Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nytt avlopp  (läst 9758 gånger)

mommo

Nytt avlopp
« skrivet: 04 sep-07 kl 10:52 »
Hej!
Jag har flyttat ut till mitt drömtorp och nu ska jag bygga badrum och skaffa avlopp.
 Men vilken djungel det är! Det finns ju hur mycket som helst att välja bland och ju mer jag läser om det ju svårare blir det att välja.
Men det som låter enklast och billigast är trekammarbrunn med markbädd.
Är det någon som vet hur lång och bred en markbädd ska vara?
Och hur nära huset kan man ha det hela?
Tacksam för alla svar eller tips om detta!
Mommo.
andas, smek katten och värm fötterna under hunden+nybryggt kaffe = en perfekt morgon!

SvenSven

Re:Nytt avlopp
« Svar #1 skrivet: 04 sep-07 kl 11:34 »
Hej!
Jag har flyttat ut till mitt drömtorp och nu ska jag bygga badrum och skaffa avlopp.
 Men vilken djungel det är! Det finns ju hur mycket som helst att välja bland och ju mer jag läser om det ju svårare blir det att välja.
Mommo.

Att anlägga ett nytt avlopp är lite av en djungel idag. kolla in www.avloppsguiden.se
www.avloppsguiden.se för allmän bra information.

Ta kontakt med din kommun för att se vad dom säger (nya hårdare riktlinjer från naturvårdsverket)

Tänk på när det gäller markbädd, på livslängd, jordmån etc...
så att du slipper lägga om den om 8 år...

för oss blev lösningen ett minirenignsverk.

MVH
Sven

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #2 skrivet: 04 sep-07 kl 13:52 »
Hej!
Mommo.

Jag tycker att du skall förrutom avloppsguiden detta forum, besöka www.fann.se, titta på vad som skulle passa dig. Det finns lösningar för anlägga infitration för tex lera (extremfallet) som har en livslängd enl LTAR på 20 år.

Där finns andra smarta lösningar på slamavskiljare mm. Mkt låg bygghöjd.

Leif 8)

Tom

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 sep-07 kl 15:21 »
Jag tycker att du skall förrutom avloppsguiden detta forum, besöka www.fann.se, titta på vad som skulle passa dig. Det finns lösningar för anlägga infitration för tex lera (extremfallet) som har en livslängd enl LTAR på 20 år.

Där finns andra smarta lösningar på slamavskiljare mm. Mkt låg bygghöjd.

Leif 8)

Leif, Jobbar du möjligen på FANN ???
Du hänvisar ju alla till den sidan i stortsett i alla dina inlägg !!

Please advise

mvh
Tom

Vattendoktorn fd

« Svar #4 skrivet: 04 sep-07 kl 16:21 »
Leif, Jobbar du möjligen på FANN ???
Du hänvisar ju alla till den sidan i stortsett i alla dina inlägg !!

Please advise

mvh
Tom

Nej, det gör jag inte, men däremot har Fred Nyberg (civ ing KTH) varit min mentor, och beskrivt för mig om vad som händer i naturen, och varför.

Jag måste tillfoga att jag har ytterst stort förtroende för honom. Han är en väldigt kunnig och ödmjuk för honom, och hans ideèr. Han är en av våra mest kunniga på området. Jag har inte något affärsförhållande mot honom. Däremot har jag det största förtroende för honom. Han har ett motto, så billigt och så säkert som man kan begära.

Tvivlar Du, ring honom. Eller Civ ing Lars Nilsson i Österlen, han var också medförfattare till FN ang NV allmänna regler.

Jag är väldigt tacksam för den hjälp han har gett mig genom åren, tyvärr kan jag inte fortsätta som Aukt inst för honom. Jag är nu allför sjuk för detta. (som egen företagare) Men om man sätter sig någorlunda in vad det handlar om, prata med honom. Men det krävs som med mycket annat, man måste veta vad det handlar om. Han är en av de bästa inom området.

Vi har varit på mängder av föreläsningar med miljöfolk under tidigt -90 tal. (miljöhandläggare inom olika kommuner).

Att jag regelbundet nämner om honom, är att för mig är han bland de mesta inom småskalig avloppsteknik, miljövänlig sådan.
Han har delgivit mig sina misstankar om farorna med olika system, och med facit i han 15 år senare, ja visst var det så.

Så, därför min vän, om Du vill veta om något, ring honom.

Eller som flera miljökontor här inom min närmaste omgivning sagt. Ring Vattendoktorn, kan inte han lösa det, glöm det.

Hoppas att du godtar förklaringen, det finns så många idag som bara vill kamma hem vinsten, Fred är inte sådan. Hälsn Leif.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 05 sep-07 kl 21:53 »
Hej!

Vi ska också bygger nu avlopp och har övergivet ide med markbädd för minireningsverk.  Kommunen är mycket positiv då vi antydde att det renade vatten ska avändas som bruksvatten för toaletterna och tvättmaskin.

so far so good.

Men kommunen begär - förutom att de har 5 veckors handledningstid, men försöka prioriterar avloppsärenden - nästan 5.000 kr i avgifter för att hanterar blanketten. Kan jag begära uppgifter om hur avgiften har räknats fram? Har jag förstått rätt att kommunen  bara får begära som avgift vad handläggningen kostar den?  Vem kan hjälper mig?

Hälsningar,

Januschka

Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Vattendoktorn fd

« Svar #6 skrivet: 06 sep-07 kl 10:19 »
Hej!

Vi ska också bygger nu avlopp och har övergivet ide med markbädd för minireningsverk.  Kommunen är mycket positiv då vi antydde att det renade vatten ska avändas som bruksvatten för toaletterna och tvättmaskin.

so far so good.

Men kommunen begär - förutom att de har 5 veckors handledningstid, men försöka prioriterar avloppsärenden - nästan 5.000 kr i avgifter för att hanterar blanketten. Kan jag begära uppgifter om hur avgiften har räknats fram? Har jag förstått rätt att kommunen  bara får begära som avgift vad handläggningen kostar den?  Vem kan hjälper mig?

Hälsningar,

Kan bara referera till min egen kommun. www.karlskrona.se vatten och avlopp. Där finns en taxa, samt övrigt när dett gäller avlopp.

En infiltration för 20 år, och lera blir ytan 5 x 10 m.

Leif

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 06 sep-07 kl 16:08 »
Tack för det första svaret!

Där kostar det mindre än hälften av taxan här.. kanske skulle våran kommunalanställda går kurs i Karlskrona om hur man jobbar effektivt ;-)

Jnauschka,
som med spänning väntar på fler kommentarer
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

imze

• Brors
« Svar #8 skrivet: 18 sep-07 kl 18:33 »
Vi kontaktade en konsult som fick mäta och räkna på vad vi behövde.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #9 skrivet: 20 sep-07 kl 21:43 »
I JAK:s senaste nummer av "Grus och Guld", deras medlemstidning, finns ett jätteintressant reportage om avlopp. Hittar förstås inte tidningen just nu så jag kan tipsa om websidor. Nå'n annan med bättre ordning i högarna?

Det är en man på Gotland som testat en metod att liksom filtrera gråvattnet genom odlingar på en vägg(?) och sedan leda vattnet genom dammar så att man kan använda det igen. Han avråder absolut från trekammarbrunn och infiltration. Försök få tag i tidningen och läs, även om det är "för sent" för ert bygge. Det är ganska intressanta vinklingar i alla fall!

Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

mommo

« Svar #10 skrivet: 02 okt-07 kl 06:49 »
Hej!

Efter mycket funderande och informationsökning så har jag beslutat mig för trekammarbrunn med markbädd.
Igår var det en konsult som var här och tittade på tomten och på vad som skulle funka för mig. Han tyckte att jag skulle lägga trekammarbrunnen och markbädden precis vid huset (ca 2 meter ifrån) för att sedan kommer en ravin som man kan leda vattnet till.
Är inte det väldigt nära?
Som jag har förstått det så kan markbädden lukta illa och det är ju inte så trevligt.
Är det någon som vet hur det funkar ?
Tacksam för svar och åsikter!

Mommo.
andas, smek katten och värm fötterna under hunden+nybryggt kaffe = en perfekt morgon!

Vattendoktorn fd

« Svar #11 skrivet: 02 okt-07 kl 08:53 »
Hej!

Efter mycket funderande och informationsökning så har jag beslutat mig för trekammarbrunn med markbädd.
Igår var det en konsult som var här och tittade på tomten och på vad som skulle funka för mig. Han tyckte att jag skulle lägga trekammarbrunnen och markbädden precis vid huset (ca 2 meter ifrån) för att sedan kommer en ravin som man kan leda vattnet till.
Är inte det väldigt nära?
Som jag har förstått det så kan markbädden lukta illa och det är ju inte så trevligt.
Är det någon som vet hur det funkar ?
Tacksam för svar och åsikter!

Mommo.

Utan att jag känner till fakta i ärendet, förstår jag att det är ont om mark att infiltrera i.

När det gäller lukt ifrån markbädd, så är det så att i vanliga marbäddskonstruktioner nödvändigt med avluftning/syresättning av marbädden med rör 110 mm dia för den biologiska effekten i markbädd, och kan lukta.

Ett sätt att förhindra detta kan vara att låta makadamlagret ersättas med IN-DRÄN element, de behöver inte avluftning av bädden, på samma sätt. De fungerar genom luftning av trekammarbrunnen.

Trekammarbrunnen skall avluftas över tak, gäller alla lägen för avlopp med enskild anläggning. (ej vakuumventil )

Spontant ligger anl väldigt nära huskroppen, utan att veta närmare, och att huset inte har källare, eller står på plintar, eller berg  verkar vara riskfyllt. Även när det gäller hel platta.

Om du måste anlägga på platsen, kolla verkligen upp att det läggs en skyddande dränering, mellan huskropp och markbädd.

Har anlagt några hopplösa fall genom att låta markbädden som horrisontell markbädd placeras i en skydd av polyetenduk 0,7 mm under bädden 5x5 m, och med IN-DRÄN enheter.

Det är alltså fullt möjligt att anlägga så nära huset, men med tanke på vattnets väg, avloppsvatten (renat) och regnvatten som måste avledas mellan bädd och huskropp vill jag nog veta mer om verkligheten i dag (nuvarande).

Mvh Leif

mommo

« Svar #12 skrivet: 03 okt-07 kl 08:07 »
Okej, jag ska föröka förklara hur det ser ut.
Tomten är på 11000 kvadratmeter men lätt sluttande ner mot huset där också den borrade brunnen är.
Vägen tar slut precis vid huset och för att slambilen ska kunna tömma brunnen så kan jag inte lägga trekammarbrunnen allt för långt bort.
Jag har alltså en lång smal tomt där huset ligger  vid slutet av tomten.

Huset står på krypgrund. Det är ett gammalt torp jag renoverar.

Svårt att beskriva allt i text....

Mommo.

Vattendoktorn fd

« Svar #13 skrivet: 03 okt-07 kl 21:35 »
Okej, jag ska föröka förklara hur det ser ut.
Tomten är på 11000 kvadratmeter men lätt sluttande ner mot huset där också den borrade brunnen är.
Vägen tar slut precis vid huset och för att slambilen ska kunna tömma brunnen så kan jag inte lägga trekammarbrunnen allt för långt bort.
Jag har alltså en lång smal tomt där huset ligger  vid slutet av tomten.

Huset står på krypgrund. Det är ett gammalt torp jag renoverar.

Svårt att beskriva allt i text....

Mommo.
Jag förstår lite bättre nu. Brunnen ligger rätt i förhållande till avloppet. Om du skulle behöva göra något, så är det just dränering plac ung 0.3 m under sandlagret i markbädden, mellan huset och bädden, om det är möjligt, för att förlänga drifttiden för markbädden. Du har gett dom svar som du frågade efter, och jag tror att allt kommer att må bra.

Om dräneringen inte kan komma så djupt, så lägg den så djup du kan. För att förhindra att bädden blir dämd.

Lycka till, tack för att du gav vidare information om läget.

Hälsn Leif 8)

mommo

« Svar #14 skrivet: 05 okt-07 kl 07:26 »
Tack för svaren Vattendoktorn!

Skönt att få reda på hur det kan fungera. Nu ska bara ansökan gå igenom men det går nog bra.  
Kanske jag har en dusch till vintern!!! Och tvättmaskin och en riktig toalett!!! :D

Fast det har sin charm med badkar i köket, lite svårt att laga mat bara när man rantar runt det.... ;D

Mommo

mommo

« Svar #15 skrivet: 16 okt-07 kl 07:26 »
Myndigheter!!!!!

Fick nu veta att det inte är en tilllåten lösning med trekammarbrunn och markbädd när jag pratade med en ny gubbe på komunen. Bra att de vet vad deras medarbetare ger för information......suck!

Jag har försökt få honnom att säga vilka lösningar som de tillåter men han vill inte svara på det pga att de kan bli stämda .
Men hur ska jag veta vad jag ska välja för avloppssystem?
Är det någon som vet bra  lösningar på avlopp?
Som har högre rening än min tidigare lösning men som ändå är rimlig i pris?

Mommo

Vattendoktorn fd

« Svar #16 skrivet: 16 okt-07 kl 16:44 »
Tråkigt det där om kommunens brist på kunskap. Om du inte väljer vattentoalett, så måste det gå igenom kommunens miljönämnd.

Ett minimikrav är, vilka utsläppsnivåer som tillåtna, det måste de kunna ge besked på.

Slå en signal till Fred Nyberg på www.fann.se , förklara läget, och berätta vilken kommun det gäller, så ger han dig vägledning att gå vidare på.
Han har anlagt den sydligaste avloppsanläggningen, som användes än idag, vad jag känner till. Och den ligger på antarktis på en forskningsstation. Men det är kanske samma nu, som när jag var yrkesaktiv, vissa kommuner får man bara vänta på att inspektörerna går i pension.

Hälsn Leif  ::)

Tom

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 17 okt-07 kl 08:53 »
Myndigheter!!!!!

Fick nu veta att det inte är en tilllåten lösning med trekammarbrunn och markbädd när jag pratade med en ny gubbe på komunen. Bra att de vet vad deras medarbetare ger för information......suck!

Jag har försökt få honnom att säga vilka lösningar som de tillåter men han vill inte svara på det pga att de kan bli stämda .
Men hur ska jag veta vad jag ska välja för avloppssystem?
Är det någon som vet bra  lösningar på avlopp?
Som har högre rening än min tidigare lösning men som ändå är rimlig i pris?

Mommo

Hej Mommo

Det blir vanligare och vanligare att miljökontoren nu lärt sig att hantera de ny hårdare kraven från naturvårdsverket!
vilket kommer resultera i just det som du har fått erfara.

Självklart kan inte kommunen ge rekomendationer på leverantör av avloppslösning då det vore olagligt!
Dock kan du vara på det säkra med att de kommer att godkänna ett minireningsverk som lösning i din avloppsfråga.

Kolla in:
www.uponor.se
www.egreen.se
www.topasvatten.se

ett par leverantörer av bra produkter som löser ditt problem.

Kolla även in www.avloppsguiden.se
bra information.

Lycka till

T

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 17 okt-07 kl 09:31 »
Man kan ju ändå tycka att det borde vara möjligt för kommunen att ge leverantörsneutral information om godkända lösningar.

Hos naturvårdsverket finns ett Förslag på handbok om små avloppsanordningar som inkluderar en översikt över olika tekniklösningar.

Vattendoktorn fd

« Svar #19 skrivet: 17 okt-07 kl 22:54 »
Man kan ju ändå tycka att det borde vara möjligt för kommunen att ge leverantörsneutral information om godkända lösningar.

Hos naturvårdsverket finns ett Förslag på handbok om små avloppsanordningar som inkluderar en översikt över olika tekniklösningar.

Tack, Ulric

Leif  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

178 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser