Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lågt pH i brunnsvatten  (läst 3142 gånger)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Lågt pH i brunnsvatten
« skrivet: 21 aug-07 kl 07:45 »
Ett nybyggd hus mitt ute i skogen skall använda en gammal grävd brunn som inte har varit använd i minst 50 år. Entreprenören har tagit ett vattenprov som viser på låg pH (6,4), låg alkalinitet (7) och hög CODmn (7,6). Grumligheten är tydlig och består av ljusa partiklar. Vattnet innehåller troligen järn och/eller humus. Fluoridhalten är låg
(< 0,2)för kariesförebyggande verkan.
Detta är sammandrag av AnalyCens rapport.

Entreprenören föreslår ett reningssystem till 55.000 kr inkl arbete och allt. MEN helt ärligt! Skall man inte kolla bakteriehalt och även arsenik i denna regniga sommar? Var det inte bra att prova rensa brunnen vilket skall göras och där kommer även att sättas cementringar ner innan man tar prov och bestämmer vilket reningssystem man skall satsa på?

Det låga pH kan fräta på rörledningarna men vad händer om man vänter ett år tills allt är i ordning och brunnen har varit använd ett tag. Det är en (helårs)sommarstuga så det blir inte någon stor vattenförbrukning.

Undrar Mette
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Filip Skräplund

Re:Lågt pH i brunnsvatten
« Svar #1 skrivet: 21 aug-07 kl 08:51 »
Ingen expert men...
Entreprenörer vill väl ofta gärna dra på lite extra.
Jag tycker ditt resonemang verkar klokt.
Det behöver kanske inte göras något alls i reningsväg.
Bakteriehalten kan väl inte vara vidare värst hög mitt ute i skogen,
och farlig arsenik gäller väl mest borrade brunnar?
Och pH 6,4 är väl inte alarmerande lågt.
Har man plastledningar för kallvattnet så minimeras ev frätskador.
Använd fluortandkräm.  ;D

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=11353&a=5728&cid=11357&l=sv
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

davidB

• Västergötland
Re:Lågt pH i brunnsvatten
« Svar #2 skrivet: 21 aug-07 kl 15:23 »
Det går att lägga kalkkross i brunnen för att höja ph.
Har för mig att det finns en beskrivning någonstans på detta forum där man har en korg med kalkkross som då kan ta upp och byta
För grumlighet köp ett enkelt vatten filter. Kollade  på rinkaby rör: filterhållare 335:- Filter 50 - 120:-
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Dela detta:

* Inloggade just nu

221 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser