Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Igenväxt hage  (läst 4883 gånger)

Slättahultarn

Igenväxt hage
« skrivet: 19 jul-07 kl 11:19 »
Vet inte om jag ska posta denna här eller inte men jag prövar.

Har en hage som inte varit betad på säkert 10 år den har inte blivit slådd heller så nu har jag märkt att kirskål och brännässlor börjar ta över dessutom finns det gått om myrstackar runt om i det höga gräset.
Vad gäller myrstackar så ligger hagen rätt nära huset och vill inte ha in myror där.
Om jag låter hagen vara kommer det bara finnas kirskål och brännässlor kvar där då?
Några förslag på djur man skulle kunna ha till att så att säga få upp floran i hagen igen har funderat på get äter dom brännässlor?

Mvh Slättahultarn

Exotica

• Hejdeholms Gård
Re:Igenväxt hage
« Svar #1 skrivet: 19 jul-07 kl 17:25 »
Nästan inga djur äter brännässlor så länge de är gröna och saftiga. Om du däremot slår hagen och låter nässlorna torka så äter de flesta djur dem. Antingen plöjer du upp och sår in nytt eller så putsar du av ogräset så ofta du kan och låter djur beta. Fördelen med en så gammal hage är att du har helt parasitfritt, så tänk på att du har välavmaskade djur när du släpper något där så får du inte det bekymret i framtiden. Lycka till!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #2 skrivet: 22 jul-07 kl 21:56 »
Läste nånstans att grisar gärna äter brännässlerötter. Om det är så kan det ju vara en idé att ha grisar en säsong i hagen och så vall eller något annat därefter?
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Slättahultarn

« Svar #3 skrivet: 24 jul-07 kl 09:12 »
Tack för svaren blir nog att plöja upp brännässlorna och kirskålen och låta resten växa. Kanske att det blir något djur till nästa sommar

Mvh slättahultarn

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 24 jul-07 kl 19:21 »
Nässlor och kirskål försvinner inte genom plöjning.
Det behövs minst ett års träda med många harvningar,
helst ska det vara en torrsommar också så att de uppharvade rötterna torkar och inte gror.
Grisar är nog den bästa metoden om man har möjlighet.
Rättelse:
Hmm, rötter gror inte men dom kan slå rot på nytt...
« Senast ändrad: 30 jul-07 kl 15:10 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 24 jul-07 kl 19:46 »
Nej för allt i världen, plöj inte om du vill ha bort ogräset. Bådr nässlor och kirs är rotogräs och en plöjning/harvning/fräsning skulle ge massssssor av nya rotbitar som i sin tur ger nya plantor.

Försök att slå hagen och släpp sedan djuren, helst grisar, men om du väljer ett betande djur, så fortsätt att slå så fort ogräset är 10-15 cm, där det är som värst, för att gynna gräsåterväxten.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

162 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser