Ett par tankar kring frågan om inavelssymptom och allmogefårhållarnas eventuella okunnighet i bedömningen av detta.
Jag tror i almenhet att okunnig är ett för starkt ord. Det låtar som att vi som håller gamla raser helt enkelt är dumma eller ointresserade, och det är vi ju inte, tvärtom väljer man dessa raser på grund av ett speciellt intresse.
Däremot är det så, att allmogeavlen i ännu högre grad fårnäringen i stort drivs som fritidsverksamhet. Besättningarna är små, och det betyder att man inte kan jämföra sina djur med 200 andra. Det blir lätt at fastna för alla olika individer. Det gör det inte bara svårare att se fel, men också att bedömma djurens eventuella kvalitéer. Den tackan man tycker är så fin, skulle den vara vanlig i en annan flock, eller er den verkligen enastående?
Jag kan bara uppmana alla allmogehållare till att ha kontakt til andra fårhållare och till at bredda sitt intresse så mycket som möjligt. Kurser och träffar är bra, och fåren blir än mer spännande efteråt!
Fritidsverksamheten betyder nämligen, att man kan odla sitt fårintressse även när det inte är ekonomiskt motiverat.
Den sämsta besättning av allmogefår har jeg sett fanns på en större gårdverksamhet, där fåren hölls av hänsyn til ställets image, men där ingen tydligen brydde sig om dom. Mycket tråkigt - och okunnigt. Men de fritidsbesättningar jag har besökt har bara varit positiva upplevelser.
Även om jag eller andra folk inte viste så mycket om får från början, så lär man sig. Okunnighet tror jag framst förekommer där allmogefåren hamnar som bihang till en annan inriktning, och man kanske tror att de där naturfåren klarar ju allt på egen hand...
Sanningen är att flera av allmogeraserna har uppenbara problem med ärftliga defekter i hög frekvens. Jag har själv sett det flera gånger när jag har ombetts att inspektera lammen.
En skarp uppmaning: Om Henning eller någon annan har erfarenhet av inavelssymptom i vissa allmogebesättningar, är det viktigt att det kommer til föreningens och genbanksansvarigas kännedom. Konkreta fall kanske inte hör hemma i detta forum, men det måste absolut dokumenteras och diskuteras på rätt plats! Det är först då man kan bedömma hur det egentligen ligger till, och vad som eventuelt kan göras.
Jag säger detta som vanlig intresserad fårhållare, inte som representant för någon av föreningarna.