Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rengnvattentankar som ej luktar unket?  (läst 6605 gånger)

charlotta

rengnvattentankar som ej luktar unket?
« skrivet: 20 okt-04 kl 21:11 »
hej !

jag bor ute på landet på en liten plats utan rinnande vatten. har længe funderat på alternativ , då kommunalt vatten ej ær tillgængligt . har någon ideer om tex regnvattentankar eller liknande och evtl funderingar hur de kan nyttjas effektivt året om (isolering på vintern?). mest rædd ær jag før att det skulle kunna unkna - kan man gøra något åt det !?
tacksam før alla svar  och ideer . dusch skulle verkligen vara trevligt att ha...
There are three ways of telling every story
but a thousand ways of singing every song ...

Anders

• -
    • felicia.se
Re:rengnvattentankar som ej luktar unket?
« Svar #1 skrivet: 20 okt-04 kl 21:55 »
Om du inte vill gräva eller borra efter vatten så kan man kanske samla upp regnvatten och spara det i en nedgrävd tank. Jordtemperaturen strax under frostdjup är bara ett par plusgrader. Vattnet bör nog filtreras innan det åker ner i tanken. Tanken bör vara så konstruerad så att man använder det "ädsta" vattnet först. Är regvattnet förorenat av bakterier kan du ju tillsätta salt om du bara ska duscha med detta vatten.

De som nu lägger ut en slang i backen för att ta tillvara jordens värme får en temperatur på drygt 45 grader på ingående vatten. (Jordvärmepumpsystem). De brukar höja upp temperaturen (med el) till ca 60 grader för att undvika Legionellabakterien. Trots att vattensystemet är slutet.

Legionärssjuka är en lunginflammation orsakad av legionellabakterier. Dessa är vanligt förekommande i jord- och vattensamlingar.

Bakterien ska generellt ses som ganska ofarlig. För att bli sjuk måste man i regel andas in den och samtidigt ha någon nedsättning av immunförsvaret. De flesta av oss får nog ganska ofta i sig legionellabakterier utan att bli sjuka.

Sjukdomen orsakas av bakterien Legionella pneumophila. Legionellabakterier anrikas lätt i stillastående vatten. De är föga temperaturkräsna och tillväxer mellan +18°C och +45°C. De kan tillväxa i vanliga vattenledningar, klimatanläggningar, duschar och bubbelpooler. Tillväxten gynnas av den biofilm som nästan alltid finns på väggarna inne i vattentankar, vattenledningsrör och duschslangar.

Vattenklorering är föga effektivt. Antalet legionellabakterier i ett vattensystem kan däremot minskas genom att vattentemperaturen hålls vid minst +60°C i varmvattenberedaren och minst +50°C vid tappstället. Dessutom bör lednings-systemen vara konstruerade så att stillastående vatten undviks och bakterietillväxt försvåras. Det finns inte något vaccin mot sjukdomen.

charlotta

« Svar #2 skrivet: 21 okt-04 kl 21:18 »
tack før långt svar... syns du att infrarøttljus skulle hjælpa?
nedgrævning hade jag førresten tænkt - på sommarn skulle det till och med vara møjligt att koppla in sjøvatten tycker jag - det handlar mest om vinterhalvåret!
dricksvatten ær inget problem - jag har kælla næra huset och det går ju lætt att bæra.
men finns det inte nå bøcker om det? undrar om det inte har funnits artikel i åter - men husker det ikke!

Eulalia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 nov-04 kl 16:25 »
på denna sida finns en ganska trevlig lösning för regnvattensinsamling och användning, även mycket annan intressant info om hur man bygger egna isoleringsfönster, enkel mulltoa, om effektiv uppvärmning m.m

http://www.de12ambachten.nl/enggreentech.html

Även denna sida har mycket info om regnvatten insamling

Rainwater Harvesting and Purification System
http://users.easystreet.com/ersson/
« Senast ändrad: 12 nov-04 kl 16:36 av Eulalia »

Eulalia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 nov-04 kl 15:31 »
Intressant dokument om regnvattensinsamling

Texas Guide to Rainwater Harvesting:
http://www.twdb.state.tx.us/publications/reports/RainHarv.pdf

