Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  I bland har man tur......blev med gris  (läst 2149 gånger)

Crappy

• Norrbotten
I bland har man tur......blev med gris
« skrivet: 29 jul-07 kl 21:53 »
Blev i dag tillfrågad om vi vill ha två sommargrisar. Självklart sa vi men nu är bara frågan om man skall fortsätta att göda dem eller slakta på en gång. Vi har ett elagregat som använts till hästar bör fungera på grisar.

När är brukligt att slakta sommargrisar?

Grisarna kommer på tisdag så jag blir väldigt glad om någon griskunnig kan komma med några tips.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
Re:I bland har man tur......blev med gris
« Svar #1 skrivet: 29 jul-07 kl 22:14 »
Grattis till tillökningen. ;D

Vi har våra grisar på eltråd. Funkar jättebra för oss!
Hur gamla/stora är dom när dom kommer?
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 jul-07 kl 22:18 »
Vad gäller elaggregatet... jag vet inte hur styrkan är till hästar, men grisar behöver inte så mkt ström, eftersom de sätter det väldigt oskyddade och känsliga trynet mot tråden och har trampdynorna i jorden. Min lina har mellan 2-3 V på slutet av tråden och de går INTE emot den igen.

Sen finns det säkert grisar som inte sätter trynet emot, utan springer rakt igenom, då spelar ju inte voltantalet någon roll för då är de ju redan igenom  ;)
Fast större grisar måste kanske ha mer Volt.
/A

Crappy

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 29 jul-07 kl 22:33 »
Dom väger bara 30 kg i dagsläget, inte så stora. De kommer ursprungligen från en köttproducent så de bör ju vara snabb växande. Har varit på ett naturmuseum under sommaren.

Hästar har man svagare ström än till får och kor för att de har järnskor. Funderar på att använda fyrkantselnät som man använder till får.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 29 jul-07 kl 23:06 »
Låt dom växa tills dom väger 120 kg så får ni ut maximalt ca 90 kg i slaktvikt på bägge. Överskottet kan ni sälja till era grannar, vänner eller släkt.

Ge dom slaktsvinfoder, krossat spannmål samt hushållsrester. De gillar också gräs, hösilage.

Lycka till ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 jul-07 kl 10:19 »
Ja, det är klart att du ska ha kvar dom till hösten..nu blir det ju inte mycket kött på dom.. ;) Men jag skulle absolut inte sätta ett sånt där nät som är till får, största problemet med grisar tycker jag är att dom bökar över jord på tråden, och jag kan se framför mig hur dom öser över nätet och så får du inte loss det sen.. :) Nej en vanlig järntråd funkar allra bäst, den kan du gå runt och ruska av ibland så den blir fri från jord. Försök få ut dom så fort som möjligt, för dom lär sig tråden mycket bättre när dom är små, har släppt ut 70 kilos ibland och dom kan bara springa rakt igenom. Börja med en liten hage med många trådar i ett par dar, sen kan du öppna ut till huvudhagen..

Crappy

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 30 jul-07 kl 15:02 »
Tackar för tipsen! Har en massa järntråd och färdiga stolpar det behövs bara sänka fästerna för tråden.

RiverCottage

• Halland
« Svar #7 skrivet: 31 jul-07 kl 21:00 »
Hej på er!
Ville bara kolla vad ni avser med "slaktsvinsfoder".

Personligen utfodrar jag mina "slaktsvin" med : 1 del SuggESS, 3 delar Mjöl, 1 del Rågkross.

Någon annan med bra recept?
*nyfiken*
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

Fridolf2

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 31 jul-07 kl 23:27 »
Låter väl vettigt..men Sugg-ess är ju egentligen ett koncentrat för suggor, det är ju ingen större skillnad, men jag har för mig att ett slaktsvinskoncentrat är några ören billigare..? Sen kanske jag tycker du är lite frikostig med koncentrat..15% av vikten räcker ju. Alltså 85%spannmål+15% koncentrat...

Crappy

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 03 aug-07 kl 10:13 »
Nu är elhagen på plats och vi inväntar ankomsten av grishuset. Dock måste vi tillverka en matho i byggplaywood i dag. Har gjutna tråg men de är inte tillräckligt stora för 2 grisar. Tänker tokfylla huset med halm och fjolårshö. Sedan kommer jag att ge vatten i en hästhink fast  på väggen i en grovhake. Grisfoder finns i fodertunna samt att vi får potatis, ris pasta etc som blir över från ett äldreboende och en skolmatsal.

Någont mer man bör tänka på som gris-novis????

Fridolf2

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 03 aug-07 kl 10:35 »
Med risk för att bli kallad Åke-tråk ;)..så är det ju det här med matrester..ska ju egentligen upphettas för att vara tillåtet. Men om det bara handlar om vegetabilier så är det väl inte hela världen, men köttbitar eller annat sånt ska man vara försiktig med. Om det, som det ofta är, är importkött så finns det en liten risk för att få in svinpest i landet. Och det vill vi ju inte.. Och det är alltså den anledningen, en gris skulle gladeligen slänga i sig köttbullar om den fick det, han har inga synpunkter på att det är en tidigare kusin.. :-[  Men det låter ju som om era grisar kommer att få det toppen :) :)

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 03 aug-07 kl 18:25 »
Ett tips ang. vattenskål. De har förmåga att leka med vattnet och då kan man sätta en hink i ett utslitet däck. Det är inte lätt att välja det och vattnet får vara ifred  ;D

Lycka till med snuttarna!

/A
« Senast ändrad: 03 aug-07 kl 18:25 av AnnaPanna »

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #12 skrivet: 02 sep-07 kl 21:30 »
Så många bra tips! Vi tänker också skaffa grisar och det är ju väldigt matnyttigt att läsa här.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #13 skrivet: 02 sep-07 kl 21:47 »
Jajjamen, här kan man få lära sig saker som man inte hade en aning om.
Det finns så många kunniga och trevliga "gris-människor" här. ;D
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #14 skrivet: 04 sep-07 kl 21:58 »
Hur hittar man en köttproducent i närheten när man är ganska nyinflyttad i trakten och inte känner till någon? Finns det något register?
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Crappy

• Norrbotten
« Svar #15 skrivet: 10 dec-07 kl 22:15 »
Så här gick det med våra sommargrisar. De var helt underbara, go, keliga, busiga tjejer som flyttade in i den stora hagen. Vi utfodrade dem bara med grisfoder  eftersom en djurskötare informerade oss att grisar kan få pest av vanlig mat. De växte och växte i alla fall och blev en del av vår familj. Pojkarna älskade dom, jag tyckte att det var rätt förtjusande att lära dem olika trix och sedan belöna dem med kamptrasa precis som hundarna. Dessa damer var absolut min mans ögonstenar som han kliade, borstade och badade varje ledig stund. Så fort de fick se att det var han som kom in i hagen slängde de sig på marken med magen i vädret.

Sedan kom den obehagliga hösten. Vi väntade tills i slutet av oktober med slakt då vägde våra tanter 121 och 119,5 de vill säga  de var helt perfekta enligt slaktaren. I dag är frysboxen full med helt oöverträffligt fläsk men vi saknar våra tjejer, Molly och Sandwich.

Dela detta:

* Inloggade just nu

133 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser