Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svampodling  (läst 8111 gånger)

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
Svampodling
« skrivet: 29 aug-07 kl 07:50 »
Ville bara tipsa om att de faktiskt hade svampmycel av ostronmussling (ostronskivling?) och shiitake på Naturhistoriska Museumets butik i Göteborg. Jättedyrt förstås, 179:- för en förpackning med 30 st plugg med mycel. Skall odlas i en ganska färsk lövträstock, helst ek verkar det som. Shiitaken kan i bästa fall ge fyra skördar på ett år i ek tydligen. Brittisk leverantör av mycelen.

Pluggarna skulle senast planteras i september 2007 stod det på förpackningarna, så den som klarar av sådant kanske kan pruta lite.

Har iaf köpt, skall plantera två stockar idag. Skall helst planteras i en norrsluttning enligt förpackningen. Ca 1/3 av stocken skall ner i marken, planteras stående.

Svamp blir det nästa höst (förhoppningsvis), eller nästa sommar om det regnar mycket eller om man vattnar för att luras att höstregnen börjat.

Jag kommer iaf ha ekstock över, för jag behöver bara ca 2 meter själv, utifall någon annan vill prova och saknar något att odla i. Annars blir det förstås ved.
« Senast ändrad: 29 aug-07 kl 07:54 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

koko

• Gäst
Re:Svampodling
« Svar #1 skrivet: 04 sep-07 kl 23:59 »
Spännande, har aldrig hört om någon som faktiskt tagit steget och odlat svamp!
Jo, en tant vet jag förresten, men så här gjorde hon; grävde ett 1x1x1 meter stort hål, lade ner en rejäl trave tidningspapper, täckte med jord, och så fick hon murklor!
Knappast värt besväret att testa eftersom man numera inte rekomenderar det som matsvamp...men visst låter det märkligt?

Anso1971

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 05 sep-07 kl 08:14 »
Min pappa slängde under en tid svamprens från vanlig champinjon under en buske i trädgården, med förhoppning att det skulle börja växa svamp där. Jag sa att det inte skulle funka, att svamp inte sprider sig på det viset. Men plötsligt växte det champinjoner där ändå ???
Kan det finnas rester av mycel i svamprens?
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 05 sep-07 kl 08:17 »
Klart det kan finnas kvar! Vi gör så med all kantarellrens och det har börjat vuxit kantareller på flera av ställena. :)

Murklor odlar vi också, med tidningspapper och annat som det står ovan. Varför rekommenderas inte det som matsvamp plötsligt?
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

koko

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 sep-07 kl 13:31 »
Jag vet inte, för jag har själv aldrig plockat eller ens ätit dem. Men det har ju med att göra att de är giftiga innan man urlakat dem eller torkat, eller vad det nu är man måste göra först.
Hur bereder du dina murklor?
Och vilken sorts murkla kommer upp? Minns inte om det är stenmurkla den heter som anses giftig, och en annan mer toppig, ljus som anses ätlig.
Den är väl klassad som giftig då man KAN göra fel med dem och då är det inte så bra, som med flera andra fd. matsvampar.

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 05 sep-07 kl 17:23 »
Murklor odlar vi också, med tidningspapper och annat som det står ovan. Varför rekommenderas inte det som matsvamp plötsligt?

Har läst nånstans att murklan (vissa arter av) visat sig vara mer giftig än man förr trodde. Det samt det faktum att giftet förångas och kan ge förgiftningssymptom via andningsvägarna har väl medfört att man inte rekommenderar den som matsvamp längre.

Har bekanta som hittade massor av murklor på sin skogstur. Svampen lastades in i bilen och man for hemåt.
Efter ett tag kände sig båda dessa bekanta yra, dimmiga och känseln bl.a. i läpparna var på väg att försvinna. Troligen pga att murklorna förångat en del av sin fukt i den varma bilen. Läskigt.

Här finns att läsa om murklor http://www.svampguiden.com/art.asp?art=morchella_elata
« Senast ändrad: 05 sep-07 kl 17:26 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 05 sep-07 kl 18:36 »
Vilka är dessa "vissa arter"?

De måste åkt länge i bilen da?  ;D

Aldrig hört talas om och ingen har blivit konstig  av att äta murklor i denna familj, då av främst stenmurkla, men även toppmurkla.

Stenmurkla är det vi "odlar", den torkar vi eller urlakar, annars är den ju såklart farlig. :) Därför får den inte säljas färsk i handeln.
« Senast ändrad: 05 sep-07 kl 18:43 av Sirpusbollen »
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 05 sep-07 kl 19:17 »
Vilka är dessa "vissa arter"?

De måste åkt länge i bilen da?  ;D

- På fråga 1 svarar vi; Stenmurkla
- På fråga 2 svarar vi; Ja, ett par timmar.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #8 skrivet: 14 sep-07 kl 18:36 »
Jag har nyligen köpt färskt ostronmyecel som jag ska försöka "plantera" i helgen. Det kostade 100 kronor per liter + frakt. Här hittade jag den: http://www.tynderosvamp.se
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #9 skrivet: 20 sep-07 kl 06:46 »
jag har odlat champinjoner i garaget när ajg bodde inne i stan. man köpte en färdig box som man skulle blnada olika påsar i, den skåulle stå ett tag ochs en var det bara att vattna, och jag tyckteatt det växte bra. tyvärr hittar jag ingen som säljer dessa förpacknigar idag.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 20 sep-07 kl 09:13 »
jag har odlat champinjoner i garaget när ajg bodde inne i stan. man köpte en färdig box som man skulle blnada olika påsar i, den skåulle stå ett tag ochs en var det bara att vattna, och jag tyckteatt det växte bra. tyvärr hittar jag ingen som säljer dessa förpacknigar idag.

Jag har sett en slags "lådor/boxar" hos Blomsterlandet, bl.a. i Borås och så sent som nu i somras.
« Senast ändrad: 20 sep-07 kl 09:13 av anette i bugared »

Sommartorparn

« Svar #11 skrivet: 11 okt-07 kl 20:14 »
Idag såg jag ett allt-man-behöver paket med fem sorters skogssvamp i garden-center. Det var ganska dyrt och skulle ge 5 kg under två år. Vad som ingick var någon sorts pellets som man skulle lägga i en skuggig grop i trädgården och vattna, samt svampmycel. Har ju hört att man kan odla på lövträ och halm, men kanske går det med nästan vad som helst (typ tidningar, som någon skrev). Det låter ju intressant om man kan skaffa sig mycelet och det som det ska växa på billigare separat. Flera synpunkter?

Dela detta:

* Inloggade just nu

132 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser