Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  GLAD GRIS! med familj!!!  (läst 6942 gånger)

giraff

GLAD GRIS! med familj!!!
« skrivet: 09 okt-07 kl 14:12 »
 ;D

Tack alla för support! Du hade rätt Christine!
Skulle just ut och söva sonen och ta en långpromenad. Och då kom hon emot oss, från grannens hage som gränsar till vår (där jag längre upp tyckte att jag hörde henne igår kväll), precis där hon gick ur.
Stannade till och tittade på varandra, sen tog hon ett skutt in i sin rastgård genom den (nu avstängda) eltråden.
Jag tog ett medhavt äpple och kastade en bit till henne, sen kom hon fram och åt resten av äpplet ur handen på mig och det gick att locka in henne med en hink med mat.
Nu får hon stå inne tills vi VERKLIGEN är redo för att släppa ut henne. Ska försöka få tag på sällskap till henne också.
Känner mig helt uppfylld av lycka (hade bara minuterna innan nästan gett upp).
Rosa, kan du förklara mer hur du menade med ditt system...
Ska tänka till sen. Nu ska vi bara sitta hos henne och njuta av sällskapet en stund.
Hobbyodlare m 2 barn, gubbe och gräsklipparfår & lammungar, gärna några hönor och världens största gula Orpingtontupp, en katt och om sonen får som han vill även några kaniner...

giraff

Re:GLAD GRIS! med familj!!!
« Svar #1 skrivet: 09 okt-07 kl 14:19 »
Aha, nu har jag läst lite noggrannare. Rosa menade ungefär så som vi gjort. Vi får helt enkelt förstärka ytterligare och släppa ut mer övervakat nästa gång. Dvs ha det helt klart, inte gå ifrån för att hämta en hammare för att spika fast sista brädan....
Men som sagt, hon får nog "landa" inne ett tag först.
Hobbyodlare m 2 barn, gubbe och gräsklipparfår & lammungar, gärna några hönor och världens största gula Orpingtontupp, en katt och om sonen får som han vill även några kaniner...

gurkan

« Svar #2 skrivet: 09 okt-07 kl 14:28 »

Jag har just läst klart den rafflande tråden om rymningen. Det var ju skönt att det ordnade sig på en gång (för mig)! Jag kan tänka mig att ni haft det kämpigt. Ta väl hand om henne! (Det tvivlar jag inte på att ni gör.)

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 okt-07 kl 14:49 »
GRATTIS!!!!
Härligt med lyckliga slut!

/A

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #4 skrivet: 09 okt-07 kl 15:09 »
Åh, vad glad jag blir för er skull.
Slutet gott, allting gott. :D
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 okt-07 kl 15:52 »
Underbar läsning på Alternativ! ;D ;D ;D ;D
Ha en härlig kväll nu hela familjen! ;)

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 09 okt-07 kl 19:25 »
Åhh gud vilken nyhet. Grattis. Jag gråter av lycka. :'(

Skäm bort henne nu ordentligt och hälsa från oss alla från Alternativ som oroat oss för din gylta.

Kram från mig. ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 okt-07 kl 19:26 »
Gubben hälsar också och gratulerar!  :)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #8 skrivet: 09 okt-07 kl 23:40 »
Ja jättebra att hon kom tillrätta  :)
Inget roligt alls men djur som är försvunna  :-\

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

giraff

« Svar #9 skrivet: 10 okt-07 kl 14:52 »
Hej igen. Några reflektioner så här när det första kaoset har lagt sig...
Tänk så himla smarta de är!!! Och vackra.
Jag tror vi har fått en synnerligen klok liten gris. Hon tittar på oss med sitt ena blå och andra bruna öga och ser ut att tänka något. Buffar lite med nosen. Smaskar gurka och squash som en tok. Det är favoritmaten just nu.
Till alla som funderar på att skaffa gris, grattis! Bra att ni funderar länge och tänker till innan. Vi fick ju denna gris väldigt hastigt påkommet och var väl inte mentalt förberedda, även om vi försökte tänka på allt praktiskt (vilket ju sket sig ändå då hon smet).
Men vilket trevligt sällskap! Förvånad över hur social hon redan är, efter att komma från en "farm".
Och jag kommer alltid att komma ihåg hennes min när hon stod och tittade på oss när hon kom hem igen. Jag tror hon log lite...

giraff

« Svar #10 skrivet: 11 okt-07 kl 18:22 »
PÅ RYMMEN - IGEN!!!  :o
Frid och fröjd med glad knorrbeprydd gris trodde vi. Instängd i väntan på en stilla introduktion på rastgården (som redan förstärkts med ytterligare trådar och plank).
Tittade till henne där hon stod inne och bökade i sitt lilla grishus i förmiddags, sen åkte vi iväg några timmar. Tills en avlägsen granne tvärs över skog och berg ringde och sa att vår gris bökade i hans trädgård. Nej, sa vi. Det måste vara nån annans gris. Vår står väl instoppad med reglar och bommar - och elstängsel utanför.
Men visst var det vår charmiga tjej som gick där och bökade förnöjt, och kom emot oss när vi kom för att se efter. Lite svårflirtad när vi skulle försöka få in henne i medhav papp(!!!???)låda (det enda vi hittade i all hast). Via grannens hönshus (lyckligtvis tömt på höns för tillfället) lyckades vi locka med äpplen och ett rejält tag om öron och svans. Men inte utan kamp.
Hem igen. Begriper ändå inte hur hon lyckats klämma sig ut. Alla dörrar/reglar etc är på plats. Hon måste ha bökat, klämt och tryckt ut sig samtidigt på något obegripligt sätt. Utbrytarprinsessa verkligen.
Hoppas hon lugnar sig när hon får sällskap, nu är det snart en kompis på gång. Annars hotar gubben med att hon inte blir långlivad. Men hon är ju så charmig...

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 11 okt-07 kl 18:44 »
PÅ RYMMEN - IGEN!!!  :o
Frid och fröjd med glad knorrbeprydd gris trodde vi. Instängd i väntan på en stilla introduktion på rastgården (som redan förstärkts med ytterligare trådar och plank).
Tittade till henne där hon stod inne och bökade i sitt lilla grishus i förmiddags, sen åkte vi iväg några timmar. Tills en avlägsen granne tvärs över skog och berg ringde och sa att vår gris bökade i hans trädgård. Nej, sa vi. Det måste vara nån annans gris. Vår står väl instoppad med reglar och bommar - och elstängsel utanför.
Men visst var det vår charmiga tjej som gick där och bökade förnöjt, och kom emot oss när vi kom för att se efter. Lite svårflirtad när vi skulle försöka få in henne i medhav papp(!!!???)låda (det enda vi hittade i all hast). Via grannens hönshus (lyckligtvis tömt på höns för tillfället) lyckades vi locka med äpplen och ett rejält tag om öron och svans. Men inte utan kamp.
Hem igen. Begriper ändå inte hur hon lyckats klämma sig ut. Alla dörrar/reglar etc är på plats. Hon måste ha bökat, klämt och tryckt ut sig samtidigt på något obegripligt sätt. Utbrytarprinsessa verkligen.
Hoppas hon lugnar sig när hon får sällskap, nu är det snart en kompis på gång. Annars hotar gubben med att hon inte blir långlivad. Men hon är ju så charmig...
Sicken enveten gris! Tror ni får ha henne i köket tills polaren kommer  ;)

christine

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 11 okt-07 kl 19:30 »
Har ni en ladugård eller annat utrymme, så ha henne där tills polaren kommer. En gris mår inte dåligt av att vara inne ett tag. Tror det är lugnast så för era nerver, tro mig.

När den nya grisen kommer stannar bägge inne ytterligare några dagar för att bekanta sig. Sen kan ni lugnt släppa ut dom till 2 välfyllda mattråg samt en bunt hösilage.

Hoppas allt går väl för er. Ju fler grisägare desto bättre.

Lycka till. ;)

Fridolf2

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 11 okt-07 kl 22:38 »
Det var en enveten rackare.. :) Nåja, det blir säkert bra..men ett tips är nog att försöka hålla henne hemma, för att ha dom bökande i grannars trädgårdar är sällan populärt.. ::)

Nypålandet

« Svar #14 skrivet: 12 okt-07 kl 16:12 »
Ni får nog öka styrkan i elstängslet låter det som...

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #15 skrivet: 12 okt-07 kl 18:19 »
Hoppas hon lugnar ner sig!
Vad intellektet beträffar så var helt klar över att en gris är lika smart eller ibland tom smartare än en hund.
Hon kanske har tråkigt och saknar ert sällskap och vill ha uppmärksamhet.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

christine

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 12 okt-07 kl 19:47 »
Hoppas hon lugnar ner sig!
Vad intellektet beträffar så var helt klar över att en gris är lika smart eller ibland tom smartare än en hund.
Hon kanske har tråkigt och saknar ert sällskap och vill ha uppmärksamhet.

Kunde inte sagt det bättre själv ;)

christine

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 12 okt-07 kl 19:48 »
Ni får nog öka styrkan i elstängslet låter det som...

Ja, vad har ni får styrka på elstängslet? Vad har ni för eltråd? Har ni elband?

christine

• Västmanland
« Svar #18 skrivet: 12 okt-07 kl 19:50 »
Eljärntråd med 4-5 trådar är bäst och med stark styrka. Vårt aggregat är på 16 Joule och ger 8-9 kv ut på tråden.

giraff

« Svar #19 skrivet: 15 okt-07 kl 18:42 »
Sicken gris.... Vi gjorde ett nytt försök att låta henne gå ute i den ännu mer förstärkta utegården - och fyra personer vid varje sida för att mota bort om hon såg ut att vilja rymma. Hon gick på eltråden en gång och blev lite stirrig, men lugnade sig strax. Vi hade dragit på fullt i aggregatet, som är STARKT (har det till jättefårhagen annars, nu bara ca 20 kvadrat). Men sen satte hon bara fart och sprang igenom när hon fick sig en kyss av strömmen. Oj vilken fart sen. Vi satte av efter henne och lyckades få henne att stanna upp, bökandes vid å-kanten. Där ville hon stanna. Gav upp att försöka locka med henne, ändrade strategi och gick en bit därifrån och pratade högt med varandra så att hon skulle veta var vi var och kanske själv söka upp oss. Nja, det var ju rätt gött att böka där i sandjorden... Så kom gubbens bror, som gett oss grisen, och lyckades locka upp henne en liten bit. Han kastade sig sedan heroiskt över henne och tog ett rejält tag om öronen, själv tog jag svanspartiet och så puffade vi en skrikande gris tillbaka till grishuset. Vi var lite möra sen... Men hon verkade glad att vara tillbaka i huset och nöffade gott.
Nu har vi varit tillbaka på gården som hon ursprungligen kom ifrån och köpt en syster till henne (eller grannen köpte, så är vi två familjer som kan hjälpas åt), i samma storlek ungefär och de blev väldigt glada att se varandra. Hon är mer rosa än sin syster och har svart/grå prickar på rumpan. De får gå inne tillsammans ett tag till nu (de har gott om plats och en skön bädd av halm/hö och böka runt i).
Nu funderar vi på om det kan vara bättre att även sätta upp nät runt hagen, typ får/lamm/hönsnät? Kompletterat med elstängslet (som nu är 5-6 trådar).

Dela detta:

* Inloggade just nu

235 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser