Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ännu mer uppåt på baggauktionen i Jönköping  (läst 4305 gånger)

anette i bugared

• -
Re:Ännu mer uppåt på baggauktionen i Jönköping
« Svar #20 skrivet: 30 nov-07 kl 17:05 »
Kanske OT, men ändå en reflektering;

Inom all avel verkar man komma till en punkt då den enskilda individen blir mindre viktig och man kan/måste selektera.
Sedan hamnar man där, att man har en så stor selekterad population att man kan börja se till detaljerna.
När även denna urskiljning är gjord återstår det kollektiva tyckandet, många gånger baserat på några personers enskilda inställning till utseende, ekonomi o.s.v. Ibland går det t.o.m. mode i hur ett djur skall vara/se ut/uppträda.
Då har vi hamnat i tävlingsstadiet, nästa steg är "kejsarens nya kläder".

Dvs om man kan inbilla tillräckligt många att de egenskaper mitt djur har gör det till en rasens konung, så finns det pengar och ära att hämta. Sedan att djuret är en individ som avviker från sitt ursprung på ett negativt sätt tycks ha gått det värderande ögat förbi. Man luras att inte tro på det ögat ser (en "naken" kung).

I mångfalden bör utseendet vara en detalj, men inte det likriktade utseendet. Likaså alla andra egenskaper som går att påverka (eller låta bli att påverka) genom avel. Bedömningen om hur ett bra djur är ser olika ut beroende på vad vi söker.
Vill jag ha ett djur för ullen, som är lättfött, ger många lamm kanske  ett som har hög slaktvikt tidigt på hösten. Eller vill jag få erkännande och "berömmelse" genom min produktion av "kejsare"?

Alla har vi olika tankar kring varför vi har djur och bedömningen hur bra aller dåligt ett djur, en ras är, ligger därför till största delen hos den som väljer ut ett djur åt sig.

Vad jag menar är att mångfalden är viktig, både inom raser och i form av olika raser.

För inte vill vi väl att alla våra får skall vara ett Dolly?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Martin S

« Svar #21 skrivet: 01 dec-07 kl 17:33 »
Ett par tankar kring frågan om inavelssymptom och allmogefårhållarnas eventuella okunnighet i bedömningen av detta.

Jag tror i almenhet att okunnig är ett för starkt ord. Det låtar som att vi som håller gamla raser helt enkelt är dumma eller ointresserade, och det är vi ju inte, tvärtom väljer man dessa raser på grund av ett speciellt intresse.

Däremot är det så, att allmogeavlen i ännu högre grad fårnäringen i stort drivs som fritidsverksamhet. Besättningarna är små, och det betyder att man inte kan jämföra sina djur med 200 andra. Det blir lätt at fastna för alla olika individer. Det gör det inte bara svårare att se fel, men också att bedömma djurens eventuella kvalitéer. Den tackan man tycker är så fin, skulle den vara vanlig i en annan flock, eller er den verkligen enastående?

Jag kan bara uppmana alla allmogehållare till att ha kontakt til andra fårhållare och till at bredda sitt intresse så mycket som möjligt. Kurser och träffar är bra, och fåren blir än mer spännande efteråt!

Fritidsverksamheten betyder nämligen, att man kan odla sitt fårintressse även när det inte är ekonomiskt motiverat.

Den sämsta besättning av allmogefår har jeg sett fanns på en större gårdverksamhet, där fåren hölls av hänsyn til ställets image, men där ingen tydligen brydde sig om dom. Mycket tråkigt - och okunnigt. Men de fritidsbesättningar jag har besökt har bara varit positiva upplevelser.
Även om jag eller andra folk inte viste så mycket om får från början, så lär man sig. Okunnighet tror jag framst förekommer där allmogefåren hamnar som bihang till en annan inriktning, och man kanske tror att de där naturfåren klarar ju allt på egen hand...

Sanningen är att flera av allmogeraserna har uppenbara problem med ärftliga defekter i hög frekvens. Jag har själv sett det flera gånger när jag har ombetts att inspektera lammen.
En skarp uppmaning: Om Henning eller någon annan har erfarenhet av inavelssymptom i vissa allmogebesättningar, är det viktigt att det kommer til föreningens och genbanksansvarigas kännedom. Konkreta fall kanske inte hör hemma i detta forum, men det måste absolut dokumenteras och diskuteras på rätt plats! Det är först då man kan bedömma hur det egentligen ligger till, och vad som eventuelt kan göras.

Jag säger detta som vanlig intresserad fårhållare, inte som representant för någon av föreningarna.

« Senast ändrad: 01 dec-07 kl 17:42 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #22 skrivet: 01 dec-07 kl 18:16 »
det är just drför som det är OERHÖRT VIKTIGT att alla allmogefår är anslutan till genbanken.. där rapporteras der varje år hur det går med fåren så att ev problem skall kunna registreras och avhjälpas...

så följ Martins uppmaning.. Ni med allmogefår anslut er till genbanken det kostar inte mer än medlems avgiften i föreningen ...

Och jag vill också uppmana Henning att kontakta föreningen o gärna berätta vlika defekter han sett o vilka raser de var...

namn o mail o tel finns på föreningens hemsida.

ser fram mot ditt mail Henning..
 ::)

Vill även poängtera att det även i "vanlig" produktions avel föds en viss procent missbildade lamm.. o även vanliga får är sjuka ibland...

tror att många gånger så är dt tex parasiter som gör att det blir problem.. även okunskap vad gäller utfodring osv..

så mer kunskap behövs.

och mer ödmjukhet.. När man har med djur o göra så märker man att man kan inte veta allt och man lär sig nya saker hela tiden... som det sägs..

en bra dag är då man lärt sig nåt nytt... ;D

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

198 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser