Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hälsofarligt vatten  (läst 1821 gånger)

Cordula

• Närke
Hälsofarligt vatten
« skrivet: 25 aug-07 kl 19:31 »
Hej,
vi har ett jättestort problem och hoppas att någon kan ge en tips åt oss.

Vi bor mitt i skogen och har en grävd vattenbrunn bredvid en vattenränna som kommer ur mossen och som korsar grannens tomt innan den hamnar hos oss. För några veckor sedan pratade vi med en grävmaskinist som grävde grannens avlopp: Den går rakt ner i vattenrännan! Utan filter, utan avloppsbrunn. Och de är sex personer i hushållet och använder mycket kemi för att rengöra och de använder ju också toaletten, förstås. Har tagit ett vattenprov nu och lämnat in. Resultat: otjänligt att dricka. Nitrat- och nitrit, massvis med koliforma bakterier. Jag informerade mig via nätet: speciellt koliforma bakterier i vatten tyder på att det finns föroreningar genom fäkalier.

Grannarna säger att de har avloppsbrunn, det berättade de för flera år sedan, vi betvivlade inte det- tills vi pratade med grävmaskinisten. Och har tagit vattenprov. Nyss dog några av våra ankor- genom "otillämpligt ämne" enligt labor- alltså gift genom vattnet?

Finns en möjlighet att kolla via någon myndighet om ett hus har avloppsbrunn? Vad gör vi när det kommer fram att de inte har? Tacksam för tips.

Eldens Väktare

• -
Re:Hälsofarligt vatten
« Svar #1 skrivet: 25 aug-07 kl 19:50 »
Kontakta kommunens miljökontor. De har koll på alla avlopp.
"- The true sign of intelligence is not knowledge but imagination -" Albert Einstein

Fridolf2

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 aug-07 kl 11:19 »
Kontakta kommunen bara, det är ju solklart. Om det sen visar sig att deras avlopp inte är ok så behöver du inte göra nåt, det kommer garanterat kommunen att ta hand om. Här i vår kommun är dom stenhårda och håller på att gå igenom samtliga enskilda avloppsanläggningar, vilket jag tycker är jättebra, finns flera avlopp som rinner rakt ut i sjöar och bäckar här runtikring..

Cordula

• Närke
« Svar #3 skrivet: 27 aug-07 kl 19:53 »
Tack, då vet jag vem jag bör vända mig till. Och att jag inte bör polisanmäla eller själv strula med grannen... får vi se hur det blir. Hoppas det löser sig snart.

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #4 skrivet: 27 aug-07 kl 20:15 »
Tack, då vet jag vem jag bör vända mig till. Och att jag inte bör polisanmäla eller själv strula med grannen... får vi se hur det blir. Hoppas det löser sig snart.

Ett uppenbart lagbrott om miljöfarlig verksamhet. Kontakta kommunens miljökontor, som tidigare nämnts. Med vattenprovet som bevis, kommer miljökontoret att kräva både det ena och det andra av din granne.

Du behöver inte mer än ange att du fått problem med vattenkvaliteten, miljökontoret kommer sannolikt att utkräva åtgärd omgående, med vitesbelopp inom viss tid. Grannsämjan kan stå på spel, så simma lungt, det kommer att ordna sig.

Jag har varit med om att skriftligen intyga om att arbete påbörjats, att visa upp hos länsstyrelsen, med hänsyn till vitesbeloppet. Direkt jag kom till platsen, med godkända papper från miljökontoret förslag till avloppsanläggning.

Död boskap var anledningen. (får)

Leif

Dela detta:

* Inloggade just nu

134 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser