Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönskit i komposten ... eller?  (läst 2035 gånger)

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
Hönskit i komposten ... eller?
« skrivet: 30 sep-07 kl 19:08 »
Jag har i sommar skaffat hönsor och får ju nu en massa hörlig gödsel till min trädgård.
Kan jag nu få lite bra råd hur jag ska göra för att den ska bli så "go" som möjligt till i vår.
Ska jag låta den ligga och brinna för sig eller ska jag blanda den med något.
Jag har tyvärr ingen varmkompost eller täckt kompost utan bara ett par öppna nätkomposter.
Har en dyngbinge under sittpinnarna så den skit jag mockar är "ren hönsskit" så att säga.
//Undrande Hönsmaya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Vitis

• Skåne
Re:Hönskit i komposten ... eller?
« Svar #1 skrivet: 01 okt-07 kl 12:44 »
Om du blandar gödseln med strömaterial från hönshuset och lägger det i komposten så blir det jättebra. Om gödseln ligger ren i en hög så kommer mycket av näringen att lakas ur, om den är blandad med stöet så binds näringen (kvävet) där.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #2 skrivet: 03 okt-07 kl 20:57 »
Tack , bra då vet jag .

Eftersom jag inte har nån varmkompost, skulle det gå bra att blanda gödsel med stö i en svart plastsäck så att den är lagom brunnen i vår?

//
Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #3 skrivet: 08 okt-07 kl 09:11 »
Se bara till att det kommer in luft, "syre", i säcken annars ruttnar det. Vi har klätt nätkomposter med svart plast på insidan, det blir mer handterbart och är stadigare än bara säcken. Slänger ned hönsskit, strö, gammal jord, löv m.m. och blandar om då & då. Fungerat jättebra :D
« Senast ändrad: 08 okt-07 kl 09:11 av Mossie »
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
SV: Hönskit i komposten ... eller?
« Svar #4 skrivet: 06 feb-08 kl 22:46 »
Hur länge måste hönsskiten ligga innan den är lagom krut i att använda i rabatten?
/Maya

Sia

• Dalarna
SV: Hönskit i komposten ... eller?
« Svar #5 skrivet: 09 feb-08 kl 01:09 »
Om du ska blanda skiten med strö så skulle iallafall jag hellre blanda med halm än med spån, spån tar sån fruktansvärd tid att förmultna, och halm blir snyggare i trädgården.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Dela detta:

* Inloggade just nu

168 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser