Hej!
Änglatrumpeter ska förvaras frostfritt, inte för varmt, det räcker med lite vatten, men om du har varmare- mer vatten. Om du vill ha mycket blommor måste den ha mycket gott om plats för sina rötter.
På vintern förvarar jag några hos fåren i stallet. då står de i stora svarta spannar med en plastsäck utanpå. Spannarna är fullborrade med 2,5cm i diam stora hål. På våren när det är frostfritt står de i stora trälådor som jag fodrat med plast, jord i botten ner med spannen/blomman på med jord och långtidsgödning. De får inte bli torra vattnas nästan varje dag, rikligt och gärna med svag gödning i vattnet. Obs gödning!De gillar att stå i solen,men ställ dem inte upp mot husväggen,det blir väldigt varmt och de kan vara känsliga för ohyra då. De går utmärkt att gräva ner dem i rabatten i spannen. Du får garanterat MÅNGA blommor om du tar hand om dem så här. Sätt igång dem på våren i huset med svag gödning och ljus. De blommar inte förrän de grenat sig, så du väljer själv hur hårt du ska klippa, De som jag förvarar på min veranda tar jag av i höfthöjd om de står på golvet, då blir de snabbt högre än jag när jag sätter ut dem!! Lådorna står på små ben ca 5 cm höga och de är 60 cm på alla håll.
Du kan klippa ner dem till hälften när du tar in dem, man vill ju ha upp dem lite men de tål hård beskärning. När jag tar in dem använder jag en spade som jag hugger av alla rötter som finns utanför spannen och sätter denna i en säck.
Lycka till
Musse