Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  norska fårraser  (läst 4981 gånger)

Ull

norska fårraser
« skrivet: 15 okt-07 kl 20:30 »
Jag var på en julmarknad i helgen och träffade en man som handlar med norska skinn, bland annat norska fårskinn. Han hade skinn från tre olika raser: Spelsau, Vildsau och Bläs/Bles? Den sistnämnda var helt otroligt mjuk, tät, tjock och ändå relativt korthårig. Han sade att den liknar en björnfäll. Själv har jag aldrig sett en björnfäll, men dessa fårskinn var fascinerande.

Är det någon som vet vad det handlar om för ras? Eventuellt kan det hända att det är olika varianter av samma ras.

Mannen som sålde dessa skinn var ingen fårexpert. Han handlade "bara" med skinnen. Han hade också ett fårskinn som var alldeles silkesmjukt. Garveriet sade att de endast fick in några få sådana skinn om året. Det skulle handla om halvvilda får som höll till uppe i bergen.

Martin S

Re:norska fårraser
« Svar #1 skrivet: 15 okt-07 kl 23:44 »
Spælsau och Villsau är två olika raser. Villsau är gutefårsliknande - men mindre - och har levt förvildat i västnorge. De anses ibland för mycket ursprungliga, medan andra menar att de till dels är ett resultat av att förvildade får utvecklas tilbaka mot vildformen (om inte vildtypegenerna är avlat helt bort) Någon sidenfäll blir det inte av dom.

Den vanliga Spælsau er inkorsat med besläktade får från Island och har i nyare tid avlats mod en högre vikt och en större andel vita djur, även om de övriga färger fortfarande finns. Ullkännare beklagar, att ullen samtidigt över lag har blivit lite grövre och förlorat glans.

Men det finns också "Gammelnorsk Spælsau", som stammer från några få bevarade flockar, på samma sätt som våra allmogefår. Den sidenmjuka fäll du har sett skulle jag tro är gammelnorsk spälsau. Dessa får kan ha alla färger, ibland även brokiga. Här skulle du också kunne hitta en björnfäll - dock inte av björnstorlek!

"Bläs" tror jag bara är en färgvariant av en av spælsau-typerne. Det är mycket möjligt, att det finns stammar, där man har avlat på bruna "björnfällar" och kanske just bläs. ... (fast det här korrigerar Rosa helt rätt nedan)

Båda typerna spælsau har mycket lång täckull, men vid klippning i lagom tid innan slakt kan man ju få passande lång fäll, och ändå få naturliga ljusa toppar.
« Senast ändrad: 16 okt-07 kl 14:23 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 16 okt-07 kl 09:21 »
vilka färger hade Bles skinnen?
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 16 okt-07 kl 10:11 »
"Bläs" tror jag bara är en färgvariant av en av spælsau-typerne. Det är mycket möjligt, att det finns stammar, där man har avlat på bruna "björnfällar" och kanske just bläs. ...

Jag har skrivit/lagt in rasinfo tidigare här om Blæset sau
men lägger gärna in det en gång till  :)

Blæset sau er en norsk rase av crossbredtypen. Opprinnelsen er noe uklar, det finnes to ulike teorier.
(Enten oppstod rasen som en krysning mellom svart rygjasau og spælsau i Rogaland på 1920-tallet), eller (så stammer rasen fra zwartblessauen som har sin opprinnelse fra Nederland.)

I dag finnes de fleste dyrene av rasen i Rogaland, men også i Agder og andre steder finnes det flokker med blæset sau.
Rogaland blæselag ble startet i 1997, og har i dag nærmere 120 medlemmer. Det blir arrangert kåringssjå og utstilling i Rogaland sammen med Interesselaget for fuglestadbrogete sau.
Man får mindre betalt for svart/brun ull enn for kvit.
Man har derfor slitt med å holde bestanden oppe. Stort engasjement i blæsemiljøet har gjort at man i dag trolig har nærmere 1000 vinterfôra søyer av rasen.

Rasekarakteristikk:
Rasen er lett gjenkjennelig med hvitt bles, derav navnet blæset sau, og hvite sokker. Dyrene skal også ha hvit haletipp. Lamma er svarte, men etter som dyrene blir eldre får de et brunt, eller noen ganger grått skjær. Hos eldre dyr går brunfargen gjerne over i grått.

Eksteriørmessig er rasen ganske lik rygjasauen. Størrelsesmessig ligner på norsk hvit,
med en middels god crossbredull.

/Rosa
« Senast ändrad: 16 okt-07 kl 10:24 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Martin S

« Svar #4 skrivet: 16 okt-07 kl 11:46 »
Ja, du minsann har du rätt, Rosa. Så kan det gå när man stirrar sig blind på sina egna kära lantrasfår. Kan försöka ursäkta mig med, att bläset til synes först blev officiel ras i 2004. Vad det stod om villsau og spælsau ovan är ok. Här är en översikt över norska fårraser:

http://www.nsg.no/index.cfm?id=70471
« Senast ändrad: 16 okt-07 kl 12:21 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Ull

« Svar #5 skrivet: 16 okt-07 kl 14:17 »
vilka färger hade Bles skinnen?

Jag såg bara två sådana skinn och båda var bruna (förmodligen solblekt svarta).

Dela detta:

* Inloggade just nu

246 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser