Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  cassiakanel?  (läst 3800 gånger)

Fast_i_stan

• -
cassiakanel?
« skrivet: 18 jul-07 kl 02:04 »
Jag är vääldigt ny vad det gäller örter så döm mig inte.  :-[ Jag läste om cassiakanel och dess användningsområden och nu vill jag gärna få tag på detta. Men var? det är väl inte "vanlig" kanel som man har i hushållet som jag förstod det.

gråkråka

• Blekinge
Re:cassiakanel?
« Svar #1 skrivet: 18 jul-07 kl 12:13 »
Jo, kassia/cassia är den kanel som man vanligtvis använder i hushållet. Kommer från Sydostasien.
Den finare, mer aromatiska äkta kanelen växer på Sri Lanka och andra öar i Indiska oceanen.
Nihil novi sub sole.
Hellre inre utveckling än yttre inveckling.
Livet består mestadels av logistik och transaktioner, men ävenså av däribland strödda ögonblick av sällhet...

Sommartorparn

Re:cassiakanel?
« Svar #2 skrivet: 22 jul-07 kl 10:20 »
Den ovanligare kanelen ska vara nyttigare, för den vanliga innehåller (för mycket) cumarin enligt vissa forskare (det var ett stort rabalder i julas om detta i Tyskland - för det är mest då man äter kanelkakor). I alla fall har jag aldrig sett den ovanliga sorten, men har jag inte dött av kanelbullar än, så gör jag det väl inte senare heller.

Dela detta:

* Inloggade just nu

107 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser