Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Korsa finull med gute?  (läst 1575 gånger)

Stora bocken Bruse

Korsa finull med gute?
« skrivet: 16 okt-07 kl 22:26 »
Har idag varit iväg och tittat på en gutebagge som jag skulle få då han varit med lite länge i sin flock.. Tänkte han skulle få flytta ihop med mina finulls tackor..
Har ni någon erfarenhet av den korsningen?

Det känns som den kanske inte är helt lyckad men jag kan inte motivera varför jag känner så.. Men jag vill ju ha honom för Han var bara SÅÅÅÅ söt  ;D

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Korsa finull med gute?
« Svar #1 skrivet: 16 okt-07 kl 22:29 »
Det känns som den kanske inte är helt lyckad men jag kan inte motivera varför jag känner så..

Ullmässigt eller köttmässigt  ???
« Senast ändrad: 17 okt-07 kl 20:46 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Stora bocken Bruse

« Svar #2 skrivet: 16 okt-07 kl 22:42 »
Kanske lite både och? Vi är bara hobbybönder som inte börjat med någon produktion.. Vi kommer slakta lammen men har väl eg ingen uppfattning om vad en slaktvikt ska vara riktigt  :-[
Vore roligt att fixa till skinnen men det kanske inte är en lyckad kombination att lägga på en gute??

Henning

« Svar #3 skrivet: 17 okt-07 kl 07:48 »
Har idag varit iväg och tittat på en gutebagge som jag skulle få då han varit med lite länge i sin flock.. Tänkte han skulle få flytta ihop med mina finulls tackor..
Det känns som den kanske inte är helt lyckad men jag kan inte motivera varför jag känner så.. Men jag vill ju ha honom för Han var bara SÅÅÅÅ söt  ;D

Det verkar vara så att du går på impulser snarare än på analys.
Alla får ju göra som dom själva vill men varför inte skaffa en finullbagge. Du kommer att få bättre slaktkroppar och bättre ull. Väljer du att korsa med gute förlorar du dessutom möjligheten till bevarandestöd för dina finullstackor. Skinnen efter rena gutar blir ofta snygga mattskinn och skinnen efter finull kan man bereda till plädskinn. Korsningar mellan de två leder sannolikt till att det varken blir bra pläd eller mattskinn. :-\
« Senast ändrad: 17 okt-07 kl 07:50 av Henning »

Ull

« Svar #4 skrivet: 17 okt-07 kl 15:44 »
Vi har några gute/finull och jag tycker de ger både bra kött och fina skinn.

Det finns dock en nackdel med att korsa hornlösa raser med gute. Bagglammen får ofta hornknoppar som är ganska ömtåliga och de växer ibland in mot huvudet efter en tid och måste då kapas på senommaren. När bagglammen börjar slåss händer det att hornknopparna går sönder och då blöder det rejält.

annan

« Svar #5 skrivet: 17 okt-07 kl 17:36 »
jo vi har blandat finull o gute, bra både kött och skinnmässigt, funkade här, fast det kanske beror på vilka krav man har och vi slaktar ju själva så det blev aldrig "klassat" men vi var inte missnöjda med varken vikt eller smak.

skinnet ser mest ut som finull
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Stora bocken Bruse

« Svar #6 skrivet: 17 okt-07 kl 21:22 »
Ang att skaffa finullsbagge så är det inte en tanke som inte varit aktuell.. Det verkar inte vara helt lätt att få tag i.. Har anonnserat här på forumet men inte fått napp..

Var och lämnade in mina getskinn för beredning i Ransta idag och frågade honom va han trodde om blandningen och han berättade att han har såna blandningar och att det blev fina skinn.. Jag kommer förmodligen bara ha för hemmabruk och inte sälja dom så det kanske vore värt å testa.. Mina finullare kan ju få en ny make nästa år om det blir katasrof..  ;D

Stora bocken Bruse

« Svar #7 skrivet: 17 okt-07 kl 21:35 »
Det med hornen och skadorna där verkade inte så trevligt för dom.. Då får man hålla lite koll så de inte blir problem.. Tack för tipset :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

179 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser