Ett litet påpekande som egentligen inte har någon betydelse. Det finns minst två sätt att etablera biologisk rening i avloppsanläggning.
1. Slamförflyttning där man transporterar slam från sista biologiska steget till inloppet. Jmr jäst i brödkaka, man tar en bit av det jästa och flyttar över till det ojästa. Den här typen av reningsverk lämpar sig bäst i litet större reningsverk, då det finns ett fosforsteg (som regel) och en hel del automatik som skall ombesörja alla procedurer.
2. Rundpumpning av vatten från 3:e kammaren i slamavskiljaren över en bädd med mycket stora ytor på plastringar med luft tillsättning via fläkt över bädd. På dessa plastdetaljer utvecklas en "biohud" där käkar de aerobiska bakterierna tills ytan blir så täckt att, att slamskiktet lossnar pga anaerba bakt etableras innanför det aeroba. Då faller detta slam ner i en behållare. Därefter sker numer nästan alltid med dosering av fällningskemikalier för fosfor.
Reningsresultatet blir detsamma, vilken metod som användes.
Ur servicesynpunkt gäller för typ 1. som en ny bil med massa finesser och lullull, medan typ 2. fungerar som på en gammal volvo amazon.
Upplysningsvis, jag har inga invändningar vilken metod som du väljer, det är ditt val, men du bör nog kolla med miljökontoret vad dom har för synpunkt på slammet.
Slammet är fortfarande en miljöfarlig verksamhet, det kommer du aldrig ifrån. Om du inte gör en efterpolering med markbädd efter reningsverket, för vidare utsläpp. Miljökontoret kanske kräver det, för vattnet som lämnar reningsverket är hälsovådligt ur hygienisk synpunkt
Luktfritt kan det aldrig bli, men en betydligt "mildare" lukt. Gör gärna ett besök på någon anläggning som är i drift så får du själv avgöra.
Jag kommer fortfarande inte ihåg vem som tillverkar -de enkla avslamningbehållare.
Ett namn som dyker upp helt spontant är "kaggen" men minns inte om detta skulle vara en avslammare för "rent" slam, eller det var som reningsmetod.
Vill du har förklarat mer betr avloppsrening, ring civ ing Fred Nyberg, han är en av medförfattare till naturvårdsvekets allmänna råd. Det var han som var min mentor. Han äger
www.fann.se, och jag var en av pionererna bakom nytänkandet inom småskalig VA-Teknik.
(naturligtvis på bästa ekologiska sätt).
Jag uppfattar detta forum som att kan jag hjälpa någon, så gör jag det. Det kostar inget. Jag har inget egenintresse, men hjälper gärna till om någon som vill höra efter vad en som arbetat med dessa frågor, både ur projekteringssynpunkt, anläggare, och besiktingsansvarig för de flesta kommunerna i sydöstra Sverige.
Hälsn Leif