Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spånblandad torv i odlingsbädden?  (läst 1350 gånger)

anette i bugared

• -
Spånblandad torv i odlingsbädden?
« skrivet: 18 okt-07 kl 15:49 »
Under de senare åren har vi använt oss enbart av torv som strö i häststallet. Enkelt att sedan bara lägga rätt ut i odlingarna.

I år funderar vi på att blanda torv och spån, men vad tror ni, kan man använda den blandningen lika lättvindigt, utan att lägga i stack eller kompost innan man har den i odlingarna?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Vitis

• Skåne
Re:Spånblandad torv i odlingsbädden?
« Svar #1 skrivet: 18 okt-07 kl 17:56 »
Spån är mycket bra och bryts ner långsamt vilket är bra för mig som odlar i lerjord. Det man får tänka på är att mycket kväve binds upp under nedbrytning så man får krydda på med lite extra hönsgödsel eller guldvatten.

En del säger att spån är olämpligt pga. innehåll av terpentin m.m. men jag har inte märkt några problem.  

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 18 okt-07 kl 18:26 »
Det kommer ju även att ingå en försvarlig del hästskit och urin med i blandningen, plus att jag kan ha i lite hönsskit också. Det jag var mest betänksam för är, som du skriver, terpentinet.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 19 okt-07 kl 16:57 »
Terpentin är ganska lättflyktigt och dunstar bort snabbt i fint spån, typ kutterspån som är väldigt tunnt.

Du kan väl prova dig fram lite innan du fyller på med spån i varenda land, kompostera en del, mer spån i nåt land och mindre i nåt annat.

Sen skriver du här nästa höst och berättar hur det gick !  ;)

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 19 okt-07 kl 17:14 »
Jag brukar nämligen göra det enkelt för mig genom att tömma odlingslådorna i växthuset och sen under vintern, när jag tömmer hästboxarna, så kör jag mocket direkt och fyller upp i växthuset, eller i nyanlagda odlingsbäddar/rabatter.

Men efter årets katastrofskörd (tomater, gurka o fysalis) så kan det bara inte bli sämre. Förutom brist på sol, så fick jag potatisbladmögel på alla tomatplantor.
Kanske terpentinet, det lilla som är kvar, råder bot på DET eländet :D.

Dela detta:

* Inloggade just nu

150 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser