Tänkte höra hur ni gör med röjning, om ni sköter det själv eller lejer bort till nåt bolag. Var ute med en expert och tittade på ett av mina skiften som ska röjas och konstaterade att de här med att röja inte är helt självklart. Hur gör ni? Om man inte är helt säker på att man gör hundra rätt kanske man ska leja bort..../Mattias
Röjde ett av våra skiften förra helgen, rätt lätt faktiskt. Förra ägaren har plantera gran + hjälpplanterat så det var nästan bara att ta allt utöver granarna. Några enstaka tall och björk sparades också. Tycker det är fint med lite blandat. Egentligen kunde jag nog väntat ett par år till men det är betydligt lättare att röja när man inte står i en skog av sly...Det är så kul att röja! (Tur att jag tycker det för min sambo hatar det)
Har man granplantering med mycket björkslyuppslag, kan man gallra bland björken och snabbt få fram mycket björkved.Granen hämmas något, men officiella försök har visat att den samlade produktionen från björk och gran är högre än för bara gran.Samtidigt så blir det mycket mindre nytt lövslyuppslag.Tar man bort allt löv så får man röja nytt sly inom bara några år.Gran klarar skuggan under björkarna bra (man brukar säga att björken är granens amma) medan däremot tall måste ha mycket ljus för att utvecklas väl.Björkarna tas bort innan dom blivit så stora att nedfällningen kan skada granarna.
Har man granplantering med mycket björkslyuppslag, kan man gallra bland björken och snabbt få fram mycket björkved.Granen hämmas något, men officiella försök har visat att den samlade produktionen från björk och gran är högre än för bara gran.Samtidigt så blir det mycket mindre nytt lövslyuppslag.Tar man bort allt löv så får man röja nytt sly inom bara några år.
Ca 4 hektar med ungskog(gran tall björk) medellängd runt 3 meter.Kan få det röjt för 2000 kr/hk, är som en jävla djungel Funderar på att göra allt själv.../Mattias
Även om man inte kan ringa själv om olyckan varit framme kan telefonens position spåras, om den är påslagen vill säja.