Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek på bete,vall och spannmålsodling?  (läst 1539 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Storlek på bete,vall och spannmålsodling?
« skrivet: 16 aug-07 kl 16:32 »
Hejsan!
Jag och övriga familjen står i begrepp att inom en ganska snar framtid (2-3 år) inköpa en mindre gård för att ge oss i slag med självhushållning. Min fråga här gäller alltså om det är någon som kan hjälpa oss att beräkna ungefär hur stor gården behöver vara för att klara de djur som vi har som önskemål att vi ska ha..

2-3 hästar
2 kor (småväxt ras ev. Dexter) + ev. kalvar
3-4 getter + ev. killingar
3-4 vuxna får + ev. lamm
2-3 grisar + ev. kultingar
10-tal ankor
10-tal höns
4-5 kaniner

Detta är ungefär vad vi har tänkt oss i djurväg, när jag har räknat över detta tidigare så har jag kommit fram till 3-4 ha vall, 2-3 ha spannmål (havre + korn). Men när jag läste nya nummret av Åter så stod det i artikeln om familjen Bolin att de hade sammanlagt 4 ha med vall/spannmålsodling till sin gård och om jag fattade artikeln rätt så var de självförsörjande gällande djurfoder på detta.

Någon som kan göra ett hastigt överslag på hur mycket bete, vall och spannmålsareal man behöver för att klara det djurantal som vi har som mål?

Tackar på förhand!
Mvh Mårten

Dela detta:

* Inloggade just nu

161 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser