Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gotland/oxford down  (läst 1563 gånger)

ninaelisabet

gotland/oxford down
« skrivet: 02 okt-07 kl 07:57 »
Någon som har den kombinationen?
Positivt, negativt?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:gotland/oxford down
« Svar #1 skrivet: 02 okt-07 kl 17:08 »
Jag har inte kombinationen gotland/oxford, men hade Oxfordbagge för några år sedan.

Oxford är ingen bra "nybörjarras".
Rasen är väldigt stor (tung) och de är väldigt envisa. Dom är också kända för att ge besvärliga lammningar.
Och Ullen är lika uschlig som den Texelfåren har  :-\

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 02 okt-07 kl 17:44 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

ninaelisabet

« Svar #2 skrivet: 02 okt-07 kl 17:20 »
Okej, vad skönt det är att kunna få tips från er här! Det är inte sån info som man får från alla böcker och hemsidor man läst. Tycker det känns bättre att få veta saker från folk som verkligen har får och som vet. Även om smaken är olika är det ändå kul att höra allas åsikter och sen skapa sin egen uppfattning. Så tack för att du vill dela med dig av dina åsikter Rosa! :)
Kanske fler som har någon åsikt om Oxford? Eller kan ni tipsa mig om någon annan kombination som skulle vara bra vad gäller päls och slaktvikten?
Kanske finull/gotlandsfår? Jag vet ju inte hur resultaten på olika blandningar blir men vad man tänker är väl att kobinera bra egenskaper hos olika raser för att få lamm med båda deras bra egenskaper. Te.x vill jag veta vilka får jag kan ha om jag vill ha bra slaktvikter utan stor risk för att de blir för mycket fett på dem. Vill ha lätta lamningar och fin päls.
Låter som en drömfårras, men jag fattar ju att det alltid finns något negativt med varje ras men ni kan väl skriva vilken ras ni föredrar och varför och vilka blandningar ni kan tänka er blir bra!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 02 okt-07 kl 17:58 »
Du kan ju ha gotlandstackor och korsa dem med en Leicesterbagge. Då får du vit ull (vitt är dominant) eller vita skinn. Leicester är ett "pälsfår" (och en köttras) och ullen/skinnen brukar bli bra efter dessa korsningar. Se upp så att du inte får en bagge som har eller lämnar mycket lanolin i pälsen, det gulfärgar skinnen.  Jag tänkte inte på detta när jag korsade i Leicester i min besättning och det straffar sig fortfarande 4 generationer senare.
Leicester ger också bättre slaktkroppar än Gotlandsfår. Men det finns säkert folk som vet mer om rasen här, än jag gör!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

dawnrun

• livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
« Svar #4 skrivet: 02 okt-07 kl 18:40 »
jag hade en leicester bagge i 2 år på mina korsnings och texeltackor. mycket fina skinn och bra kött
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 02 okt-07 kl 19:04 »
Eller kan ni tipsa mig om någon annan kombination som skulle vara bra vad gäller päls och slaktvikten?
Te.x vill jag veta vilka får jag kan ha om jag vill ha bra slaktvikter utan stor risk för att de blir för mycket fett på dem. Vill ha lätta lamningar och fin päls.
Låter som en drömfårras,

Nä, jag tycker det låter som renrasiga gotlandsfår!  :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 02 okt-07 kl 20:49 »
Leicester är ett "pälsfår" (och en köttras) och ullen/skinnen brukar bli bra efter dessa korsningar. Leicester ger också bättre slaktkroppar än Gotlandsfår. Men det finns säkert folk som vet mer om rasen här, än jag gör!

Jag har ju haft Leciester i massor av år och dom är kanske inte vad man kallar "bra nybörjarfår"..
Dom är ju ganska livliga   ;) och kräver luftig miljö så inte ullen tovar ihop...
Men det är snygga får med otroligt bra ull, vackra skinn.

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

190 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser