Nu har jag provat med ett borrat hål i den korta horisontella PEM-slangen. Jag fick mig en liten fontän. Ingen stor, mest ett par cm medan den då och då tryckte på lite mer. Under tiden flödade majoriteten av vattnet vigare genom PEM-slangen ut mot dammen.
Men jag blev av med häverten i alla fall, vilket fick mig att börja fundera på hur kan gå vidare. Givetvis hade en kunnat nöja sig med det här. Bara acceptera att en liten mängd vatten tar sig ut genom hålet, släppa det och gå vidare med livet. Men jag vill helst inte att något överflöd skall komma ut uppe vid brunnen av olika anledningar.
Jag började istället leka med tanken att byta ut den sista PRK-böjen mot en T-koppling istället. Med lufthålet där, istället för i PEM-slangen tänker jag att jag får samma resultat med en bruten hävert, men att jag även slipper att det flödar över.
I mitt huvud innebär både ett större hål, tillsammans med faktumet att det står ca 5 cm ovanför den horisontella PEM-slangens ovansida, att det lilla som tog sig ut genom det borrade hålet inte orkar ta sig upp till T-kopplingens öppna ände innan det rinner iväg genom PEM-slangen mot backen. Makes sense? Slängde ihop en snabb och ful photoshoppad bild för att förydliga.
Vad tror ni? Skulle det funka eller är jag helt ute och cyklar?