Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippa ner rosenbuskar nu?  (läst 2540 gånger)

Anna

• -
Klippa ner rosenbuskar nu?
« skrivet: 31 aug-07 kl 13:37 »
På vår tomt finns en massa olika rosenbuskar som säkert stått här i en evighet. Många buskar brukar vi klippa ner helt på våren för annars blir de enorma. Ett år klippte vi dem ca 50 cm från marken, men de sköt ändå nya skott nerifrån och inte från "stumparna" vi lämnat.
nu till min fråga. Kan vi lika gärna klippa ner dem nu? De står ovanför en slänt och vi får mer pulkbackar om de tas bort redan nu ;).
/Anna
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Sally

Re:Klippa ner rosenbuskar nu?
« Svar #1 skrivet: 02 sep-07 kl 09:24 »
Vet du vilken sorts rosor det är?

Sally
Går det...så går det!

Anna

• -
« Svar #2 skrivet: 02 sep-07 kl 11:54 »
Några är nå'n slags nyponros. De andra får en massa små starkt rosa blommor i klungor och blir ca 1,30 höga. Vet inte vad det är för sorter tyvärr.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Sally

« Svar #3 skrivet: 02 sep-07 kl 23:40 »
Min enorma nyposros sågade jag ner helt en höst...och nu är den 3 meter hög  ::), så att klippa den är nog inget problem. När det gäller den andra sorten låter den möjligen som en gammaldags buskros? Jag har sådana också och har klippt dem både vår och höst. Men jag är ingen expert! Jag provar mig fram och går det så går det  ;).

Sally
Går det...så går det!

koko

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 sep-07 kl 23:50 »
Jo, men är det inte meningen att man ska klippa rosorna på hösten, klippa av den vissnande blomman nere vid ett skott. Typ? Hjälp.

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #5 skrivet: 05 sep-07 kl 07:56 »
Nyp av alla vissnade blommor nu o vänta med beskärningen tills i vår: 'när björklöven är stora som musöron' är det dags att klippa ner. Dom behöver sitt ris för att klara vintern.

Sally

« Svar #6 skrivet: 05 sep-07 kl 23:45 »
Så är nog tumregeln dvs att klippa när björkarna har musöron. Jag har några rosenbuskar som får bladmögel och dessa klipper jag ner på hösten för att bränna grenarna.

Sally
Går det...så går det!

mistel

• -
« Svar #7 skrivet: 07 sep-07 kl 15:31 »
Japp man klipper rosorna på senvåren och man klipper olika mycket beroende på vilken sort det är många rosor blommar på äldre ved och klipper man ner dessa helt varje år får man aldrig några blommor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

124 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser