Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jag blir tokig på Britta!  (läst 3747 gånger)

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
Re:jag blir tokig på Britta!
« Svar #20 skrivet: 06 aug-07 kl 01:04 »
Jag skulle nog hellre betäcka än skaffa kompisar. Under tiden kanske tjudrar, det är inte förbjudet om det är inte på "heltid".

Min Väninna i Jämtland som är getbonde sen många år har ochså en flaskuppfödd get som föredrar mänsklig sällskap och det ändrar sig aldrig riktig. Vallhunden "se" henne inte för att hon inte bete sig som en get.

Om du betäcka din get  då får hon ett juver och då sluta hon att rymma och hoppar över staket för att hon vet instinktiv att hon inte få utsätta juvret för risker att bli skadad. Och så har hon ju småttingarna att ta hand om...

mli79

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 06 aug-07 kl 17:23 »

Hmmm.... kanske skulle man betäcka då? Fast jag vet alldeles för lite om getter och getavel för att jag skulle känna mig trygg med det.  Vet inte ens hur man gör för att betäcka henne. Eller tja, jag vet ju hur man får henne dräktig men vet inte rent praktiskt hur man får tag i en bock. Lämnar man bort för betäckning? Vilken tid på året betäcker man, och hur länge är dom dräktiga? Såna funderingar gör att jag känner mig allt för nybörjare inom ämnet.

Ni som tror att en kompis skulle funka, ska man hitta nån i samma ålder då?
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #22 skrivet: 07 aug-07 kl 00:04 »
Var bor du ??  Du kan ju fråga om en lånebock här på forumet.
Vår gamle Göingebock fick en gång reser bort till betäckning, en annan gång fick han besök av damerna. Det är olikt hur man löser detta.

Brunstsäsong är höst så du kan börjar titta efter en bock att låna eller en ungbock att köpa.

Dom är dräktiga fem månader och ska vara minst sju månader vid första betäckning -ett år vid första födseln.

Om du välja att betäcka henne kan du här nog får svar på alla dina fragor kring det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

160 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser