Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fånga geten...  (läst 5696 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:Fånga geten...
« Svar #20 skrivet: 15 jun-07 kl 20:10 »
Intervallhalvering: dela av jättehallen på mitten med ett stängsel. Den del där geten hamnar delas av igen med ett stängsel etc tills den är inklämd på så liten yta att den kan fångas.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #21 skrivet: 15 jun-07 kl 20:35 »
Jag vill också veta om ni fick tag på honom och hur ni gjorde ::)

Ps. Kommer Luke Macahan (Bruce Boxleitner) så kommer jag direkt. :o
Han var min idol och (i mina ögon) världens snyggaste kille i mina ungdoms dagar. ;D
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #22 skrivet: 15 jun-07 kl 20:51 »
(Har nu varit nere i min hage och det var fortfarande inte någon Luke där,  ;).....inte någon Sean connery, John travolta eller Martin Stenmark heller för den delen, synd!)( Stilpoäng till dig förresten Gris-Eva, jag fick kolla hans riktiga namn på nätet....)
Nej skämt och sido, hur svårt kan det vara att fånga in en stackars getabock, intervallinhängning eller omringning eller helt enkelt ett spann med havre???

20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

farmarn

« Svar #23 skrivet: 15 jun-07 kl 22:49 »
Hej!
Tro det eller ej, men bocken är nu infångad! Dessutom lever han - och det är ju ännu roligare. Jag ville inte ha honom kvar för jag var rädd att han liksom "hittat vägen" till kossorna och bara skulle ge sig iväg igen.
Men goda vänner från Hälsingland kom och hämtade honom. De har haft getgård i över 20 år och till och med de tyckte det var en vilde vi fått. Nu är han i alla fall "hemma" i byn i och har gott om gettjejer att roa sig med.
Det blev en riktig solskenshistoria till slut, men jag var riktigt orolig ett tag för hur det skulle gå.
Vi var många som gick på rad i lösdriftsstallet (ca 15 personer) och till sist var det som han insåg att nu är det slut på det roliga så han lade sig helt sonika ner och vi kunde ta honom i hornen och få fast honom. Det gick riktigt bra bortsett från några blåmärken här och där för han blev ju arg så klart när han insåg att han inte kom loss.
Nu dröjer det innan jag ger mig in i getlivet igen kan jag säga! Men jag vill gärna ha getter för det är härliga djur tycker jag och roliga att mjölka. Vi får se lite längre fram.
Tack för alla råd!
Hälsningar Lena

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #24 skrivet: 16 jun-07 kl 14:10 »
Härligt att höra att det har löst sig på bästa sätt. :D
Nu är alla nöjda och glada.
Gladast av alla är nog bocken som fick flytta till tjejer i stället för till himlen. ;D
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #25 skrivet: 16 jun-07 kl 16:35 »
Vad skönt Lena. Jag kände med dig där när du var less.

Och till dom som tycker jag är en tråkmåns för det, kan jag upplysa att jag heller inte är här för att roa folk. Lena var ledsen och jag tyckte det var tramsigt att drömma ihop ett High Chaparall jippo av allt. Tyck vad ni vill.

Jag gläder mig för bocken jag.

farmarn

« Svar #26 skrivet: 16 jun-07 kl 16:58 »
Hej!
Tack Gruff, nej det var inte roligt - det kändes så hemskt att vi tagit hem bocken och så bara stack han och ville inte komma tillbaka. Nu känns det jättebra! Och jag är säker på att nästa sommar kommer vi att skratta oss fördärvade av alla hysteriska bilder vi har i huvudet av hur vi måste sett ut när vi kämpade för att överlista bocken.
Lena

Dandelia

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 16 jun-07 kl 17:25 »
Vad fint att det ordnade sig för bocken - och er - till sist!  :) Men stackars Olle som miste sin efterlängtade getabock! Vad härligt det låter, förresten, att han är så duktig med djur fast han bara är 10 år!

/Dandelia

farmarn

« Svar #28 skrivet: 16 jun-07 kl 20:00 »
Hej!
Ja, det var förtvivlat synd om Olle som gjort sig sådana drömmar om vad han och geten skulle göra.
Han började med små dansmöss när han var sex år, det var möss som någon kompis på dagis tröttnat på som han tog över.
Han fortsatte med  en ökenråtta som han döpte till Bellman. Den levde tills den var över fyra år gammal - det var lite ovanligt sa de i djuraffären.
Han fortsatte med marsvin när han var sju år och har fött upp otaliga marsvin sedan dess. Det är jättekul att han har ett sådant intresse. Till sist ville han börja med något annat djur och valde länge mellan pekingankor och ett getpar. Men först ville han att alla hans marsvin skulle få det bra - och det har de ju fått  :D!
Nu har han, tack vare er insats här på Alternativ, fått ett par pekingankor som vi ska åka och hämta snart. Han har byggt värsta huset till dem och fått hjälp av sin slöjdlärare på waldorfskolan han går i.
Han är en liten filosof och han blev så jätteglad när han förstod att getabocken skulle få leva vidare.
Vi hade en gång ett litet samtal i bilen. Olle var då åtta år och hade precis slutat första klass.
- Varför får man hjälp på sjukhus även om man är jättegammal, men en hund som blivit för gammal, den ska man avliva.
-Men tycker du att en gammal människa och en gammal hund har samma värde, frågade jag.
-Ja, det tycker jag.
-Tycker du att jag och en myra har samma värde, frågade jag.
-Du kan ju fråga myran, svarade Olle.
Sedan var det slut på den diskussionen.
Lite offtopic, jag vet, men det är en go´historia.  ;)
Lena

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #29 skrivet: 19 jun-07 kl 14:38 »
Till nästa gång: I fall Olle kan få träffa geten och bocken medan de är mycket unga killingar, båda två, ofta och regelbundet så kommer denna historia inte att upprepa sig.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #30 skrivet: 19 jun-07 kl 18:19 »
Ni skall nog inte ta det som om det skojades med Lena, inte från min sida i allafall. Lite självironi kanske men absolut inget skämt åt Lena eller hennes situation, mest ett litet sidospår som jag i och försig inte tyckte var så hemskt farligt. Men till Lena - (för jag antar att det är min och Gris-Evas lilla nostalgitripp ni menar), en ursäkt skickad.
Övergår till att bara vara iaktagare på forumet istället  :-X

farmarn

« Svar #31 skrivet: 20 jun-07 kl 23:15 »
Hej!
Nej, jag tog inte illa upp på något sätt - det är helt okej - jag är från Göteborg....
Jag vet att jag kommer berätta det här om ett tag och många kommer få sig ett gott skratt åt det här - även jag själv.
Och jag tror att Olle ska satsa på dvärggetter och skaffa dem som små och börja med en get - inte en bock. Just nu är han ute och ryktar fåren...
Lena

Skaffaren

• Quod bonum, felix faustumque sit
    • Skåne
    • Huset Sagergrim
« Svar #32 skrivet: 20 jun-07 kl 23:40 »
Det var kul att höra att gethistorien fick ett lyckligt slut.
Efter att ha läst alla turer är jag glad att det gick vägen.
Vi önskar Olle Lycka till! med sitt nya val :)
T & C
Gräset är grönare på våran sida.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #33 skrivet: 21 jun-07 kl 07:55 »
Vad bra Lena att du inte tog illa upp. Lycka till med kommande dvärggetter!  ;)

Vitis

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 22 jun-07 kl 02:43 »
Intervallhalvering: dela av jättehallen på mitten med ett stängsel. Den del där geten hamnar delas av igen med ett stängsel etc tills den är inklämd på så liten yta att den kan fångas.

Spelet kallas "Jezz ball" som du kanske minns. Fast då var det utan get ...

farmarn

« Svar #35 skrivet: 24 jun-07 kl 12:41 »
... och man blev helt fast i det när man väl satt sig och börjat.... vilka tider det var i dataspelens barndom....!

Dela detta:

* Inloggade just nu

172 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser