20 skrivet: 12 jun-07 kl 14:56 »
Så här komposterar jag: Jag har markduk i botten för att inte nässlorna ska ta sig in i komposten. Jag använder lösa pallkragar, då är det bara att bygga av eller att plocka av efter behov, och så ett lock i plywood. I komposten lägger jag trädgårdsavfall tillsammans med köksavfall (jag undviker animaliskt avfall, det ger man till katten) som strö använder jag grannens utmockade stallströ, i det finns det gott om mask som bidrar till förbränning.

Vid grönsakslandet har jag samlat rotogräset i svarta plastsäckar som får stå och jäsa i solen (det luktar mums :-X). Jag hoppas att jag ska slippa rotogräs som frodas i komposten efter det. Komposten i grönsakslandet är byggt med täta pallar.
kan själv

Eulalia

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 13 jun-07 kl 20:05 »
Snake-kompost  ;D
Enklast möjliga, helt i  min smak! Enda problemet är att man behöver lite utrymme, och helst ont om grannar som stör sig på eventuell lukt och åsyn..

Det var en sån jag tänkte göra längs ena kanten på min kolonilott, jag fick ihop en redig orm...sen kom jag på att det vore dumt att använda mina dyra kvadratmetrar till att lägga kompost på...när hela området har en mycket större orm att både lägga och ta av. ::)

Samt (och detta var en viktig detalj som slog mig i rättan tid) att hela basen på min orm var gjord av kvickrotsrötter...inte så smart!
« Senast ändrad: 13 jun-07 kl 20:05 av Eulalia »

sivan48

• Uppland
« Svar #22 skrivet: 13 jun-07 kl 20:54 »
snubblade igår på den här artikeln ,men har inte lyckats hitta beskrivningen på hur man gör...antar att det är en inomhuskompost,men om den är menad med, eller utan mask,vet jag inte...
Kollar ofta, nu för tiden, på annat än bara sve-eng-usa-sajter,för det finns jättemånga bra idéer i vad vi kallar 3e världen...och många länder där dom talar engelska,dessutom...
Utvecklings-länder är ett mycket bättre namn...
Internet får mej att känna att vi alla sitter på samma klot,och vi kan tillsammans fixa problemen...

http://www.deccanherald.com/archives/jun22006/she91759200662.asp

Det handar om några kvinnor i Indien som tillverkar kompost-behållare av lera,som man kan ha inne...dom kostar 100rupies där.( En sån vill jag mer än gärna ha till mjölksyrning av gronsaker!)
-Om nån vill importera?

naturodlaren

« Svar #23 skrivet: 16 jun-07 kl 17:42 »
Hej, blanda in Rock dust, det tror jag är en god början till en mineralrikare gröda,/soligahälsningar

Norrsken

• -
« Svar #24 skrivet: 16 jun-07 kl 17:57 »
snubblade igår på den här artikeln ,men har inte lyckats hitta beskrivningen på hur man gör...antar att det är en inomhuskompost,men om den är menad med, eller utan mask,vet jag inte...
Kollar ofta, nu för tiden, på annat än bara sve-eng-usa-sajter,för det finns jättemånga bra idéer i vad vi kallar 3e världen...och många länder där dom talar engelska,dessutom...
Utvecklings-länder är ett mycket bättre namn...
Internet får mej att känna att vi alla sitter på samma klot,och vi kan tillsammans fixa problemen...

http://www.deccanherald.com/archives/jun22006/she91759200662.asp

Det handar om några kvinnor i Indien som tillverkar kompost-behållare av lera,som man kan ha inne...dom kostar 100rupies där.( En sån vill jag mer än gärna ha till mjölksyrning av gronsaker!)
-Om nån vill importera?

Kollade in länken, och de där var ju så vackra att man skulle kunna ha dem i vardagsrummet och rikta spotlights på den :o ;) :D
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Norrsken

• -
« Svar #25 skrivet: 17 jun-07 kl 15:26 »
Ok, här kommer nya frågor ;)! Min varmkompost är inte varm, vad kan tänkas vara fel? Jag grundade med lite grövre material, som rekomenderas, sedan det som jag slängt på hög innan plastgrunkan var inhandlad. Mestadels gräsklipp. Har t¨vå gånger slängt på matrester, och täkt med lite jord från grässvål som jag tagit undan när jag anlade rabatt.. Den var varm ena gången, men nu idag när jag bara kollade verkade den lika kall som vädret.. Kan den vara för torr? När ska man börja röra om? Rent spontant känns det som om processen borde börja komma igång innan. Och jag vill inte heller röra allt för tätt inpå det att jag lagt dit matrester.. Hittils har det inte luktat alls, trots att jag slängt i kycklingrens. Och jag vill ju inte skapa lukt.. Jag har heller inte hunnit införskaffa nåt vettigt strömedel, utan hackat sönder jrd från gammal grässvål och lagt på.. Jag vill ju gärna att den ska jobba lite och hålla värmen, så att jag kan kompostera även till vintern, så jag är mycket tacksam för en problemanalys ;)

Tapio

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 17 jun-07 kl 19:46 »
Halaj!

Jag tror att du är för otålig bara!
Ge det lite tid.
Det tarvas nog en minsta kritisk massa för att processen går bra.
Du har ju bara haft den i drygt en vecka och har väl inte hunnit mer är att fylla botten.
En radhustäppa ger ju inga större volymer med avfall.
Min varmkompost (en Greenline master...nånting på 375 l) blir inte sådär jättevarm heller, men ändå så blir det mull. Så var inte orolig. Byttan funkar.
Fast i veckan grejade jag med komposten och mätte faktiskt tempen i den. Ca. 10 gr. över jordtemp.
Ja, du har fått igång mig också med allt detta kompostsnack!  :D

Grövre material i botten är nog bra så att luft kommer till. Men i övrigt tror jag inte att det skall vara skiktat. Ju mer välblandad, desto bättre.
Jag använder själv en jordborr (180 Kr på Jula). Jag borrar ner till botten och så drar jag upp materialet från botten. Kan rekommenderas.
Annars finns det en slags pinne med två ”hullingar” att köpa på Blomsterlandet, plantagen, granngården m.fl.
Fast jag tycker att det är ett ocker att betala 100 Kr för något som kostar under 10 Kr i material.

Det är jättebra att du har lagt i jord, men kanske skulle du försöka att få jorden i allt material så att det inte ligger skiktat.

Det är i jorden det finns diverse mikrober och bakterier som sköter nedbrytandet. Får man bara i en knippe av dem så förökar de sig själva i byttan.
När man tömmer komposten skall man alltid lägga i ett par nävar jord eller färdig kompost så att processen kommer igång snabbt.

//T

Norrsken

• -
« Svar #27 skrivet: 17 jun-07 kl 21:53 »
Okej, tack för svaret! Det var bara att den verkade så varm för några dar sen då jag öppnade för att fylla på. Men det kanske var föra tt det var varmt ute då.. Det jag bara hade slängt i en hög förut (grässvål, lite kvistar och gräsklipp)hade börjat processa lite, så då tror man ju att det ska gå ännu fortare med en isolerad grunka.

En sån där stav med "hullingar" såg jag på bild. Funderar om man skulle kunna konstruera nåt liknande av att skruva gångjärn på en pinne.. Hundra spänn låter ju dyrt för en plastkäpp :P

Problemet med jorden jag lagt i är att även om jag försökt att hacka sönder den så är den rätt "klumpig". Grässvålen gör att jorden under sitter kvar som en klump.. Men jag tänkte att själva gräset ochkså kan komposteras.. Hur är det om man stoppar i lite kogödsel? Jag har en påse brunnen, och jag läste att stallgödsen är mumma, så då kanske man kan sätta lite kogödsel?

När jag försöker blanda om tycker jag att matavfallet kommer i luften, och jag funderar huruvida det tänker börja lukta om det.. Ja, jag behöver verkligen införskaffa nåt slags strö..

Får väl vänta några dar och se om den kommer igång. Jag vattnade pyttelite idag. Gamla gräsklippet tyckte jag såg ut som hö, och då gissar jag att det är aningen torrt. Så då blir det till att öva tålamodet ;)!

Norrsken

• -
kaninbajs då?
« Svar #28 skrivet: 05 jul-07 kl 07:05 »
Sedan kaninerna flyttade in, har jag använt deras spillning blandat med spån som strömaterial (även lite jord ovanpå), men kom att tänka på kan det vara för kraftigt? Tycker ju att de där små kulorna är ju så torra, så de kan väl inte göra så mycket.. Eller ska man hellre strö dem direkt på rabatten?

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 10 jul-07 kl 16:02 »
Jag har två stycken "Biokub", isolerade varmkomposter. Den ena har jag fyllt på med hushållsavfall och lite annat smått o gott i ett år. Nu har jag börjat använda den andra, så den första kan "vila" ett år och götta till sig. Jag använder sågspån som strö. Jag köper en STOOOOOR säck på brädgårn för 30:- så det tycker jag är väldigt bra. Använder samma strö till grisarnas "toa".

Skruven använder jag ytterst sällan, men den är bra. Har en i plast som jag köpte på samma ställe som komposterna.

Värmen från komposten känns tydligast när det är kallt ute. Om du då sätter ner handen känner du värmen från arbetet i avfallet. Det riktigt osar hett om arbetarna där..... ;-)

Du ska se att det kommer att fungera utmärkt! Jag visste ingenting om kompostering innan jag köpte mina komposter, men det funkar utmärkt. Hoppas det blir riktigt fin mull till våren med.

/A

Tapio

• Västergötland
Re:kaninbajs då?
« Svar #30 skrivet: 10 jul-07 kl 19:10 »
Sedan kaninerna flyttade in, har jag använt deras spillning blandat med spån som strömaterial (även lite jord ovanpå), men kom att tänka på kan det vara för kraftigt? Tycker ju att de där små kulorna är ju så torra, så de kan väl inte göra så mycket.. Eller ska man hellre strö dem direkt på rabatten?

Halaj!

För kraftigt för vad?
Plupparna lär ju inte slå ut nedbrytningsprocessen i byttan.
Hade jag varit dig så hade jag lagt ut plupparna direkt i rabatten om årets skörd är bärgad. Annars i komposten.
Det finns elaka bakterier iaf. I människoträck. De måste dö innan man kan lägga ut sådant i rabatten. Hur det är med kaninpluppar vet jag inte men, better safe than sorry.

//T

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Kaninbajs
« Svar #31 skrivet: 10 jul-07 kl 19:29 »
En länk till trädgårdsintresserade

http://www.rabbitfarming.com/manure.htm

Edgar

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #32 skrivet: 10 jul-07 kl 20:38 »
Lite kommentarer och kompletterande synpunkter här.

Jag är avvaktande till synpunkten att komposteringen ska gå fort. Varför denna brådska?

En fördel med varmkompost är att den bryter ned en del smittoämnen och ogräsfrön. Dock bryts smittoämnen även ned av väl genomförd kompostering vid måttlig temperatur, fast det tar längre tid.

En nackdel med varmkompost (såvitt jag minns - om man börjar komma upp i 60-70 C) är att man kan få kväveförluster. Man kan också tappa en del nyttiga mikroorganismer.

Man får INTE samma slutprodukt hur man än gör. Det är skillnad på kompost och kompost.

Tillsats av lämpligt strömedel kan behövas, särskilt till hushållsavfall. Bra för att stimulera nedbrytning och ta bort lukt är matjord och gammal kompost. Bra för att balansera kol-kvävehalt om man har kväverikt köksavfall (animaliskt) är t ex flis eller halm. Flisen får gärna ligga ute i en hög och förkompostera först. Flis kan ta rätt lång tid och binda kväve ett tag.

Kompostbehållare:
För trädgårdsavfall räcker det att lägga på marken, men har man en radhus- eller villatomt i tättbebyggt område kan det kanske se lite skräpigt ut. Beror dock på hur man arrangerar. En enkel träkonstruktion som håller ordning på komposten räcker långt. Har man sly att avverka (kanske inte på radhustomten...) så kan man sätt ner fyra stolpar i hörnen och fläta sidorna av slyet. Eller bara trava upp växelvis om det är kraftigare pinnar.

För köksavfall håller jag med om att man bör hålla bort skadedjur under några månader. Särskilda kompostbehållare är troligen bra även om jag inte prövat dem. Ett billigare alternativ är regnvattentunnor som man borrar ventilationshål i. Borra även hål i lock samt ev i botten (se nedan). De tunnare kvaliteterna är dock knappast råttsäkra.

Har komposten kontakt med marken så går nedbrytningen bättre. Maskar kan också ta sig upp. Med alternativet regnvattentunna borrar man hål i botten. Hålen bör inte vara för stora om möss inte ska ta sig in. Under 1 cm diamter sisådär.

Kaninbajset skulle jag lägga i komposten. Vore jag orolig skulle jag behandla det som köksavfall, det räcker. Men det kan också stimulera nedbrytningen av trädgårdsavfallet.

Tapio

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 10 jul-07 kl 21:46 »
Halaj!

Dina kommentarer är goda.
Jag lägger till några.
Det där med kväveförlust kände jag till.
Eller rättare sagt, det åtgår kväve till nedbrytningen. Men när bôset är nedbrutet så får man tillbaka det. Det blir således ingen nettoförlust. Själv har jag en liten bytta utomhus (inga nära grannar) där jag låter mitt guldvatten. Jag häller ner det i kompostbyttan ibland. Fast jag vet inte om det gör någon skillnad.

Fast det där snacket med strö hit och kol-kvävebalans dit.
Alltså, jag tycker att det får nybörjare att bli villrådiga. Det ger intryck av att kompostering är en hel vetenskap. Vilket det inte är. Jag saxar ut ett inlägg jag gjorde på ett annat forum:
Halaj!

Jag vill jämföra komposten med att äta.
Det finns dom som följer Atkins, GI, stenålders, viktväktardieter. De räknar kilokalorier eller poäng. De funderar på kostcirkeln. Det finns banne mig ingen gräns på hur människor kan komplicera till något så enkelt som att äta.
Sedan finns det dom som har kommit fram till att det blir änna bra om man äter lite av varje, i lagom mängd.

Man lägger i sitt växtbôs i komposten. Rör om. Vattna. Punkt. Hur svårt kan det vara?
Inte, säger inte_en_enda gång under dessa sex år jag har haft min varmkompost har den misslyckats med att förvandla bôset till mylla.

//T

//T

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #34 skrivet: 11 jul-07 kl 12:21 »
Hej!
Kväveförlusten beror här på att det bildas något slags gas som går bort utan att göra nytta. Minns nu inte vilken men tror det är ammoniak. Kan i så fall kännas på lukten.
Att balansera handlar inte bara om kol/kväve. Det handlar även om rätt fukthalt. Ganska fuktigt men inte blött. Även du tycks göra detta genom att vattna. Jag behöver snarare sätta till torra strömedel för att få rätt fuktighet. Beror troligen på att din kompost är varmare än min och därför ångar bort en del vatten.
Det handlar även om att balansera så man får lagom luftigt. Blöta slaskiga saker, som det finns en hel del av i köksavfall kan göra komposten för kompakt. Även här är strömedel som halm och flis en bra hjälp.
Jag tror det är lättare för nybörjare att hajja dessa två balanser än kol-kväve-balansen. De är också viktigare eftersom de är nödvändiga för mikrolivet -rätt mikroliv som ger en bra nedbrytning och uppbyggnad. Och sköter man dessa två balanser får man nog rätt mycket av kol-kvävebalansen rätt också, eftersom material med hög kvävehalt ofta också är blöta och kompakta.
Kol/kväve-kvoten är mer av en finjustering så det var opedagogiskt av mig att ta upp den först.
Till slut: den färdiga komposten ska lukta jord, eller som ett mellanting mellan jord och gammal mycket välbrunnen gödsel. Den ska vara smulig men sammanhängande. Inte som torra spån. Den får gärna vara lite pastaaktig snarare än smulig, men inte smetig. Den ska helst ha en mörk färg. Då är det bra kraft i den.
Anders

Moumolia

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 13 jul-07 kl 10:52 »
varför ha en stinkande låda på tomten/kolonilotten när man kan borra ner avfallet direkt?

http://www.skurupsborren.se/

köpte min borr för 4år sen och har bara gott att säga om den

Tapio

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 13 jul-07 kl 12:24 »
varför ha en stinkande låda på tomten/kolonilotten när man kan borra ner avfallet direkt?

Halaj!

Därför att det finns "kraft" i bôset som man vill ta tillvara.
Om du gräver ner det i ett hål i marken så kommer det marken tillgodo i kanske en 0,5-1 meters radie (vet inte riktigt) kring klumpen du tryckte ner i hålet.
Om du istället komposterar det och strör ut det på hela rabattens yta så efterliknar du naturen på ett bättre sätt.
fallna löv och vissnande växter (på hösten) lägger ju sig på ytan och förmultnas där.
Jag vet inte hur tjockt matjordslagret är och var alven tar vid, men jag tror att om du gräver en två meters djup grop så kommer det som ligger djupast inte att komma din jord tillgodo överhuvudtaget.

//T

P.S. innan du börjar att hojta, jag har varit inne på den där sidan tidigare och sett bilderna/läst hans fantastiska rön, men tar det mesta för säljsnack DS

Eulalia

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 13 jul-07 kl 12:31 »
och jag kan tillägga att de flesta krypen som jobbar med nedbrytningen, jobbar på de ytligaste lagren.

Skågedalen

• -
« Svar #38 skrivet: 13 jul-07 kl 15:53 »

En rätt skött kompost luktar inte...
eller så har jag tappat luktsinnet...

när min kompost börjar lukta dåligt så slår jag i ett lass halm och fortsätter.
Nerbrytningen fortsätter utan dålig lukt vill jag påstå.. :D
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #39 skrivet: 13 jul-07 kl 20:58 »
Slänger in en liten fråga...
Kan man lägga träaska i komposten  ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

173 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser