Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips om lerjord  (läst 7976 gånger)

Pappa K

Tips om lerjord
« skrivet: 19 aug-07 kl 22:03 »
I år har vi försökt att få i ordning vårt grönsaks- och blomland på dryga 100 kvm. Men mycket regnande i kombination med tung lerjord gjorde att det i princip inte kom upp någonting mer än ogräs och vi har förtvivlat klafsat runt i leran i våra försök att rensa. Dikena vi grävde runt hela landet vattenfylldes vid regn, men det har inte haft minsta dräneringseffekt på landet.

Nu har vi insett att vi måste göra något, men vi vet inte vad. Någon som har några tips? Ska man odla i lådor som man fyller med annan jord? Är det bättre att försöka jordförbättra? Kan man överhuvudtaget få bukt med en tung, kompakt lerjord?
Det som förvånar oss är att i växthuset som står i hörnet av landet har gurkorna växt så att det knakar.

Filip Skräplund

Re:Tips om lerjord
« Svar #1 skrivet: 19 aug-07 kl 22:35 »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Nalle Solvik

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 aug-07 kl 13:37 »
Vi byggde i tiderna vårt egnahem på en stor tomt med styv lerjord och odlade en hel del såväl på friland som i växthus. Vi kom till att styv lerjord definitivt inte är någon lämplig odlingsjord för grönsaker och liknande marknära växande kulturväxter. Morot gick dåligt, potatis likaså. Däremot lyckades sallad på uppkastade bänkar. Också vinbärsbuskar växte bra och gav bra skörd. Problemet med styv lerjord är inte i allmänhet den att jorden saknar näring, men den är för kompakt och tät för att växternas rötter skall klara av att penetrera den när den är torr och jorden ger inte tillräckligt luft åt rotsystemet. Jorden måste vara väldrenerad - det är ett måste! Försök att göra en bänk på låt säga 1x8 m. Du har ju litet gångar mellan bänkarna - använd den jorden till att höja bänken något.  Skaffa sedan hem 8 säckar växttorv, stora rejäla säckar och gräv in en säck per meter = alla 8 säckar. Det verkar vara mycket men den här sortens jord sväljer massor med uppluckrande material, så med  enbart kompost och växtavfall kommer man inte långt. Om du ännu kan få tag på hackad halm och gräsklipp från någon gräsmatta, på bred ut ett 5-10 cm tjockt lager på hela bänken på hösten och till slut, strö ett par kg stenmjöl eller dolomitstenmjöl jämt fördelat ovanpå klippet. På våren gräver du försiktigt in ytskiktet och bänken är färdig att användas.
Ja - det här var bara ett förslag till åtgärder. Du bestämmer! Men är man inte radikal får man nog gräva livet av sej med styv lerjord. När den är torr är den hård som betong och när den är våt har man ofta så mycket under stövlarna att man har svårt att röra sej. Så för mycket uppluckrande tillsatsmaterial kan man inte ta till. Och i allmänhet måste man också kalka eller använda stenmjöl för att få upp PH. Hoppas du får en bra säsong nästa sommar!
NS.  

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 20 aug-07 kl 16:52 »
I år har vi försökt att få i ordning vårt grönsaks- och blomland på dryga 100 kvm. Men mycket regnande i kombination med tung lerjord gjorde att det i princip inte kom upp någonting mer än ogräs och vi har förtvivlat klafsat runt i leran i våra försök att rensa. Dikena vi grävde runt hela landet vattenfylldes vid regn, men det har inte haft minsta dräneringseffekt på landet.

Nu har vi insett att vi måste göra något, men vi vet inte vad. Någon som har några tips? Ska man odla i lådor som man fyller med annan jord? Är det bättre att försöka jordförbättra? Kan man överhuvudtaget få bukt med en tung, kompakt lerjord?
Det som förvånar oss är att i växthuset som står i hörnet av landet har gurkorna växt så att det knakar.

Det låter som det främsta problemet gäller dräneringen.

Sank lerjord är värdelös, men väldränerad lerjord som bearbetas och gödslas rätt är i allmänhet bra odlingsjord även utan massiva insatser av torv o dyl. Men visst är det bra att höja mullhalten på lerjord.

Jag har i många år tampats med ett liknande problem som ditt. Det gick bra att odla några år, sen allt sämre. Jag har bara delvis lyckats lösa detta. Till stor del har lösningen blivit att låna jord på annat håll. Jag har dock inte satsat på massiva givor av kompost, gödsel, gräsklipp eller torv. Delvis för att jag ville lära mig metoder som även fungerar i större skala och mer uthålligt. Dessutom för att gräsklipp på dåligt dränerad jord ofta ger problem med mögel och sniglar. Jag har prövat att sätta till sand. Mycket tvivelaktig metod. Har man otur går man troligen från mellanlera till lättlera och får värre strukturproblem.

Hur djupa är dikena? Det finns två varianter:
1. Du har en skaplig naturlig dränering, t ex genom att marken sluttar, men behöver skydda mot inträngande ytvatten vid kraftigt regn. Då räcker nog ca en halvmeter.
2. Du har dålig eller ingen naturlig dränering (inkl ev bristfällig dikning). Då skulle jag rekommendera minst meterdjupa diken på 10-15 meters avstånd. Täckdikning kanske.
Det kan dock ta tid att få ordning på jorden efter dikning. Vissa ämnen kan vara urlakade. Ett tänkbart och enkelt sätt att hantera det senare är tillförsel av rejält med kompost eller dynga, som innehåller det mesta. Stenmjöl är nog också bra. Risk för obalans lär finnas. Jordprov kan vara befogat (men jag har inget bra labb att rekommendera). Vallodling några år också, med djuprotande växter som t ex lucern. Om baljväxter som rödklöver och lucern inte vill övervintra så kan det bero på dålig dränering.

Fråga: har det funnits frilandsodlingar på platsen förut? Det kan tyda på att läget i varje fall är hyfsat. Men har ni tagit upp ett land där på vinst och förlust så kan ni ha satsat fel.

Pappa K

« Svar #4 skrivet: 22 aug-07 kl 21:57 »
Tack så mycket för synpunkterna. Jag slängde ut en fråga på odla.nu också och det verkar som att det är läge för att bygga upp odlingsbäddar. Det var visserligen ett gammalt land som växt igen, men det betyder ju inte att den förra som försökte lyckades bättre än oss.
Nej, det blir till att inventera virkesförrådet och bygga någon form av lådor att odla i.

naturodlaren

« Svar #5 skrivet: 31 aug-07 kl 21:16 »
God kväll, pröva stenmlöl i olika storlekar, det blir en jordförbättring samt ett mineraltillskott.
Sök på stenmjöl osv på hemsidor och svaret + erfarenheten finns.
Ge inte upp

koko

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 sep-07 kl 23:54 »
Dränering. Bra grej.
Sen har jag endast läst om denna lerjordsförbättring och har inte erfarenhet, men... Gräv upp jorden på hösten, gör det inte när jorden är för blöt, för då blir den alltför styv. Frosten kommer att spränga kokorna. Sen ska man visst blanda upp den med smågrus. Så ska det bli fluffigt, fast jag hade lagt på marktäck efteråt, halm eller nåt annat, löv kanske.

Ogräs; täck marken runt de önskade plantorna med tex, tidningspapper eller annat och lägg på jord och marktäck om du vill, så kvävs ogräset under det täckande.
« Senast ändrad: 04 sep-07 kl 23:56 av koko »

hustran

« Svar #7 skrivet: 02 okt-07 kl 17:46 »
Jag hade liknande problem och började att blanda fin sand och "köpejord" när den var billig. Nu efter ett par år är den kanon. Har även försökt med täckodling.....inget bra när man har grävglada hundar och sork. I blöta landsdelar...hur man nu vet det på våren, så rekomenderar jag varmt att odla lite högt. Dvs. i lådor eller på hög mark, om det går.

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 02 okt-07 kl 21:22 »
Upphöjda odlingsbäddar är definitivt bra. Dom behöver inte vara så höga, 20cm räcker gott, blanda i massor av kompost, halm, gödsel med spån m.m. ... speciellt spångödsel har jag god erfarenhet av. Behåller sin "fluffiga" verkan många år.

Inramade bäddar är lätta att gräva i och man behöver aldrig trampa i själva jorden, jag hade gräsmatta i gångarna mellan.

Kolla mitt album på Odla från förra sommaren : Upphöjda, djupgrävda bäddar

Blomstertanten

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 okt-07 kl 08:43 »
Odlingslimpor kanske kunde vara nåt ?
Då får man det ju uphöjt utan att bygga kanter eller lådor.

Gunnel på gröna rum visade hur hon gjorde nåt år. Men jag minns inte riktigt hur hon gjorde.

PerGunnar

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 09 okt-07 kl 09:47 »
Ett litet tips är att läsa boken "min dröm om lustgården" av Börje Remstam. Börje sysslar med täckodling och har mångårig erfarenhet av det. Själv har jag två koloniland i Västerås som är fulla med lerjord, men det växer så det knakar där. Jag har blandat i en del sand, men jag har också börjat med att täckodla vilket gör jorden mer lättarbetad. I min lera frodas maskarna och de dränerar åt mig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

127 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser