Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tår fläckar hos gutar  (läst 5156 gånger)

ViktoriaG

• Carpe Diem
    • Viktoria´s sida
Tår fläckar hos gutar
« skrivet: 25 sep-07 kl 10:17 »
Hejsan!

Har varit inne och läst här i perioder, tycker att det är ett mkt trevligt forum. För ett par veckor sedan så hämtade vi våra första får. Tre tackor och tre lamm. Som valigt så är man ju långt ifrån fulllärd när man påbörjar något nytt   :-\

En av tackorna och samtliga lammen har mer eller mindre markerade tårfläckar vilket jag tyckte såg  fint ut  :-[, fick sedan höra av en annan fårägare som också har gutar att de inte ska ha tårfläckar. Jag har sökt på rasbeskrivningar och lusläst i mina böcker men kan inte hitta något om tårfläckar. Finns det någon här som kan upplysa mig om hur det ligger till? Till saken hör att de med tårfläckar alla är efter samma bagge, tyvärr så var det intet jag tänkte på då minns bara att jag tyckte han var mkt ståtlig och svart.

Annars måste jag säga att jag tycker dessa djur är stört sköna! Jag har haft hästar i hela mitt liv och tycker att dessa små godingar är sååå lättskötta. Jag har dom på ett stenkasts avstånd från huset så jag kan kika på dom från köksfönstret! När man kommer så bräker dom så gemytligt och man kan studera dom i timmar - härliga djur!

MVH

Viktoria -nybliven fårägare

gimskogen

• gimskogen.se
Re:Tår fläckar hos gutar
« Svar #1 skrivet: 25 sep-07 kl 11:06 »
i gutefårshandboken står det om olika får färger...
http://www.gutefar.se/pdf-hand/Hsid%2075-78.pdf

har dina gutar mörk buk o ben o ljusa fläckar i tårkanalen så är de antagligen grävlingstecknade...

den andra föreningen som börjat med genbank på gutarna skrev att man ville att de flesta gutarna skulle vara grå med ljus buk...sk mufflon teckande... men även de andra färgerna borde ju få förekomma...

men jag vet ej... men sök på Gutefårs akademin som förenigen heter.
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

ViktoriaG

• Carpe Diem
    • Viktoria´s sida
« Svar #2 skrivet: 25 sep-07 kl 12:27 »
Ok, jag har läst på sidan och det verkar som du säger vara olika typer av färger. Min tacka har svarta ben kan ej säga om magen är svart men den ser ut att vara i samma färg som den övriga pälsen, men både bagg- och tacklammen har vita ben/magar.

Bifogar enbild på tackan fler bilder finns på hemsidan (länk nedan) jag gillar bäst bagglammet med mkt vitt i ansiktet, honom hade jag ev tänkt behålla om man nu får se ut så  :-\

http://viktoriagrape.zoomin.se/A29481

PS får det inte att fungera när jag ska bifoga bild, vet inte vad jag gör för fel mindre än 50 kb och jpg format, hänvisat till hemsidan istället DS

/Viktoria
« Senast ändrad: 25 sep-07 kl 12:40 av ViktoriaG »

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #3 skrivet: 25 sep-07 kl 15:18 »
Jätte fin blder..
skulle tro att de med ljus buk är både grävlingstecknade o mufflon samtidigt... det stod att de kunde ara det i bland... efter som de har ögon fläckarna...

här är en länk till om fårfärger...
http://www.icelandicsheep.com/genetics.html
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Hasse Heiva

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 sep-07 kl 21:42 »
 Har du köpt dessa får som renrasiga gutefår? Hur ser isåfall stamtavlorna ut? Det är ju inte helt klarlagt om det förekommer tårfläckar på renrasiga gutefår.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 26 sep-07 kl 23:18 »
Det är ju inte helt klarlagt om det förekommer tårfläckar på renrasiga gutefår.

Visst var det misstankar om att det var Texel inblandat i de grävlingstecknade Gutefåren om jag inte minns fel..
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #6 skrivet: 26 sep-07 kl 23:35 »
Har texle grävlingsteckning?????

ljusa med mörk buk . mörkt ansikte ofta lite bläsiga o synliga tårfläckar?

Är de inte jacobs får som ev kan ha blandats in sedan gammalt då man villa he till baka 4 horning hetenn. men man fick även kluvna ögonlock osv...

deras färg verkar ju mer stämma.. än texel .. vad jag vet är de ju hel vita....
 ???

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Blå Texel...
« Svar #7 skrivet: 27 sep-07 kl 02:03 »
Yes... har du missat det !!  ;D

"Ur Om Gutefårens färger:
Grävlinganlaget har inte uppmärksammats hos gutefår förrän under 1990-talet.
Det finns därför misstankar att det är infört genom korsning
med t.ex. Texelfår, där anlaget finns
men ofta inte syns, eftersom de flesta texelfår är vita! /B.Hjernqvist "

Mina första Får en gång i tiden, var faktiskt just Texel.
De här fåren var vita men lämnade svarta lamm, då deras far var en svart Texel en Danskimport bagge.
(fast det var nog blå* de skulle ha kallats, men det visste jag inte då)  :-[

*Blue Texels are the same as ordinary Texels but express the recessive "blue" Agouti coat pattern gene. This gives them the distinctive badger-like face markings and fleece which shows a steely blue colour when the flank wool staples are opened.

Jag kan riktigt se minen på folk om jag skulle säga att: -jag har haft blå Texelfår  ;D  :P ;D
då blir man väl riktigt tokjävlaidiotförklarad fast det är helt korrekt..... Mvh Rosa

« Senast ändrad: 27 sep-07 kl 12:25 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #8 skrivet: 27 sep-07 kl 07:58 »
OK...

På gutefar.se kan man läsa att  ....

Vita fläckar i tårkanalen

Vissa får har vita fläckar i tårkanalen.
Detta utseende kallas för grelut
på norska, och anses vara en
och samma färg oberoende hur ljusa
eller mörka de är. Internationellt
delar man dock upp det i åtminsto-
ne två färger, nämligen engelsk
blå som är grå med tårkanalsfläckar
(Aeb), och grävlingsfärg som är
ljusare på sidorna och ryggen men
har svart mage och akterspegel
(Ab).
Namnet grävlingsfärg kommer
sig av att dessa får har tydliga
svarta linjer i ansiktet som påminner
om grävlingens utseende. Färgen
engelsk blå är relativt vanlig i
en del gutebesättningar. Om grävlingsfärg
finns bland gutar är den
betydligt ovanligare.

ViktoriaG

• Carpe Diem
    • Viktoria´s sida
« Svar #9 skrivet: 27 sep-07 kl 11:06 »
Har du köpt dessa får som renrasiga gutefår? Hur ser isåfall stamtavlorna ut? Det är ju inte helt klarlagt om det förekommer tårfläckar på renrasiga gutefår.

Mig veteligen ska de vara renrasiga visst är det minst tre generationoner men helst fem? En av tackorna har inte sin stamtavla ordentligt ifylld men det berodde enl säljaren på att han och förra säljaren  aldrig "tagit tag i det" det är samme man som han köpt de andra av så det borde ju även här vara i sin ordning jag ska ringa och upp honom och bedriva lite släktforskning.

MVH

Viktoria

ViktoriaG

• Carpe Diem
    • Viktoria´s sida
« Svar #10 skrivet: 27 sep-07 kl 11:13 »
OK...

På gutefar.se kan man läsa att  ....

....namnet grävlingsfärg kommer
sig av att dessa får har tydliga
svarta linjer i ansiktet som påminner
om grävlingens utseende. Färgen
engelsk blå är relativt vanlig i
en del gutebesättningar. Om grävlingsfärg
finns bland gutar är den
betydligt ovanligare.

Jag tycker ju inte att det ser ut som om de har grävlingsfärg. Tackan är ju svart i huvudet men ljus på mulen/nosen och har fläckar under ögonen lammen är ju ljusa grå och det ena lammet har som en vit bläs på dessa tre lammen är tårfläckarna inte så markerade eftersom de är ljusa.

Sen kan man ju klart aldrig till 100 % veta om stamtavlan stämmer med verkligheten....

MVH

Viktoria

Jippi! nu fick jag till det med bilderna :D
« Senast ändrad: 27 sep-07 kl 12:25 av ViktoriaG »

Fåraherden

• -
« Svar #11 skrivet: 27 sep-07 kl 11:57 »
En del av mina gutar har tårfläckar, precis som någon annan var inne på är det de grävlingtecknade, lite mörkare djuren.
Så vitt jag förstår kan alla möjliga teckningar få förekomma. Pratde med en av de ledande i Gutefårsföreningen, Ragnar Edberg. Han menade att det var normalt.
Och visst är de trevliga. Oerhört personliga, med stor integritet. Min enda invändning är att de varit lite mer svåra att stänga med elstängsel än vanliga får. Särskilt baggarna. Jag kan väl i princip säga att känner de för det så går de ut, trots så kallat vargstängsel.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

ViktoriaG

• Carpe Diem
    • Viktoria´s sida
« Svar #12 skrivet: 27 sep-07 kl 12:22 »
Min tacka med tårfläckar är också mkt skyggare än de andra, kan det hänga ihop med täckningen fast det är väl klart inte teckningen utan generna.

MVH

Viktoria
« Senast ändrad: 27 sep-07 kl 12:23 av ViktoriaG »

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #13 skrivet: 27 sep-07 kl 13:19 »
som det står ovan i ett av mina inlägg så kan de var både grävlingsfärgade o mufflon färgade då blir de grå med ljus buk men de har fläckarna unde ögonen ändå..

de är alltså grå till färgen men teckningen är mufflon o grävling...
(grävlings teckand är ingen färg utan en teckning vad jag förstår..)

läs mer på denna länk...

http://www.icelandicsheep.com/genetics.html

amarantus

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 27 sep-07 kl 15:08 »
Tårfläckar el inte ja...det har blivit 2 läger som ni vet och det är väl så som med lantraserna i övrigt att alla variationer är ok "utom direkta defekter då" med i tanken i ena lägret.

Ett stort spann och inte som med utställningsrasstandard där man sållar ut för ett VISST utseende! alla andra kommer under yxan fast de är renrasiga.

Blåankor, Svarthöns och säker många fler får ha de variationer de fötts med ang färgvarianter,ullighet etc och det är egenskaper som man främjar i första hand.
Intressant och som sagt 2 läger om saken...

Hjernqvist står i ett av dem...olika föreningar nu att välja bland finns när vi nu har olika syn på djuren, vilket är ju tur ;)

Hasse Heiva

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 27 sep-07 kl 21:32 »
Detta är en mycket  tråkig historia ....
Korsningsfåren kan bli jättefina med alla möjliga färger, men det här är poängen: de är inte renrasiga gutefår. Korsningsfårens mångfald har ju inget med en lantras att göra. Det som hotas är biologisk kulturhistoria som ej kan återskapas. Det är ju inte föreningens tyckande som avgör vad som får göras med en lantras, till exempel det de anser vara en "bra" inkorsning.

Det syns mig inte förvånande att djupt engagerade människor, när det gäller den specifika naturen och djuren på ön, handlingskraftigt tar itu med bevarandet av gutefåret. Läs nedanstående länk:

http://www.hornfar.se/gutefar.html

amarantus

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 28 sep-07 kl 12:38 »
Har inte själv får med tårfläck men vad jag förstod så var det inte uträtt än vad det kom ifrån....och hur långt bak i generationerna man har bevis för hur en ev inblandning skett el ej

::)

Jag menar bara allmänt med mitt förra inlägg och att det är tråkigt att det uppstått sådana hårda och ensidiga meningar ang Gutefåren i olika frågor kring bevisning kring hur urguten såg ut :P Det är ju ingen som vet men påstår det ändå...

Tillbaka till tårfläcken så är det väl vissa baggar som ger dem el?

birgit

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 01 okt-07 kl 11:18 »
Att det råder delade meningar i gutevärlden har väl inte undgått någon?  En aspekt är att tårfläckarna uppstod med en viss medlem. Har själv inte någon kunskap av detta, men att personen ifråga var "inne" i gänget och därför fick hållas. Är detta sant är det ju tragiskt. Men med dagens enkla DNA-teknik borde ju båda lägren kunna ställa upp med insatser för att utreda om texel finns i generna.
Delningen av föreningen är inte någon fördel tror jag. Hur ska en ny guteägare veta vilket ben den ska stå på och vem som har rätt?
Enkelt beskrivet kan man säga att det är den nya föreningen som är emot tårfläckar och "köttras blå". Det var den gamla som från början uppmanade folk att slakta ut mufflonfärgade får.
Mufflonteckningen har uppmärksammmats på 1990-talet, men fanns innan också. Den är inte vanlig och man uppmanas inte ensidigt avla på den. Däremot var jag på ett ullseminarium på Åland förra veckan och det framkom då att både Ålandsfåren och Islandsfåren har denna teckning. Här vet man att det inte är korsningar. Däremot är Ålandsfåret genetiskt nära gutefåret.
Tårfläckar o vitbukar är skillda begrepp. Texelfärgen brukar benämnas köttrasblå i dessa sammanhang.

ViktoriaG

• Carpe Diem
    • Viktoria´s sida
« Svar #18 skrivet: 25 okt-07 kl 13:01 »
Delningen av föreningen är inte någon fördel tror jag. Hur ska en ny guteägare veta vilket ben den ska stå på och vem som har rätt?
Enkelt beskrivet kan man säga att det är den nya föreningen som är emot tårfläckar och "köttras blå". Det var den gamla som från början uppmanade folk att slakta ut mufflonfärgade får.
Mufflonteckningen har uppmärksammmats på 1990-talet, men fanns innan också. Den är inte vanlig och man uppmanas inte ensidigt avla på den.

Tja helt klart är att man inte blir klok på detta! Är det alltså så att tårfläckar ärvs pga inkorsning av annan ras och annars inte skulle finnas hos gytar? Har jag fattat rätt då? Är det alltså av rasens bevarande som man skulle slakta bort dessa djur? Ibland tycker jag att det går lite väl överstyr när det gäller renavel. Inte kan man väl bara slakta bort för att de inte ser ut som man tänkt sig eller? Om det gäller inkorsnings avel så borde det ju gå ganska lätt att kolla upp det vet man var inkorsningen skett så kan man ju bedriva lite släktforskning. Om man nu sett tårfläckar hos andra lantraser så kanske det är en natrulig variation synd att slakta ut det tycker jag. Men jag är ju bara en glad ammatör förstås!

/Viktoria

amarantus

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 25 okt-07 kl 20:45 »
Tja helt klart är att man inte blir klok på detta! Är det alltså så att tårfläckar ärvs pga inkorsning av annan ras och annars inte skulle finnas hos gytar? Har jag fattat rätt då? Är det alltså av rasens bevarande som man skulle slakta bort dessa djur? Ibland tycker jag att det går lite väl överstyr när det gäller renavel. Inte kan man väl bara slakta bort för att de inte ser ut som man tänkt sig eller? Om det gäller inkorsnings avel så borde det ju gå ganska lätt att kolla upp det vet man var inkorsningen skett så kan man ju bedriva lite släktforskning. Om man nu sett tårfläckar hos andra lantraser så kanske det är en natrulig variation synd att slakta ut det tycker jag. Men jag är ju bara en glad ammatör förstås!

/Viktoria

Känner som du Viktoria!!! fast mina inte har tårfläckar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

180 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser