Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gödsla med urin?  (läst 22619 gånger)

LazarusX

• Hälsingland
SV: Gödsla med urin?
« Svar #20 skrivet: 06 maj-13 kl 13:47 »
Svar till elektronikfreak - urin innnehåller inga tungmetaller alltså ingen tillförsel - kadmium, som lätt tas upp av växter tyvärr, kommer att förutom viss utlakning att föras bort med grödor man odlar. Är kadmium ett problem på din jord så kan du odla hampa och salix tex och föra bort allt växtmaterial inte lämna stjälkar mm elda upp dem och gör av med askan någon annanstans kanske i långlivade byggelement av cement.
I djur och människokroppar hamnar tungmetallerna i lever och njurar så gödsla inte med dem ens indirekt dvs bara urin ingen avföring
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #21 skrivet: 06 maj-13 kl 22:48 »
Gödsla lök (vitlök/gul lök) med urin nu på vårkanten. Mår extra bra av extra kväve.

Gödsla kål och övriga grönsaker under sommaren. Även potatis tidigt. Och fortifiera komposten resten av tiden.

jordmodern

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 07 maj-13 kl 14:37 »

Allt i denna tråden låter bra tycker jag. Dricker själv rätt mycket pilsner så det blir en del urin ner i mina plantor. Har gjort så i många år och kanske undrat lite om det är helt ok. Men mina växter har iaf tyckts trivas... Husmorsgödsel brukar det visst kallas.

hånung

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 07 maj-13 kl 14:50 »
Det annars brukar det ju kallas att man vattnar kompassrosen vid pilsner intag  :)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #24 skrivet: 07 maj-13 kl 15:08 »
Urin kan innehålla metaller av olika slag, beroende på vad som finns för mycket i kroppen. Kalcium, natrium magnesium osv.

OT;  Vad är det för skillnad på pilsner och urin?
        Ungefär en kvart!

hånung

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 07 maj-13 kl 15:10 »
Den är lite mera utspänd vi leverans :D

jordmodern

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 07 maj-13 kl 17:08 »

Men man blir ju lite osäker... Vissa här skriver ju att om man äter medicin så är det inte bra att vattna med urin. Själv har jag alltid betraktat pilsner och annan alkohol som medicin och mina växter har inte protesterat. Så det verkar inte helt klarlagt det dära att urin+medicin är negativt. Kanske borde utredas...

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #27 skrivet: 07 maj-13 kl 19:46 »
Mediciner som ställer till problem är de som bryts ner dåligt i kroppen, exempelvis syntetiska hormoner, psykofarmaka och antibiotika. Typiskt kissas det ut oförändrat och sätter igång och påverka växter och kryp.

Etanol bryts ner i kroppen och bildar efter ett antal steg koldioxid och vatten.

Guldvatten är en trevlig omskrivning = En del urin och ca 10 delar vatten. Strindberg kallade det purin.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #28 skrivet: 08 maj-13 kl 11:44 »
Jag lyfter den här gamla tråden då det oftast är bättre att lyfta en gammal tråd än att skapa en ny i samma ämne.    8)

Vi använder så gott som all urin till just att vattna växter, grönsaker o gräsmatta med o vi använder enbart dagsfärsk urin men jag har upptäckt en sak som jag undrar över... vad är det för ämne som urinen innehåller som gör att där jag urinvattnar växer sig brännässlor till sig något enormt? Vi får alltså MEGAMYCKET brännässlor just där jag urinvattnar. Det kan ju knappast vara en slump!??

Nässlor växer där det är välgödslad och näringsrik jord och de gillar kväve och urin innehåller kväve.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #29 skrivet: 08 maj-13 kl 12:34 »
Kan man konkurrera ut dem på ngt sätt?

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #30 skrivet: 08 maj-13 kl 12:49 »
Kan man konkurrera ut dem på ngt sätt?

/M

Om du menar nässlorna så är det rensning som gäller om man fått in det i trädårdslandet i hagar kan man slå av dem några gånger per säsong för att trötta ut dem. Nässlor gillar inte heller tramp så man kanske kan ha vatten, saltsten och mineraler så att nässlorna blir lite extra trampade på.

Vet inte om det är lokalt men, det finns ett talesätt som säger att "nässlor är den late bondens ogräs". Gissningsvis för att nässlor är relativt lätta att bli av med om man bara lägger ner tillräckligt mycket jobb på rensning.  :P
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #31 skrivet: 08 maj-13 kl 13:11 »
Jag hatar att rensa...
:-)

Gräsklippare får det bli.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #32 skrivet: 08 maj-13 kl 17:15 »
Gräsklippare räcker fint för att hålla koll på nässelsnår. Går att klippa en gång rakt igenom och det blir fint gräs på gången och nässlor där man inte klipper. Vill man ha bort nässlorna helt gäller det att klippa/slå några år innan de går i frö.

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #33 skrivet: 03 jul-13 kl 15:52 »
Träd som man " älskar" men inte rår på kan man urinera ihjäl dem ?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Loke

• Tvåbarnspappa och kaninbiten
    • Skåne
    • Lokes Liv
« Svar #34 skrivet: 05 jul-13 kl 00:50 »
Nässlor älskar kväve, som finns i urinen. Därför dyker de gärna upp där man pinkar ofta. Själv använder jag guldvatten utspäd 1 - 20 till inomhusväxter. Späddes ut extra mycket för att slippa lukt.

Sparar all urin och gödselvattnar med. Var tredje vattning vattnar jag dock bara komposten (var tredje dag) då jag komposterar en massa spån var vecka från kaninerna. :)
"Efter att ha kämpat i en vecka lyckades jag förstå hur man andvänder gästboken.."

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #35 skrivet: 05 jul-13 kl 12:45 »
Ja tolkar jag rätt så kommer det aktuella trädet att bli ännu grönare, vidare och högre för iår har det näringsvattnats.   Bra att få andra trevligare alternativ till vad man kan använda guldvatten till.   Kanske skall man Bio-plugga för bättre utsikt.   Det växer en trevlig rönn nästintill.       
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

mne

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 14 nov-13 kl 09:20 »
Har installerat separett och tanken är att gödsla med urinen. Många här har ju nämnt syntetiska mediciner som något man inte vill ha i jorden via urinen. Jag tar själv inga sådana men ibland har man ju gäster. Kan ju inte gärna fråga ut dom om vad dom knaprar innan dom lånar dass. Hur pass illa är det om det slinker med lite p- och lyckopiller i gödslingen nån gång ibland...? Nån som har nån aning?

Linkan

• Västmanland
« Svar #37 skrivet: 14 nov-13 kl 16:47 »
Exakt hur farligt det är är ju svårt att säga, p-piller är ett fans otyg ute i miljön gör det bland annat fiskar sterila och har samma verkan på män, dock finns rester ofta i dricksvatten då dem inte får bort dem i reningsverken. P-piller kan komma att bli ett stort problem i framtiden för fruktbarheten hos djur och människa.

Lyckopiller skadar hjärna och lever men hur lite rester i dina grödor ter sig är svårt att veta, de flesta läkemedel är petroleumbaserade.

Inga direkta svar på din fråga men lite bra information och kanske en tankeställare. Själv skulle jag ej använda urin om jag inte vet att det är 100% rent bara för att inte chansa, men jag är ju en sån där hemsk renlevnadsmänniska.  o:)

masa

• -
« Svar #38 skrivet: 14 nov-13 kl 17:16 »
Vi låter urinen sugas upp av biokol. Det porösa materialet binder till sig näringen och vätskan. På våren gräver vi ned kolet där vi skall odla. Växtrötter söker sig till biokolet och hämtar näring men annars urlakas inte mycket av näringen som är lagrad i kolet, inte heller avgår näring i gasform. Detta är hemligheten bakom de mycket bördiga människoframställda svarta jordarna som finns på vissa ställen i Amazonas, trots att ingen skött jordarna på 500 år. Normalt är jordarna i regnskogen oerhört näringsfattiga pga av den snabba nedbrytningen, näringen finns i den levande biomassan.

Strajder

• Aspegården
« Svar #39 skrivet: 14 nov-13 kl 17:18 »
Jag tar tacksamt emot urinen från min granne eftersom han är KRAV-certifierad och därför inte får återföra urinen från vår by till sina egna åkrar. Läs om detta i tidningen ATL (http://www.atl.nu/lantbruk/stopp-prisat-kretslopp-i-byn. Urinen sprids på våra gräsvallar och blir foder till våra hästar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

117 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser