I år har vi försökt att få i ordning vårt grönsaks- och blomland på dryga 100 kvm. Men mycket regnande i kombination med tung lerjord gjorde att det i princip inte kom upp någonting mer än ogräs och vi har förtvivlat klafsat runt i leran i våra försök att rensa. Dikena vi grävde runt hela landet vattenfylldes vid regn, men det har inte haft minsta dräneringseffekt på landet.
Nu har vi insett att vi måste göra något, men vi vet inte vad. Någon som har några tips? Ska man odla i lådor som man fyller med annan jord? Är det bättre att försöka jordförbättra? Kan man överhuvudtaget få bukt med en tung, kompakt lerjord?
Det som förvånar oss är att i växthuset som står i hörnet av landet har gurkorna växt så att det knakar.
Det låter som det främsta problemet gäller dräneringen.
Sank lerjord är värdelös, men väldränerad lerjord som bearbetas och gödslas rätt är i allmänhet bra odlingsjord även utan massiva insatser av torv o dyl. Men visst är det bra att höja mullhalten på lerjord.
Jag har i många år tampats med ett liknande problem som ditt. Det gick bra att odla några år, sen allt sämre. Jag har bara delvis lyckats lösa detta. Till stor del har lösningen blivit att låna jord på annat håll. Jag har dock inte satsat på massiva givor av kompost, gödsel, gräsklipp eller torv. Delvis för att jag ville lära mig metoder som även fungerar i större skala och mer uthålligt. Dessutom för att gräsklipp på dåligt dränerad jord ofta ger problem med mögel och sniglar. Jag har prövat att sätta till sand. Mycket tvivelaktig metod. Har man otur går man troligen från mellanlera till lättlera och får värre strukturproblem.
Hur djupa är dikena? Det finns två varianter:
1. Du har en skaplig naturlig dränering, t ex genom att marken sluttar, men behöver skydda mot inträngande ytvatten vid kraftigt regn. Då räcker nog ca en halvmeter.
2. Du har dålig eller ingen naturlig dränering (inkl ev bristfällig dikning). Då skulle jag rekommendera minst meterdjupa diken på 10-15 meters avstånd. Täckdikning kanske.
Det kan dock ta tid att få ordning på jorden efter dikning. Vissa ämnen kan vara urlakade. Ett tänkbart och enkelt sätt att hantera det senare är tillförsel av rejält med kompost eller dynga, som innehåller det mesta. Stenmjöl är nog också bra. Risk för obalans lär finnas. Jordprov kan vara befogat (men jag har inget bra labb att rekommendera). Vallodling några år också, med djuprotande växter som t ex lucern. Om baljväxter som rödklöver och lucern inte vill övervintra så kan det bero på dålig dränering.
Fråga: har det funnits frilandsodlingar på platsen förut? Det kan tyda på att läget i varje fall är hyfsat. Men har ni tagit upp ett land där på vinst och förlust så kan ni ha satsat fel.