Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Benjaminfikus  (läst 2410 gånger)

Vildrosen.

Benjaminfikus
« skrivet: 17 aug-07 kl 09:51 »
Vet inte riktigt om det passar här men jag försöker... ;)

Jag har en benjaminfikus som är ganska stor men den mår inte bra, tappar bladen och ser allmänt risig ut. Är det någon som vet vilken jord den ska ha eller ha andra tips på hur jag ska ta hand om den?

Tidigare så hade jag den i ett söder fönster med massor av sol och då trivdes den, så flyttade jag och nu står den inne i ett rum. Jag har köpt en riktig växtlampa till den (inte en sådan man köper på ica), för att ge den extra ljus.

Är det någon som har något tips??
« Senast ändrad: 17 aug-07 kl 09:51 av Lillajag »
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Sia

• Dalarna
Re:Benjaminfikus
« Svar #1 skrivet: 20 aug-07 kl 01:42 »
Benjaminfikus är svåra, men kotfattat så behöver dom MYCKET ljus, mycket vatten och mycket näring, och dom tycker INTE om att flyttas.
Din fikus fick nog höstkänslor när den fick mindre ljus under dagen, och det var nog därför den tappade bladen.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Pianja

• Gäst
Re:Benjaminfikus
« Svar #2 skrivet: 20 aug-07 kl 03:16 »
Håller med Sias råd. Dessutom är det tydligen så att man ska anpassa vattningen efter hur mycket ljus fikusen får. Mindre ljus, mindre vatten. Mer ljus, mer vatten. Jag har en som vintertid står i ganska mörkt norrläge och den mår bra om än inte strålande. Men jag vattnar mer sällan nu än när jag hade den i ett rum med ljus från tre håll. Fast nu i sommar har den fått flytta ut på gården och där frodas den riktigt ordentligt. :)
Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

162 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser