Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ang luftsolfångare  (läst 76514 gånger)

Putte82

• Uppland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #220 skrivet: 17 sep-16 kl 23:26 »
Jag har just byggt en lsf med myggnät från biltema och kanalplast från k-rauta.

Är ju en härlig känsla att få ut 50 gradig luft när det inte ens är 15 ute. Ska bli mycket intressant att se vad den ger i vinter. Det jag noterat efter bara ett par dagars körning är att tiden på dagen spelar väldigt lite roll. Gav lika mycket effekt kl 9:30 som kl 12. Däremot är det väldigt stor skillnad beroende på solens vinkel.

Funderar på om det är lönt att försöka bygga så man får bättre effekt när solen står i vinkel mot solfångaren. Tex göra den konkav eller ta bort ramen och ersätta den med kanalplast och på så sätt så instrålning även från sidorna. Eller är det inte lönt då solen ändå bara är effektiv mellan 10-14 på vintern?(när jag är som mest intresserad av hög effekt)

Gjorde ett litet test med att sätta en svart petflaska innuti en genomskinlig och mätte temperaturen i den svarta och den blev minst lika varm eller varmare än min lsf, dock utan något luftflöde. Funderar på om detta kan vara gdsarens luftsolfångars motsvarighet till vakumrörssolfångare. Effektmässigt tror jag inte den blir bättre än en plan lsf men skulle kunna ge effekt under en längre tid av dagen, framförallt om man använder den vår sommar och tidig höst. Förutsatt att man har ett ställe med sol under stor del av dagen.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #221 skrivet: 17 sep-16 kl 23:35 »
Hej Putte

Jag har tagit del i resultat av konvex solfångare och nej, det är inte värt besväret...då är det bättre att satsa på yta.
Däremot var det någon i Tyskland som använde sig av vakuumrör i stället för nät och det blev ett riktigt bra resultat...slog nätet med hästlängder!!!

Putte82

• Uppland
« Svar #222 skrivet: 18 sep-16 kl 21:58 »
Vad för temperaturer och hur länge får ni på vintern jämfört med nu?

Kontorsråttan

• Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
« Svar #223 skrivet: 18 sep-16 kl 22:23 »
Lite såhär, typ

Kolla på det blå, medel blir nära noll på vinter & 25-30 på sommaren, nu är inte sommaren med, för givaren gick sönder....
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #224 skrivet: 18 sep-16 kl 22:55 »
Hej

Tempen ligger ca 30 grader utöver rådande utetemperatur...tiden? tänk själv hur mycket solen lyser på din plats...

DennisCA

• Finland
« Svar #225 skrivet: 19 sep-16 kl 05:32 »
I sommar har jag kunnat lämna min lilla anläggning ifred, den har inte givit så mycket värme. Nu så solen går ner tycker jag den blir effektivare, det är alltid varmare i garaget nu än utanför. Har ingen värme där ännu. Hade ju planer på att bygga större men har förbjudit mig själv att börja med nytt innan jag avslutar flera pågående projekt...

Putte82

• Uppland
« Svar #226 skrivet: 19 sep-16 kl 12:16 »
0 grader i medel känns som det inte är högre än utetemperaturen? Här något längre norrut är det runt noll i medel mellan december och mars.

Med tiden menar jag att när solen är i snäv vinkel mot solfångaren är effekten riktigt dålig. Så jag vet egentligen inte hur många effektiva timmar det blir på en dag. Nu innan löven faller kan jag inte mäta själv heller då solen står så pass lågt nu att den skuggas efter kl 13.

Kontorsråttan

• Dalsland
« Svar #227 skrivet: 19 sep-16 kl 13:32 »
Ja det är medel i solfångaren, inte i garaget. Man styr lämpligen aktivt med en fläkt som via en diferentialtermostat maximerar värmeutvinningen.
Har även backspjäll för att undvika att självdraget (som jag utnyttjat sommar tid) går baklänges, d.v.s. kyler rummet & värmer solfångaren nattetid.

Medlet i garaget;

Medel i gult & max/min i blått. Nu har jag grundvärme på ca 8 grader C och jag bostar med en luft/luft värmepump när jag har aktivitet til 17-20 degC

Har du tänkt bygga passiv eller aktiv med styrning?
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean

Skald

• Västergötland
« Svar #228 skrivet: 19 sep-16 kl 13:42 »
[snip]
Medlet i garaget;

Måste få fråga vad du använder för hård- och mjukvara för att mäta och lagra tempen med? :)

Kontorsråttan

• Dalsland
« Svar #229 skrivet: 19 sep-16 kl 14:21 »
Ingen färdig lösning, men ett lego av lämpliga delar, ja då jag började med...

Mjukvaran, Domoticz kommer från http://www.domoticz.com/ open source :) + Linux, kommer färdigt härifrån https://sourceforge.net/projects/domoticz/files/ med dessa instruktioner http://www.domoticz.com/DomoticzManual.pdf

Hårdvara kan man hitta på https://www.m.nu och består av:
Raspberry Pi, enkortsdator med de tilbehör man behöver, låda, nätdel, minneskort.
Sändare/motagare http://www.rfxcom.com/epages/78165469.sf/en_GB/?ViewObjectPath=%2FShops%2F78165469
fast jag skulle kanske gått på  http://razberry.z-wave.me/ idag, mer kompetenta givare.
en givare med sladd, typ https://www.m.nu/temperatursensor-kylfrys-display-tellstick-rfxtrx433ekompatibel-p-1391.html eller https://www.m.nu/inne-termometer-lcddisplay-tellstick-rfxtrx433ekompatibel-p-1754.html

Lite konfigurerade & lite senare kan man tända & släcka lampor som man vill, mäta regn & vid, temperaturer & fukt.
Filar på att få in elförbrukning åxå, från elmätaren via "blinkavläsning" Här är z-wave bättre, man kan mäta förbrukning på enskilda förbrukare typ värmepump, motorvärmare och man får återkoppling på att förbrukaren blivit påslagen.

Här kan man nörda ner sig så mycket som tid & pengar tillåtet.

Skald

• Västergötland
ang luftsolfångare
« Svar #230 skrivet: 19 sep-16 kl 14:29 »
Ingen färdig lösning, men ett lego av lämpliga delar, ja då jag började med...
[snip]

Supertack för ett utförligt svar. Ska ta en djupdykning ner i automagiseringen av hemmet bara man hittar den där tiden som sagt, haha.
Som tur är kommer ju vintern snart och utebestyren blir färre.

Tänkte mig en pc-baserad server (med största sannolikhet en linux-dist) för _allt_ i hemmet. Från ftp, torrents, irc-repeater och mediaströmmare till temp, soltimmar, larm, övervakning och styrning av belysning och värme. Allt eftersom i alla fall :)

Troligen får ladan en egen server vad det lider med. Framför allt där tempmätning och styrning till den framtida solluftfångaren ska användas.

(Förlåt för den lilla trådkapningen :) )

Kontorsråttan

• Dalsland
« Svar #231 skrivet: 19 sep-16 kl 14:33 »
...

Tänkte mig en pc-baserad server (med största sannolikhet en linux-dist) för _allt_ i hemmet. Från ftp, torrents, irc-repeater och mediaströmmare till temp, soltimmar, larm, övervakning och styrning av belysning och värme. Allt eftersom i alla fall :)

...

Om du delar med dig av det projektet på nått forum eller blogg, lägg en rad här för det vill jag följa.

Putte82

• Uppland
« Svar #232 skrivet: 19 sep-16 kl 18:38 »
Men solfångaren bör väl ändå ha en högre medeltemperatur än ute. Skulle väldigt gärna se en graf med utetemperatur jämfört med i solfångaren.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #233 skrivet: 19 sep-16 kl 19:06 »
Hej Putte

Den "bör" inte utan den har det.
Hade kontakt med en kvinna i Tyskland för hon behövde lite tips, sedan blev det av och nu skrev hon: "Jag skulle kunna sitta där i timmar och njuta."

Enklare än så går det knappast att få värme och friskluft in i huset till en kostnad som betalar sig inom loppet av ca 2 år (om det är ett självbygge!).

Putte82

• Uppland
« Svar #234 skrivet: 20 sep-16 kl 13:11 »
Jo jag förstår ju att den har högre medeltemperatur än ute, konstigt vore ju annars. Men tågråttan fick det att framstå som 0 grader i solfångaren i medel när utomhustemperaturen troligtvis ligger där eller varmare.

30 grader över utetemperatur betyder att jag kommer kunna utnyttja de flesta timmar effektivt då det är väldigt få timmar som det är kallare än -10 ute här jag bor. Är 30 grader vid ett högt luftflöde så det finns möjlighet att få högre temperatur men lägre effekt så 25 grader kan fås även en kall vinterdag?

Kap horn, hur många timmar ger din solfångare över 20 grader en solig dag när solen är uppe som minst? Försöker uppskatta vad en fullstor lsf på min södervägg skulle kunna tillföra. Den blir ca 20-25m2.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #235 skrivet: 20 sep-16 kl 13:15 »
Hej Putte

Jag hade en solig 21. december för tvår år sedan och ca -5 ute.
Om jag minns rätt så fick jag överskott i ca fyra timmar.

En annan måttstock är elens årsförbrukning som har sjunkit med ca 2000 kW/år.

Putte82

• Uppland
« Svar #236 skrivet: 21 sep-16 kl 12:41 »
4 timmar är ju bra med tanke på solen bara är uppe drygt 5 timmar.

2000kWh på hur stor lsf? Används den enbart som ren luftvärmare, ingen värmning av vatten eller lagring på annat sätt?

Putte82

• Uppland
« Svar #237 skrivet: 21 sep-16 kl 16:05 »
En till tanke. 30 grader över utetemp. Är det med cikulation av innerluften eller med intag av kall friskluft som värms och släpps in?

Kontorsråttan

• Dalsland
« Svar #238 skrivet: 22 sep-16 kl 15:58 »
Jo jag förstår ju att den har högre medeltemperatur än ute, konstigt vore ju annars. Men tågråttan fick det att framstå som 0 grader i solfångaren i medel när utomhustemperaturen troligtvis ligger där eller varmare.

30 grader över utetemperatur betyder att jag kommer kunna utnyttja de flesta timmar effektivt då det är väldigt få timmar som det är kallare än -10 ute här jag bor. Är 30 grader vid ett högt luftflöde så det finns möjlighet att få högre temperatur men lägre effekt så 25 grader kan fås även en kall vinterdag?

Kap horn, hur många timmar ger din solfångare över 20 grader en solig dag när solen är uppe som minst? Försöker uppskatta vad en fullstor lsf på min södervägg skulle kunna tillföra. Den blir ca 20-25m2.
Medger att upplösningen på diagrammet inte är det bästa, jämfört med utomhus är den högre i LSF.
Om du ser på grafen medel i Garaget och tar i beaktning att den inter går under 7degC som grundvärmen är inställd på & att jag emellanåt använder garaget & drar upp temperaturen till ca 20 så är det ett gott tillskott.
Mest ger den vår & höst, vinter inte så mycket.
/Kontorsråttan

Putte82

• Uppland
« Svar #239 skrivet: 05 okt-16 kl 16:30 »
Min lsf levererade 50 grader med 10 grader ute och halv storm idag trots att den är oisolerad. Känns lovande :)

Nu har jag inget värmebehov på dagen när solen är framme då vi har många ostliga fönster som snabbt värmer upp inne när solen är framme. Men kommer säkert behövas i natt. Nu har jag nytta av mitt tröga golvvärmesystem. Borde kunna lagra en hel del i 1500 liters tanken och i golvet under dagen för att sedan ta ut under natten och nästkommande dag om inte solen tittar fram.

Dela detta:

* Inloggade just nu

156 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser