Ja jag odlar ingefära (jag odlar även gurkmeja och kunchi). Man köper en knöl i matbutiken runt mars, gärna en med svällande knoppar. Plantera ytligt i kruka som är något stärre än knölen, vattna lätt och sätt plastpåse över, ställ krukan varmt det tar ca 4-6v innan den rotat sig och det kommer skott. Sedan odlar man växten ungefär som en krukväxt tills det har blivit varmt ute (framåt midsommar på många håll) då planterar man ingefäran i en stor svart kruka eller hink som ex. ställs på en altan (ingefära vill ha det varmt, jordtemperaturen i marken är för låg). Göd och vattna regelbundet under sommaren, när det blir risk för frost kan man antingen skörda direkt eller så tar man in krukan och skördar lite allteftersom (även om blasten vissnar så brukar knölarna kunna ligga kvar i flera månader i jorden i rumstemperatur), ingefära är inte härdig i sverige. Jag brukar inte spara utsäde av ingefära det är ju så lätt att hitta nytt till våren.
Man måste inte flytta rabarber den brukar gå bra att odla på samma ställe hela tiden bara den får sol och gödning + vatten + den vill inte ha konkurrens av ex. gräs.
Hur stor plats rabarbern behöver beror på hur många knölar + vilken sort det är. Ex. Elmblitz blir ju jätteliten ifall man jämför med den gamla trotjänaren Viktoria som kan bli riktigt stor.