Jan M Hedlund

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 dec-04 kl 18:53 »
Finns det ingen källa i närheten som man kan dra slang ifrån då går det ju att bygga ett litet pumphus som går med solceller

Det bästa är förstås att göra en brunn på tomten men regnvatten skulle jag då inte dricka nä fy, klart det duger ju till att tvätta sig och kläder men inte att dricka

charlotta

« Svar #6 skrivet: 13 jan-05 kl 17:15 »
tænkte inte dricka regnvattnet- har en jætte bra kælla i nærheten av huset med dricksvatten, men det ræcker inte till dusch tvætt ...

det med att borra brun ær ju en idee - men risken just på denna plats ær att man bara borrar fram saltvatten och det vill jag heller inte så gærna ha , fram før allt inte betala en massa pengar før!

tittatde på många sidor med regnvattentankar- men de flesta fanns på platser dær det ær hyfsad varmt året om - och det ær det ju ikke hær precis .

finns det verkligen ingen dærute som har haft liknande problem ??

skulle bli så glad om jag fann en løsning.

Eulalia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 jan-08 kl 19:22 »
på denna sida finns en ganska trevlig lösning för regnvattensinsamling och användning, även mycket annan intressant info om hur man bygger egna isoleringsfönster, enkel mulltoa, om effektiv uppvärmning m.m

http://www.de12ambachten.nl/enggreentech.html

Även denna sida har mycket info om regnvatten insamling

Rainwater Harvesting and Purification System
http://users.easystreet.com/ersson/

pushup, med bra länk redigerad: http://ersson.sustainabilitylane.com/

Geo-Vant

• Vatten och vattenbrunnar
    • -
    • Vatten och brunnsproblem
« Svar #8 skrivet: 14 jan-08 kl 22:33 »
tack før långt svar... syns du att infrarøttljus skulle hjælpa?
nedgrævning hade jag førresten tænkt - på sommarn skulle det till och med vara møjligt att koppla in sjøvatten tycker jag - det handlar mest om vinterhalvåret!
dricksvatten ær inget problem - jag har kælla næra huset och det går ju lætt att bæra.
men finns det inte nå bøcker om det? undrar om det inte har funnits artikel i åter - men husker det ikke!

Ska du använda ultrviolett ljus så MÅSTE vattnet vara helt klart, annars kan bakterierna gömma sig bakom partiklerna.
Det finns ett litet filter mot (Legionella) som man monterar på duschslangen, jag använder det själv när jag är i länder med dåligt vatten. Filtrets hållbarhet är 4veckor och priset är runt 400kr tror jag.
Ett bra alternativ kan vara att klorera vattnet och sedan låta det gå genom ett hemmabyggt kolfilter.
Vi är proffs på vattenbrunnar och vattenproblem. I mån av tid ska vi försöka att ge tips om hur man får ordning på sin vattenbrunn om den har problem eller på vattenproblem. Tipsen vi ger är sådant man kan göra själv om man är lite händig. Både företag och privatpersoner använder vår hemsida.

M8e

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 15 jan-08 kl 12:25 »
Ett förslag på ett bygga själv system.

Löv/grov-filter
Insektsnät
Tank/rör som samlar upp de första smutsiga litrarna
Tyg-filter (ca 10 lager gammal bomulstyg)
Sandfilter (stor hink fylld med sand)
UV-lampa/sodis (Sodis=Solar water disinfection= Klar behållare som inte blockerar uv och ir-strålning tex PET flaskor)
Kolfilter

Har ingen som helst erfarenhet. Bara läst lite på nätet.
« Senast ändrad: 15 jan-08 kl 12:53 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Geo-Vant

• Vatten och vattenbrunnar
    • -
    • Vatten och brunnsproblem
« Svar #10 skrivet: 15 jan-08 kl 21:54 »
Ett förslag på ett bygga själv system.

Löv/grov-filter
Insektsnät
Tank/rör som samlar upp de första smutsiga litrarna
Tyg-filter (ca 10 lager gammal bomulstyg)
Sandfilter (stor hink fylld med sand)
UV-lampa/sodis (Sodis=Solar water disinfection= Klar behållare som inte blockerar uv och ir-strålning tex PET flaskor)
Kolfilter

Har ingen som helst erfarenhet. Bara läst lite på nätet.

Du har faktiskt rätt!!  Detta system andvänds i u-länder, där man tar sina gamla tygtrasor och låter vattnet gå igenom, det har visat sig att vissa bakterier inte kan passera igenom tyget.  Vad det gället PET-flaskor så fylls dessa till hälften och sedan skakas, och anledniongen är att vattnet syresätts kraftigt. Man kan säga att det blir liknande ozon fast inte lika snabb. Flaskan bör därefter ligga i solen upp till 8timmar för att komma upp i rätt temperatur så bakterierna dör.

Fungerar!!

Danny

Vi är proffs på vattenbrunnar och vattenproblem. I mån av tid ska vi försöka att ge tips om hur man får ordning på sin vattenbrunn om den har problem eller på vattenproblem. Tipsen vi ger är sådant man kan göra själv om man är lite händig. Både företag och privatpersoner använder vår hemsida.

Neiklot

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 17 jan-08 kl 23:38 »
Sålänge vattnet bara är i rörelse är det nog ingen fara?

Och du duschar kanske mer än en gång i månaden? :)

Jag har själv planer på liknande idé, så detta är intressant att följa. :)

Min idé: Samla upp regnvatten i en tunna/tunnor alt. annan behållare som i sin tur värms upp av solen och.. ja

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
SV: rengnvattentankar som ej luktar unket?
« Svar #12 skrivet: 04 feb-08 kl 17:15 »
När jag ändå är ute på nätet, det finns ett bra fungerande steriliceringssätt.

Aquatrons UV-filter, det är provat med diarre, och fungerar. Det är dokumenterat och godkännt av SITAC.

www.aquatron.se

Hälsn Leif  8)

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #13 skrivet: 04 feb-08 kl 20:01 »
Vaddå provat med diarré?
/Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Vinterhem

• Carpe Noctum, Carpe Vitam!
« Svar #14 skrivet: 04 feb-08 kl 20:16 »
Vaddå provat med diarré?
/Maya

Hmmm...  Jag är inte så säker på att jag vill veta...   :P
Citybo på väg utåt i sakta mak, Singel, med datorn som sällskap och egen motorsåg.. Restaurerar och renoverar sitt lilla torp tills det går att bo mest där, långt borta från stadens brus och stress.

Vattendoktorn fd

« Svar #15 skrivet: 05 feb-08 kl 02:04 »
Vaddå provat med diarré?
/Maya

Jaha, kunde inte ens kolla länken.

Aquatronsystemet är ett toalettsystem med vanlig toalettstol, där papper och fekailier (skiten) separeras från spolvattet i en separator. I separatorn leds spolvatten vidare till ett UV-filter, (det var detta jag menade) till slamavskiljare (får vara 2_kammarutförande, är godkänd av naturvårdsverket).
Från slamavskiljare till godkänd infiltration.

Var tog skiten och pappret vägen ?  Ner i en mullbädd bestående av halvkomposterat utrymme befolkad med kompostmaskar, dom äter annat också.

Jag stog 3-veckor på BoMässan, Bo -93, i Karlskrona och spolade vattentoalett, och Aqutronsystemet i drift, det gick åt en toalettpappersrulle om dagen.

Vidare hade jag en vattentrappa, av den modell som användes vid Stensund. Barnen var heltokiga av det porlande vattnet, som sagt det är 15 år sedan i år.

Hälsningar Leif  ;) 8)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 05 feb-08 kl 08:19 »
Jag stog 3-veckor på BoMässan, Bo -93, i Karlskrona och spolade vattentoalett, och Aqutronsystemet i drift, det gick åt en toalettpappersrulle om dagen.

Ett riktigt skitjobb med andra ord.

Vattendoktorn fd

« Svar #17 skrivet: 05 feb-08 kl 14:09 »
Ett riktigt skitjobb med andra ord.

;D ;D ;D

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #18 skrivet: 18 mar-08 kl 21:49 »
Det är kanske inte sådant här du söker men här är adressen till det filtret vi använder. Vi har mycket järn i vattnet men med detta filtret är det helt borta. Dessutom rengör det hela rörsystemet så vattnet rinner friare genom de gamla rör.

http://www.aqua-o3.se/
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

108 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser