Har för mig att han kom över 2 mm galvad plåt som skulle kastas. Svetsade utomhus, och lät bli att andas in röken. Det var rätt tungt att skruva ned dem, så de var två för att få balans och styrka. Det är lera där han bor, och har du likadant så går det inte att skruva sig genom ytskiktet när det är torka. Jag varnade också honom för att tjälen kan vara lömsk och dra upp även det man tror sitter stadigt. Föreslog något som kunde försvåra för tjälen att få tag i de översta decimetrarna, men han skippade det, och han har inte rapporterat något problem. Och i Danmark är det väl knappt någon tjäle under ett hus, så det behöver du nog inte oroa dig för.
Jag tänkte mig att golvet blir ett regelgolv med isolering mellan reglarna, alltså på liknande sätt man bygger väggar. Då står ju hela huset som på pålar, fastän korta. Skulle området komma att sättas under vatten så kan du skarva på rören och höja huset. Brodern satte skruvjustering i toppen på sina rör, dels för att lätt kunna få allt i våg, men också för att själva huset sakta sjunker (eller så flyter det upp, för det är källare under hela). Då kan han justera om det behövs.
När det gäller hus med platta så tror jag man lägger tillräckligt med styrofoam under så den i princip flyter. Då behöver inte plattan vara så grov, men lite extra förstärkningar behövs. Huset blir som en flatbottnad båt där botten (golvet) vill bukta in på mitten.
Har du nära till berg-grunden så kan du påla, och slippa skruva. Brodern hade för långt, tror det är 13 m lera där och sedan ett skikt morän.