Bo, under kriget var nog skogarna väldigt renplockade längs vägarna...
Jag har funderat mycket på om inte gengasdrift är en onödig omväg vid omvandlingen träbränsle => rörelseenergi. -Att det borde ge bättre verkningsgrad att driva bilen med en ångmaskin direkt på hjulen än att kyla bort all värmeenergi från gasgenereringen och köra en vanlig ottomotor på resterna.
Oavsett om man kör ångmaskin/stirlingmotor direktverkande eller hybridvarianten med el och batterier är ju onekligen pellets mycket mer automatiserbart. Ur ett trafiksäkerhetsperspektiv vore det ingen höjdare med en ensam bilförare som också ska kasta in vedträn i en panna...
Pellets torde också vara mycket snabbare på att anpassa sig efter effektbehovet utan onödigt höga avgasutsläpp.
Hmmm, flis borde ju också vara ett alternativ även om bränslevolymen ökar markant.
Den pelletsdrivna hybridbilen i trådens början är mycket intressant! Att ha ett mindre batteri för mellanlagringen är förmodligen nödvändigt för att få en drivlina som hänger med i stadstrafikens snabba belastningsväxlingar.
Jag vill åter knyta an till tråden om ett slags påskjutsaggregat att montera likt ett gengasaggregat i bakluckan på en vanlig bensinbil. Jag skulle mycket hellre ha ett sådant pelletseldat påskjutsaggregat än ett gengasaggregat!