Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Övervintra änglatrumpeter?  (läst 2192 gånger)

Anna

• -
Övervintra änglatrumpeter?
« skrivet: 31 aug-07 kl 13:34 »
Jag har några änglatrumpeter som fick övervintra hon mina föräldrar ifjol. nu har vi ett förråd med ett fönster som vi kommer att ha något uppvärmt för vi har färg mm där. Tänkte ställa dit änglatrumpeterna över vintern. Har för mej att man skulle skära bort en hel del rötter och jord och ställa dem i mindre krukor. Men sen? Är det bara att ställa in dem? Hur ska de ha det med vatten inne? Vilken temperatur är optimal för dem? Ska de skäras/klippas ner?
Tar tacksamt emot många tips, för jag vill så gärna att de ska överleva.
/Anna
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Sia

• Dalarna
Re:Övervintra änglatrumpeter?
« Svar #1 skrivet: 01 sep-07 kl 23:38 »
Jag är ingen expert så min trumpet har stått nere i källarn i runt 15-16 grader och sträckt sig mot fönstren.
Jag har varken vågat beskära rötterna eller stammen för det tog två år för den att bli så stor att den blommade.
Jag har gett den någon liten skvätt vatten ibland (ytterst sparsamt).
Och den har på så sätt klarat några vintrar.
I år växte den sig så stor så idag fick den flytta hem till hon som jag fick den av, den har nämligen massa blomknoppar på väg, frosten står och väger här hemma och hon har bättre ytrymme för den.
Och så har jag tröttnat på att sköta om den hela vintern för några sketna blommor i slutet av sommaren (fem blommor har slagit ut i sommar, det tycker jag var dålig valuta för jobbet :P)
edit: http://www.odla.nu/artiklar/trumpeter.shtml
« Senast ändrad: 01 sep-07 kl 23:41 av Sia »
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Musse

Re:Övervintra änglatrumpeter?
« Svar #2 skrivet: 05 dec-07 kl 21:57 »
Hej!
Änglatrumpeter ska förvaras frostfritt, inte för varmt, det räcker med lite vatten, men om du har varmare- mer vatten. Om du vill ha mycket blommor måste den ha mycket gott om plats för sina rötter.
På vintern förvarar jag några hos fåren i stallet. då står de i stora svarta spannar med en plastsäck utanpå. Spannarna är fullborrade med 2,5cm i diam stora hål. På våren när det är frostfritt står de i stora trälådor som jag fodrat med plast, jord i botten ner med spannen/blomman på med jord och långtidsgödning. De får inte bli torra vattnas nästan varje dag, rikligt och gärna med svag gödning i vattnet. Obs gödning!De gillar att stå i solen,men ställ dem inte upp mot husväggen,det blir väldigt varmt och de kan vara känsliga för ohyra då. De går utmärkt att gräva ner dem i rabatten i spannen. Du får garanterat MÅNGA blommor om du tar hand om dem så här. Sätt igång dem på våren i huset med svag gödning och ljus. De blommar inte förrän de grenat sig, så du väljer själv hur hårt du ska klippa, De som jag förvarar på min veranda tar jag av i höfthöjd om de står på golvet, då blir de snabbt högre än jag när jag sätter ut dem!! Lådorna står på små ben ca 5 cm höga och de är 60 cm på alla håll.
Du kan klippa ner dem till hälften när du tar in dem, man vill ju ha upp dem lite men de tål hård beskärning. När jag tar in dem använder jag en spade som jag hugger av alla rötter som finns utanför spannen och sätter denna i en säck.
Lycka till
Musse

Dela detta:

* Inloggade just nu

152 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser