Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  PRRS  (läst 3766 gånger)

AnnaPanna

• Gäst
Re:PRRS
« Svar #20 skrivet: 26 jul-07 kl 16:44 »
I måndags fick vi ett brev från SJV med information om PRRS.
Är det någon annan som har fått det?
Jag antar att dom har skickat ut det till alla med SE-nummer

Jag tycker att det är jätteläskigt med sånt här. :P
Man vet ju inte om man törs ta emot kunder/besökare längre...
Vet inte heller om jag törs köpa in några nya avlesdjur heller ???
Eller är jag bara nojjig?

Nu var ju en av frågorna om vi andra fått papper, kanske det är anledningen. Men sedan skrev ju Gris-Eva att hon ska kontakta SJV, då är det väl bra om hon får svar på sina frågor... så hon har underlag när hon kontaktar dem.
Allt detta förtar ju inte att det är en hemsk sjukdom...snarare tycker jag det är positivt att man engagerar sig i informationsspridningen av en sjukdom.
/A

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #21 skrivet: 26 jul-07 kl 18:50 »
Nu är jag lite arg på SJV >:(
I morgon kommer jag att ringa till dom för att ifrågasätta det här.
Jag ska även ringa till några andra minigrisuppfödare för att höra om dessa har fått samma brev som jag.
Det kanske bara är vi "producenter" som har fått det och då är SJV ute och cyklar....

I Tisdags rinde jag till SJV och som vanligt kan dom ju inte svara ordentligt. ::) Många har semester och då är det inte "deras bord".
Personen jag pratade med var dock väldigt tillmötesgående och trodde att utskicket hade med prioriteringar att göra. ???
Varför inte alla med SE-nummer hade fått ta del av informationen tyckte han också var märkligt.
Han skulle be någon "mer kunnig" ringa till mig, men ännu har jag inte hört något. :P

Jag har ringt runt till olika minigrisuppfödare och dom hade också fått informationen.
Det var som jag befarade.... Det är bara vi "producenter" som fick det.
Mycket dåligt av SJV! >:(

För den som vill läsa vad vi fick så finns informationen på SMGS hemsida. www.smgs.se
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 26 jul-07 kl 19:36 »
Jag hörde på P1 någon tjänstemannaperson säga att alla besättningar inom X mils radie skulle kontrolleras.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #23 skrivet: 26 jul-07 kl 22:24 »
Jag hoppas att det gäller ALLA grisbesättningar. ;)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 07 aug-07 kl 11:53 »
Nu har även jag fått brevet! Det är daterat den 1/8 och det står
"Ägare till minigris" på.
De har nog delat upp registret och skickat till prod.anläggningar först och sedan till djurhållare av enstaka djur. Min gissning i alla fall.

/A

hanzzon

• Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
« Svar #25 skrivet: 07 aug-07 kl 13:55 »
Vi har också fått infon.
Mvh

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #26 skrivet: 07 aug-07 kl 21:10 »
Nu har även jag fått brevet! Det är daterat den 1/8 och det står
"Ägare till minigris" på.
De har nog delat upp registret och skickat till prod.anläggningar först och sedan till djurhållare av enstaka djur. Min gissning i alla fall.

/A

Jag har också fått samma info en gång till. ::)
Till "Ägare till minigris"

Jag ringde som sagt till jordbruksverket och ifrågasatte varför bara uppfödare fick det.
Nu är dom flesta tillbaka på jobbet och även de "rätta" personerna på SJV.
Kanske mitt samtal fick dom att vakna lite. :)

Ponnier

• Bemöt andra som du själv vill bli bemött!
    • Blekinge
« Svar #27 skrivet: 10 aug-07 kl 14:24 »
 ;D Fick infopapper också för 2 dagar sedan...
Du får det svar du förtjänar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

154 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser