Det är synd att det finns så mycket missinformation om användandet av begagnat frityrolja som fordonsbränsle båda när det gälla att omvandla oljan till Biodiesel eller att förbränna den som den är i filtrerad och uppvärmd tillstånd.
För det första ur miljö synpunkt är vegetabiliska oljor så otroligt mycket bättre än andra bränslen på alla nivåer inklusive petrokemisk diesel utom v.g. NOX som är endast lite mindre. T.ex är bränslet helt koldioxid neutralt, det innehåller inga cancerframkallande ämnen eller tungmetaler, Restprodukter från hanteringen är kompostbart och ev. spill utgör ingen negativ miljö påverkan heller.
'Dessutom är användandet av begagnat frityrolja återvinning i sann bemärkelse. Vad som än har gått åt i odling, pressning, lagerhållning och transport har redan drabbat miljön i sitt premiär användning. Att använder det igen direkt som bränsle innebär också att den slipper vidare transport och energikrävande destruktion eller omvandling till kosmetika mm.
Detta är inget jag påstå - allting är välbevisat sedan länge annanstäders och om någon är intresserad har jag tillgång till en mängd avhandlingar och 'white papers' i ämnet.
Tänk hur mycket energi det gå åt i framställning av Etanol, och tänk vilken otrolig miljö katastrof det är att tillverka och till sist ta hand om alla dessa giftbomber till batterier som ingår i vissa s.k. hybrid bilar.
Själv har jag kört dagligen i nästan 3 år nu med olja jag hämtar hos lokala kiosker och restauranger. I mitt fordon har jag en 2 tank system som lämpa sig bäst för Nordiska förhållanden. Jag har en 20 liters biodiesel tank som räcka i ca: en månad, som jag starta och avsluta dagen med så att det inte finns frityrolja som kan stelna kvar i pumpen över natten, Min olje tank eller huvud tank är på 65 liter och vill jag åker längre lägga jag in lösa dunkar eller så köpa jag nytt raps på Lidl (Billigare än pump diesel).. Oljan i tanken värms med bilens kylsystem, likaså bränslerören fram till pumpen. Olje filtret är också uppvärmd och på mitt system finns det en liten modul som sköter ventilen som byta bränslen först när rätt temperatur och viskositet är upnådd. Det ta 2 km körning på sommaren, 3-5 på vintern.
Oljan filtrerar och avvattna jag grovt hemma innan jag hälla i den i tanken och mer komplicerad än så är det egentligen inte. Naturligtvis kan man utveckla den egna system med automatik och alla möjliga finesser men det bottnar i filtrering och uppvärmning.
Beg veg olja äta inte gummi slangar. (Biodiesel gör det). Beg veg olja smörja bättre än fossil diesel (Numera lägga dom i 5% Raps i modern diesel). Skillnaden i förbrukning och prestanda är inte mätbart utan sofitikerade instrument men i bägge instanser är skillnaden mindre än 1%. Som förare märkar man ingen skillnad.
Varning. Fordon med roterande injections pumpar är känsliga för viskositets skillnader och det är mycket viktigt att en konvertering ta hänsyn till detta. DI pumpar är starkast och 'common rail' behöver en 'variant' på returledningen. Men, det är enkelt egentligen hur man än vrida och vända på det och resulterar i ett fordon som kan t.o.m.vara renare än en El bil. (Atomkraft, Dansk brun kol, turbin tillverkning och underhåll mm..........).
Självklart kan vi inte alla kör på begagnat frityr olja, (kom inte hit till mitt upptagningsområde

) Vi kan inte odla tillräkligt med Raps för alla heller. Men den argument håller inte - vi måste alla göra så gott vi kan och om 7-10 st av oss utnyttjar denna resurs motverkar vi en hel lastbils utsläpp på samma sträcka - och det tycker jag är väl värt besväret.
Oh ja - beg frityr olja är gratis också

.
Mvh
Old Grumpy