Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stockrosor/skadeinsekter?  (läst 2524 gånger)

karlslund

stockrosor/skadeinsekter?
« skrivet: 29 jul-07 kl 12:56 »
Har ett antal stockrosor där bladens undersida har fullt med små knappnålshuvudstora prickar på sig.Bladen vissnar.
Är det ägg av något slag eller ngn annan parasit? Hur blir jag av med dem?
Om ngn har vetskap vore jag glad för ett svar.

Vitis

• Skåne
Re:stockrosor/skadeinsekter?
« Svar #1 skrivet: 29 jul-07 kl 13:03 »
Det heter stockrosrost och är en svampsjukdom.

Googla på det så får du mer info, verkar inte finnas nåt effektivt sätt att bli av med det. Min stockrosor blev helt fördärvade av rost i år.  :'(

mistel

• -
« Svar #2 skrivet: 29 jul-07 kl 20:34 »
Japp det låter som stockrosrost, efter flera år gav jag upp allt vad stockrosodling heter p.g.a rosten. Rosten ska även kunna spridas via stockrosfrön så man bör inte skörda frön av drabbade stockrosor.

Marieberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 okt-07 kl 11:46 »
Det finns även andra skadedjur än insekter.

På mina svärföräldrars gata i Bremen, där finns det en man som varje morgon går förbi svärmors hus, tar ett steg in i trädgården och norpar åt sig 2-3 blommor från stockrosorna.

Blommorna skrynklar han ihop i handen och går därefter vidare...

Dela detta:

* Inloggade just nu

142 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser