Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svampnäsa  (läst 1390 gånger)

Vildrosen.

Svampnäsa
« skrivet: 06 sep-07 kl 19:09 »
Jag älskar svamp men är HELT oduglig på att hitta dem. Kan man "lära sig att få svampnäsa"? Har lite kantareller på tomten, de har svärmor visat mig och DE hittar jag  ;D men inga andra....  :(

Hur lär man sig "jaga" svamp?
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
Re:Svampnäsa
« Svar #1 skrivet: 07 sep-07 kl 09:17 »
Jag tror att man måste ställa in sitt seende på långsamt. Gå sakta, stanna ibland och bara se sej omkring. Jag märker direkt när jag är i skogen och är det minsta stressad. Blicken jagar över marken och jag ser ingenting. Inte en svamp!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Anna

• -
« Svar #2 skrivet: 07 sep-07 kl 10:22 »
Jag brukar gå med min pappa och då kan man genast komma hem med korgen full. Så blir det dock inte om jag går själv...
Tänkte bara tipsa att det i många kommuner finns studiecirklar för svampintresserade där man ger sej ut i skog och mark och får lära sej om olika sorter, vart man hittar dem, vilka tider på året mm. Har läst om såna flera gånger, så kolla där du bor.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Sommartorparn

« Svar #3 skrivet: 07 sep-07 kl 10:28 »
Nu är ju jag ingen svampplockare, har inte brytt mig om att lära mig sorter eftersom jag undviker icke-odlad svamp sedan Tjernobyl. Dock kan jag inte motstå kantareller ett par gånger om året. I år har jag för första gången plockat/hittat dem själv - och i massor. Grannen kom hem med mössan full, så jag gick ut med en fem-liters hink. Den blev full på nolltid. Dagen därpå samma sak. Men sen blev det trögare. Fick "bara" ett par liter. I alla fall var det en fantastisk känsla. Resten av året blir det väl odlad svamp förstås... (Psst. Detta var i Skaraborg, men jag säger inte var...)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #4 skrivet: 07 sep-07 kl 15:01 »
Var beredd på att vara ute länge när du går på svampjakt! Jag tänker ibland att jag "bara ska gå en sväng" men stoppar för säkerhets skull ned påse och kniv i fickan. Sen blir jag borta i flera timmar... kan inte låta bli att gå sakta och söka med blicken och bara måste kolla där borta också...

Övning ger färdighet. Lycka till!

snarken

« Svar #5 skrivet: 14 sep-07 kl 18:11 »
Mitt problem är att jag ser de små rackarna till och med färdandes i nitti i bilen - och styr mot dem :)

Det gäller ju inte bara att hitta dem, utan att känna igen dem. Börja gärna med soppar - de är de där med det rör, inte skivor, under. Lär dig hur gallsopp, pepparsopp, örsopp och djävulssopp ser ut, resten kan du tryggt äta. Om du har en tallhed i närheten där du bor, hittar du säkert brunaorange soppar där - det är sandsopp. De har bruna rör, blånar när du skär i dem och blir tillochmed godare efter torkning. Om du går till en camping eller annan plats med skötta gräsytor hittar du förmodligen olika strävsoppar under träden, bland annat björksopp. De byter också färg när du skär i dem (utom just björksoppen, som förblir vit). De kan bli blå, svarta, grå eller vackert rodnande. Jag tror inte problemet är att du inte "ser" svampen, snarare att du är på fel plats. De växer ju faktiskt inte överallt, ens ett bra år som detta. Pröva lite olika platser. Gamla skogsvägar är bra, över lag gillar just sopparna mark där människorna härjat på tidigare. Övergivna tomter, gränsmark mellan äng/fält och skog med mera liknande är bra utgångspunkt. Gärna platser med en blandning av träd: björk, al, asp, tall, gran... Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

138 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser