Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med åkermark  (läst 2339 gånger)

Vitis

• Skåne
Vad göra med åkermark
« skrivet: 20 jul-07 kl 19:43 »
Vi har blivit med åkermark ... vi tänker inte bruka den som åker utan en bit i taget göra om den till grönsaksland, trädgård, bärodling, växthus, vinodling, hönsgård m.m.

Just nu står ett vajande sädesfält där men det skall snart skördas av grannen som arrenderar.

För att åkern inte skall förvandlas till lervälling alt. ogräsodling vill vi låta så in nån gröda som skyddar marken, gör det möjligt att gå på den och gärna berikar den. Vi kommer sedan att anlägga våra odlingar och byggen på ytan efterhand som vi har tid, ork och pengar.

Önskemålen är :

- En stabil "matta" att gå på så att det inte blir lervälling av allt.

- Möjligt att gräva bort med handkraft.

- Användbart som gröngödsling/kompostgröda.

- Användbart som foder till några lamm.

- Höstsådd så att ytan är "klar" till våren.

Jorden är relativt lätt lerjord och finns i bästa läge Zon 1, första etappen blir ca 5000m2. Grannen står för "häskkrafterna".

Jag är fruktansvärt allergisk mot timotej ... det mesta annat går bra.

Förslag på fröblandningar och diverse råd, tips och funderingar är välkomna.

televinken

• Gäst
solrosor
« Svar #1 skrivet: 20 jul-07 kl 21:52 »
Inte riktigt bra svar på eran fråga, men vill ändå dela med mig av mitt tricks för att få mitt "lilla" grönsaksland (400kvm) att inte växa igen helt på de ytor jag inte orkar odla. Solrosor. En påse vanligt fågelfrö på¨våren och sen harva eller jordfräsa på det.
Ganska grov gröngödsling, och så får grannarna något fint att titta på :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

157 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser