Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kompost, hur gör man?  (läst 13884 gånger)

Tapio

• Västergötland
Re:kompost, hur gör man?
« Svar #40 skrivet: 13 jul-07 kl 21:08 »
Slänger in en liten fråga...
Kan man lägga träaska i komposten  ???

Halaj!

Inte skadar det. Aska är garanterat oorganiskt och borde inte ha någon inverkan på processen.
Du kan lika gärna lägga ut det direkt i rabatten.
Aska skall -vad jag vet - vara väldigt basiskt så lägg inte ut det på surjordsväxter.

//T

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #41 skrivet: 14 jul-07 kl 15:26 »
Slänger in en liten fråga...
Kan man lägga träaska i komposten  ???

Du kan använda aska i komposten i ungefär samma mängd som du tar salt till maten (om du saltar normalt -det finns ju vissa avvikelser).

Aska fyller till stor del samma funktion som kalk i komposten, men tillför mer varierad mineralnäring.

Aska eller kalk kan med fördel strös över sådant som är på väg att ruttna på ett ohälsosamt eller otrevligt sätt, vilket bl a visar sig i att det luktar illa. Även torr jord är bra att damma över med i de lägena. Torr jord kan man ta mer av än aska eller kalk.

Aska ock kalk (särskilt bränd) verkar alltså i viss mån desinficerande. I rätt mängd hindrar de inte den vanliga komposteringsprocessen, men i större mängd tror jag att de gör det. Det blir mest en askhög i komposten där inget händer. Åtminstone såg det så ut hos en kompis som inte brydde sig så himla möe utan mest såg komposten som en soptunna.
« Senast ändrad: 14 jul-07 kl 15:49 av Anders Skarlind »

daltös

• Dalarna
« Svar #42 skrivet: 28 jul-07 kl 17:48 »
hejsan....jag har länge funderat på en kompost (ca 2 år) men har inte kommit till skott  :-[ men i år ska det bli av har jag bestämt.....
nu har vi en obestämbar hög ute på gården där vi slänger trädgårdsavfall.....

men jag har en fundering..läste h är innan om att man kan slänga i aska från träved...
vi eldar med pellets...funkar det med den askan också???
pannan sotas en gång i veckan så det blir lite för mycket om jag ska ha i varje vecka, men någon gång ibland....har ju hört innan att kalkvärdet (tror jag) ska öka då..och några andra bra värden....

har funderat på att köpa en sån där plastgrunka för varmkompost, och ha en trädgrdskompost också....

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #43 skrivet: 28 jul-07 kl 18:49 »
Vi samlar askan i en särskild behållare. Ibland lägger vi lite på komposten, särskilt om det blivit fuktigt och flugigt. Men det mesta lägger vi direkt på trädgårdslanden, dels som gödning, dels för att hålla jordloppor borta.

Norrsken

• -
SV: kompost, hur gör man?
« Svar #44 skrivet: 17 apr-08 kl 13:39 »
putt
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Dela detta:

* Inloggade just nu

170 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser