Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svamprens i kompost  (läst 3644 gånger)

snarken

Svamprens i kompost
« skrivet: 14 sep-07 kl 08:06 »
Så här om hösten blir det några kilo svamprens som bärs till komposten varje dag. Undrade om någon vet huruvida det kan vara ett problem för nedbrytningen med så mycket svampmaterial?

Nu ska jag ut i skogen och släpa hem ännu mer - bäst att passa på innan jag får veta att renset är explosivt eller så  :)

Vitis

• Skåne
Re:Svamprens i kompost
« Svar #1 skrivet: 14 sep-07 kl 12:57 »
Din kompost kommer inte att explodera !  ;)

Det är bara att slänga i svamprenset, kolla bara så att det inte blir för blött, svampen avger ju mycket vatten när den bryts ner. Blanda isf. i nåt torrt för lagom fuktighet.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 14 sep-07 kl 17:54 »
Jag brukar bära ut svamprenset i skogen igen. Så att jag kan få nya kantarell- och trumpetsvampsställen.  :) Pappa gjorde det när vi var mindre och efter några år så växte det kantareller där. Så nu tror jag stenhårt på det.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

snarken

« Svar #3 skrivet: 18 sep-07 kl 00:05 »
Tack, Vitis! Hade så gott som glömt att en kompost kan bli för fuktig efter förra sommaren då det var så förmorrat torrt. Får se om jag kan hitta något torrt att blanda med denna regniga höst...

javill: jag har hört många som säger att det kan funka med svamprens som start för nya kolonier... Funderar på att börja lägga renset från Karljohansvamparna under björkarna på baksidan och se om något händer. Vore en smått osportslig men väldigt bensinsnål svampplockning  :)

Blomstertanten

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 okt-07 kl 10:03 »
Tack, Vitis! Hade så gott som glömt att en kompost kan bli för fuktig efter förra sommaren då det var så förmorrat torrt. Får se om jag kan hitta något torrt att blanda med denna regniga höst...

javill: jag har hört många som säger att det kan funka med svamprens som start för nya kolonier... Funderar på att börja lägga renset från Karljohansvamparna under björkarna på baksidan och se om något händer. Vore en smått osportslig men väldigt bensinsnål svampplockning  :)
Ännu bättre om du har ekar, för Karl-Johan växer ju oftast i närheten av ekar.
Rens från björksopp är ju perfekt att slänga ut vid björkarna. Om man tittar lite hur det ser ut där de olika svamparna växer i skogen så vet man ju var det är bästa förutsättningarna , då ökar ju chansen att man ska lyckas få egna svampställen  :D

snarken

« Svar #5 skrivet: 07 okt-07 kl 11:29 »
Är tyvärr ont om ekar här i zon 5 och på min gård rakt inga. Men Kalle verkar mest skugga gran och björk här uppe. Kan det månne vara olika sorters stensopp, det ska ju finnas ett par varianter? Kanske borde smyga in lite Kallerens under grannens ek, den är ovanligt stor för Norrland. Fast han är nog prövad som det är, med den utsikt vårt Frankensteinhus utgör... dessutom skulle han nog hinna åkgräsklippa dem.

Vi har för övrigt redan gott om toppslätskivling på tomten, men det vore roligt med något mer användbart då jag känner mer för att göra stuvning än att komma i kontakt med mitt totemdjur...  ;)
« Senast ändrad: 07 okt-07 kl 11:29 av snarken »

Blomstertanten

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 okt-07 kl 08:38 »
Det är ju bara att prova ! Välj ut några ställen o testa , kan ju vara intressant att se var det kommer. Om det kommer.  ;)

Jag har ett ställe där jag lagt blandad svamprens för att se om det är nån sort som vill växa där. Men man bör nog utrusta sej med ett rejält tålamod , för det har tagit ett par år och ännu inte minsta lilla svamp i sikte  ;D
Antar att svampar är lite kinkiga , precis rätt förhållande måste väl råda för att de ska bli nån.
Men jag vet att det går : Min mamma ordnade egen kantarellodling, vid det dagis där hon jobbade som kokerska, genom att slänga rens på ett o samma ställe. Sen skämde hon bort barn och personal med kantarellsås  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

162 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser