Mitt problem är att jag ser de små rackarna till och med färdandes i nitti i bilen - och styr mot dem
Det gäller ju inte bara att hitta dem, utan att känna igen dem. Börja gärna med soppar - de är de där med det rör, inte skivor, under. Lär dig hur gallsopp, pepparsopp, örsopp och djävulssopp ser ut, resten kan du tryggt äta. Om du har en tallhed i närheten där du bor, hittar du säkert brunaorange soppar där - det är sandsopp. De har bruna rör, blånar när du skär i dem och blir tillochmed godare efter torkning. Om du går till en camping eller annan plats med skötta gräsytor hittar du förmodligen olika strävsoppar under träden, bland annat björksopp. De byter också färg när du skär i dem (utom just björksoppen, som förblir vit). De kan bli blå, svarta, grå eller vackert rodnande. Jag tror inte problemet är att du inte "ser" svampen, snarare att du är på fel plats. De växer ju faktiskt inte överallt, ens ett bra år som detta. Pröva lite olika platser. Gamla skogsvägar är bra, över lag gillar just sopparna mark där människorna härjat på tidigare. Övergivna tomter, gränsmark mellan äng/fält och skog med mera liknande är bra utgångspunkt. Gärna platser med en blandning av träd: björk, al, asp, tall, gran... Lycka till!