Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behandling av ohyra  (läst 32054 gånger)

admin

• Administratör
    • Alternativ.nu
Re:Behandling av ohyra
« Svar #60 skrivet: 16 dec-04 kl 16:36 »
Jag har, återigen, delat upp den här diskussionen från rubriken "Ohyra på höns och hästar" då det inte alls handlar om hästar längre. ;)

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #61 skrivet: 16 dec-04 kl 16:43 »
Jag tror säkert den är bra. Det var det gamla Mafu strip också - en remsa som man satte upp inne i hönshuet över natten då allt var sätngt och så var alla ohyredjur borta på morgonen.
- Supereffektivt och jätteenkelt att använda men säkert väldigt giftigt eftersom det redan tidigt på 1990-talet blev förbjudet.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

ragnarsvedje

• Gäst
Re:Ohyra på höns och hästar?
« Svar #62 skrivet: 18 dec-04 kl 19:47 »

Varför du utför saker och ting som du inte vet funkar vet tydligen varken du eller jag.  
Jag upprepar därför min följande åsikt och ståndpunkt:

Man badar inte höns. De håller sig rena från ohyra genom att tvätta sig med sand. Man kan låta hönsen också bada i aska. Till både sanden och askan kan man tillsätta något svavelblomma. Är det riktigt illa ställt så kan man spruta insektspulver på dom.

För att undvika så mycket ohyra att de orsakar hönsen skada så rensar man redena ofta och lägger då nytt strö. Husen de bor i får man tvätta rent några gånger per år – golv, tak och väggar. Kalkmjöl är bra att stryka det hela med, kanske med tillsats av karbolsyra. Men detta är ju självklarheter för alla som har höns.

Man tvättar inte höns i några slags vätskor. Vätskor använder man för att dränka dom, men det är varken etiskt försvarbart eller lagligt.

Andra kan ha andra åsikter.  Detta var min.  Vilket som är rätt bestämmer lagen oavsett om lagen är fel eller riktig.

Svammel svammel... Jo jag vet vad som funkar för mej och mina höns, det har det gjort i tjugofem år utan nån lus.Och utan dej Anders !
Du säger att man inte badar höns,  hos oss "SPRUTAR MAN INTE HÖNS MED NÅGOT INSEKTSMEDEL" Vi badar dom i älgörtsavkok!

Jo du jag känner utmärkt till alla sätt att hålla rent i hönshus, har du svårt att läsa eller??

Man stryker inte med kalkmjöl man slammar med kalkslam. Det har man gjort ett många årtionde.

Vad som är rätt eller fel bestämmer lagen säger du, jojo. Hos oss bestämmer vi själva över hönor och hönsskötsel tillsamman med moder jord.

Det är inget fel i att doppa en höna i vattenbad, tror du att en hönsägare som jag skulle dränka hönan, korkat eller? Jag vill väl för böveln ha en levande höna kvar!

Du säger att alla har en åsikt men så kommer ditt lilla retliga "MEN", vilket kortfattat betyder så här tycker jag att ni skall göra och hör sen.

Märkts det?- att ingen annan på alternativs sajt än du "anders" gör mej så grymt irriterad!

>:(

« Senast ändrad: 18 dec-04 kl 19:47 av intrancewetrust »

Camilla

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 19 dec-04 kl 03:04 »
Man tvättar inte höns i några slags vätskor. Vätskor använder man för att dränka dom, men det är varken etiskt försvarbart eller lagligt.

Andra kan ha andra åsikter.  Detta var min.  Vilket som är rätt bestämmer lagen oavsett om lagen är fel eller riktig.

Skulle det vara ett lagbrott att bada höns i "vätskor" så är väl alla hönsutställare risigt i det...

Så här står det på Dalarnars rasfjäderfäförenings hemsida (http://www.dalarnasrf.nu/) där de berättar hur man förbereder sina höns inför en utställning - detta är ju även svar på din fråga, manna, om hur man badar en höna.

"3-4 dagar före utställningen ska du bada eller tvätta djuret. Fyll en balja eller ett handfat med ljummet vatten, tag en mild tvål eller ett milt schampo, typ barnschampo. En del förordar hundschampo, men det kan vara för starkt för hönan. Sänk ner djuret i vattnet och blöt in det ordentligt, arbeta in schampot väl och skölj sedan, helst med en dusch eller under kranen. Allt schampo måste var borta.
Torka med en frottéhanduk så mycket det går, tänk på att vara försiktig med fjädrarna, och ta sedan en hårtork på lägsta hastighet och lägsta värme och torka hönan försiktigt med den. Akta så att du inte kommer för nära eller att ha för varmt, då kan fjädrarna ta skada och böja sig åt fel håll.
Låt sedan hönan stå inne där det är lagom varmt så att det sista torkar och så hon får möjlighet att själv rätta till alla fjädrarna. "

8)
« Senast ändrad: 19 dec-04 kl 03:52 av Camilla »

manna

• -
« Svar #64 skrivet: 19 dec-04 kl 11:09 »
Jaha, så då förstörs alltså inte fjädrarna av att man s a s gnuggar dem?

Nå, mina bondhöns kommer aldrig vara med på någon utställning, men kul ändå att ha fått ett svar. Tack, Camilla!  :)

Förresten, kom just att tänka på oljeskadade fåglar. De gnuggas ju rejält med diverse tvättmedel och inte skadas deras fjädrar nämnvärt. Har alltså svarat på min egen undring... Tänk vad man lär sig!  ;)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Anna.D

« Svar #65 skrivet: 19 dec-04 kl 17:27 »
För många år sedan ställde jag ut silkeshöns och då både badade och fönade man dem innan.
Hönorna älskade det och gillade till och med att bli fönade.Kan inte tänka mig att det är skadligt att bada höns.Det man ska tänka på att inte göra det när det är kallt...men det förstår ju alla :)Anna.D

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #66 skrivet: 19 dec-04 kl 22:49 »
Tänk vad man lär sig!  ;)
Sjöfåglar är fåglar specialanpassade till ett liv i vatten.  Höns är inte sjöfåglar, utan snarare skogsfåglar.  Om man inte tvättar bort oljan på oljeskadade fåglar (vanligtvis sjöfåglar) så dör dom flesta.  Många dör ändå.  Förutom att ha återhämtat sig så måste de också bilda det fett som de kan smörja in sig med för att deras fjäderdräkt skall vara vattenavvisande, innan de kan återvända till sitt liv med och i vattnet.

Fåglarnas fjäderdräkt, som består av dött hornämne (som våra naglar t ex) är isolerande när den är torr och har rätt proportion mellan de olika typer av fjädrar,som fjäderdräkten består av, och luftfickorna däremellan.

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #67 skrivet: 19 dec-04 kl 22:59 »
Så här står det på Dalarnars rasfjäderfäförenings hemsida
En del förordar hundschampo, men det kan vara för starkt för hönan.  Allt schampo måste var borta. Tänk på att vara försiktig med fjädrarna. Torka hönan försiktigt. Akta så att du inte kommer för nära eller att ha för varmt, då kan fjädrarna ta skada och böja sig åt fel håll.
Det gäller att vara försiktig och inte göra fel för då kan det gå på tok.  Då blir det varken pris eller hedersomnämnande.  

För inte så länge sedan var det en hundavelsförening som klippte svansen av sina hundar. Hund med svans ansågs fult.  Jag tror det numera är förbjudet.  Nu är ju inte höns hundar.

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #68 skrivet: 19 dec-04 kl 23:30 »
hos oss "SPRUTAR MAN INTE HÖNS MED NÅGOT INSEKTSMEDEL" Vi badar dom i älgörtsavkok!

Vad som är rätt eller fel bestämmer lagen säger du, jojo. Hos oss bestämmer vi själva över hönor och hönsskötsel tillsamman med moder jord.
Om jag förstår dig rätt så tycker du att man inte skall spruta höns med insektsmedel utan du rekommenderar badning i älgörtsavkok.  Ok, det är din åsikt.  Om nu någon inte tycker att man skall bada höns så behöver du väl inte bli så hysterisk för detta.  Läsaren av inläggen för det ena och för det andra är nog kapabel att dra egna slutsatser.

Intressant förhållande du har till lagen. Man kan ju byta ut "hönor och hönsskötsel" mot "grisar och grisskötsel" eller "barn och barnaga" eller "hembränning och försäljning av sprit" eller något annat.

Om du bestämmer över dina höns och din skötsel så måste du då logiskt tycka att andra skall bestämma över sina domäner, vilka de nu än är,  eller?

Men åter till frågan om lagen.  Om du eller någon  annan har rätt i en fråga och lagen säger tvärtom och lagen har fel så står vi inför en knepig konflikt.  Hur vi skall agera och förhålla oss till denna konflikt.  

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #69 skrivet: 20 dec-04 kl 08:09 »
Förra hösten och en del av vintern hade jag 6 ungtuppar + min egna vuxna tupp i mitt hönshus med 20 hönor. De arma hönorna satt och häckade på pinnarna hela dagarna och på golvet stod 7 trånande tuppar och väntade. Då någon av damerna dödsföraktande satsade och slängde sig ner fick hon snabba sig väldigt för att hinna få i sig några sädkorn innan de galna sexfixerade dårarna kastade sig över henne för att fullborda den tänkta våldtäkten. Till slut fickjag mata hönorna på pinnen och tupparna på golvet och lyckan var stor både bland hönorna och ledartuppen då äntligen tonårskillarna flyttade till de hem som tingat dem. Då var hönorna alldeles tufsiga och jättesmutsiga på både rygg och bröst så jag tog in dem en och en och tvättade deras fjäderdräkt med vanligt tea treeschampo i min bidé med dusch och fönade dem torra med min hårfön innan de fick gå tillbaka ut i det varma hönshuset. Deras fjäderdräkt blev skinande blank och väldigt vacker och inte alls förstörd på något sätt. Jag har inte gjort så varken förr eller senare men kontaterade att det inte är något som på nåt sätt skadar hönsen så att tvätta dem med älgörtavkok skadar knappast heller, även om jag undrar om det är avkoket som dödar ev. ohyra eller om det är den mekaniska tvättningen. Älgört innehåller ju salicylsyra och den användning jag lärt mig om den är mot inflammationer. De örter jag lärt mig som har effekt mot ohyredjur är renfana, malört, rölleka och polejmynta men det finns säkert fler. De mår varje fall definitivt mycket bättre av att bada och därmed bli rena och ohyrefria än att fortsätta ha ohyra!

Att dränka ett djur är en så vidrig handling att den självklart är ett lagbrott och den som gör så hoppas jag verkligen blir anmäld och straffad för djurplågeri! Att bada djur är däremot inte något lagbrott. Om det behövs eller ej må väl vara upp till var och en att ta ställning till - det finns ju folk som påstår att hundar inte heller ska badas mer än någon gång per år för då tror de man förstör pälsen. Jag väljer att bada mina hundar varannan vecka eftersom jag älskar hundar men avskyr hundlukt och blir äcklad av att bli fet och smutsig om händerna då jag tar i en hund. Mina hundar är blanka och mjällfria med huden i bra kondition och de luktar inte heller hund eftersom de är rena. Marsvinen och den kanin som bor inne får också en hårtvätt emellanåt (och mår bara bra av det) men däremot badar jag varken katter, höns, vaktlar eller utekaninerna regelbundet.
« Senast ändrad: 20 dec-04 kl 08:15 av Kicki »
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

manna

• -
« Svar #70 skrivet: 20 dec-04 kl 12:14 »
 Nu är ju inte höns hundar.

Tänk vad man lär sig!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

manna

• -
« Svar #71 skrivet: 20 dec-04 kl 12:18 »
Sjöfåglar är fåglar specialanpassade till ett liv i vatten.  Höns är inte sjöfåglar, utan snarare skogsfåglar.  Om man inte tvättar bort oljan på oljeskadade fåglar (vanligtvis sjöfåglar) så dör dom flesta.  Många dör ändå.  Förutom att ha återhämtat sig så måste de också bilda det fett som de kan smörja in sig med för att deras fjäderdräkt skall vara vattenavvisande, innan de kan återvända till sitt liv med och i vattnet.

Fåglarnas fjäderdräkt, som består av dött hornämne (som våra naglar t ex) är isolerande när den är torr och har rätt proportion mellan de olika typer av fjädrar,som fjäderdräkten består av, och luftfickorna däremellan.

Yes box, I know! Vad jag mest konstaterade var att själva fjädrarna inte blir förstörda. Däremot är jag medveten om att det skyddande fettet måste till för att pippin inte ska frysa ihjäl. Men själva fjädrarna sitter kvar och kan användas igen. När det gäller höns borde det väl vara så att man ser till att hönan är torr innan den placeras ute i en snödriva?

manna

• -
« Svar #72 skrivet: 20 dec-04 kl 12:30 »
Intressant förhållande du har till lagen. Man kan ju byta ut "hönor och hönsskötsel" mot "grisar och grisskötsel" eller "barn och barnaga" eller "hembränning och försäljning av sprit" eller något annat.

Om du bestämmer över dina höns och din skötsel så måste du då logiskt tycka att andra skall bestämma över sina domäner, vilka de nu än är,  eller?

Jo, nu tilltalas ju itwt, men jag vill svara ändå - så då gör jag det!  ;D

Jag bestämmer, precis som möjligen itwt, över mina höns och det sätt de behandlas. Med det säger jag inte att jag bryter mot lagen. Detsamma gäller min hund och mina katter; jag bestämmer hur jag ska sköta dem men jag bryter inte mot någon djurskyddslag. Jag badar t ex min vovve betydligt mer sällan än Kicki, men än har inte lagens ivrare varit på hembesök.

Jag förordar att alla får sköta sig och sitt på det vis man finner mest lämpligt - så länge man inte skadar en levande individ! Alltså får Kicki bada sina hundar varje månad medan jag svabbar av fårhunden en gång om året, itwt och ex hönsutställare får bada sina höns och du får låta bli. På samma sätt är det inte försvarbart att slå barn, dränka höns, svälta grisar eller sälja sprit till minderåriga. Skulle tro att itwt  - och många andra - resonerar i ungefär samma banor.

Anders

• -
    • felicia.se
Vår relation till våra husdjur
« Svar #73 skrivet: 21 dec-04 kl 10:39 »
Jag bestämmer över mina höns och det sätt de behandlas. Detsamma gäller min hund och mina katter; jag bestämmer hur jag ska sköta dem men jag bryter inte mot någon djurskyddslag. men än har inte lagens ivrare varit på hembesök.

Jag förordar att alla får sköta sig och sitt på det vis man finner mest lämpligt - så länge man inte skadar en levande individ!
Utifrån dina formuleringar så håller jag väl med dig.

De lagar och regler som finns borde vara utformade utifrån omtanke vad vi vet om djurens bästa. Så är det ju inte.  Vi laborerar och leker med djuren utifrån våra värderingar. Utifrån vad som är mest till nytta för oss och vad som vi tycker är vackert för oss. Vi använder oss systematiskt av missbildningar och dåliga mutationer i aveln och vi gör djuren "vackra" utifrån vår kultur; det dagsaktuella människomodet.

Grisarna har förlängts med flera revbenspar för att vi skall få så många fläskkotletter som möjligt per gris.  Nu är den ekonomiska gränsen nådd eftersom för många ryggar går av om grisarna skulle få ytterligare revbenspar. Tjurarna hos våra nötkreatur har konstats avlats för att ge stora bakar, där det enligt svenska och vissa andra folks smak, mest värdefulla köttbitarna finns. Extremfallet är Belgian-Blue-rasen.  Från hundvärlden finns mängder med exempel på allvarliga missbildningar som är högsta modé och regel enligt vårt sätt att se.  

Den syn vår kultur har på djur är och har varit brutal i sämsta bemärkelse. Andra kulturer har haft ett annat förhållningssätt till sina husdjur och till livet som sådant. Först med de militanta djurrättsaktivisterna har åtminstone en viss debatt i vårt förhållningssätt till våra husdjur börjat spira.

Var går gränsen? Nu vill polisen använda elchocker vid träning av hundar. Av ekonomiska skäl eftersom man inte har råd att avla fram tillräckligt med hundar så man har tillräckligt stort urval på lämpliga individer för vissa uppgifter. Var går gränsen? Mjölkkorna kastar iväg mer mjölk än vad de någonsin skulle göra i ett någorlunda harmoniskt system. Deras livslängd har blivit kort men i våra ögon ser de ut att trivas. Så var går gränsen? Tjurarna med sina missbildade jättebakar lever ju under den tid de lever. Mår de dåligt? Vi ger nötkreatur foder och i mängder som de aldrig skulle komma på själva att hitta och äta. Sockerbetsrens, drank och drav, sojabönor, rapsmjöl, solrosfrö, korn, havre och allsköns restprodukter från vår förädlingsvärld. Man kom på idén att ge djuren förädlatr kadavermjöl av andra djur och av sin egen art. Vi fick "Galna Ko-sjukan".  

De extrema varianterna av djurutnyttjande kan de flesta av oss enas kring som något varande förkastligt. Jag tycker ändå den gränsen är ointressant.  Dels vet vi inte var den finns. Men kanske mest för att vi istället borde inrikta oss på den klara skiljelinje som finns.  Skall vi värna om djurens bästa efter deras arts beteende och livsförutsättningar eller skall vi "vårda våra djur" efter våra mänskliga kultur-värderingar och tekniker?

Visst är det var och en fritt att tycka att det är en väldigt stor skillnad på folket som njuter av att titta på blodiga och grymma tuppfäktningar och folket som tittar på välschamponerade utställningshöns.

Är det så att "gallus gallus", djungelhönan, och dess barnbarn naturligt haft för vana att bada i älgörtsavkok eller schamponera sig och tvätta sig med vatten/vätskor så har mina kunskaper varit bristfälliga. Bara att beklaga och ursäkta. Men först må någon komma med bevis att så är fallet.  Camilla, Intranervöst, Manna också kanske och kanske flera verkar ju inte ens reflektera över vad jag försöker säga.  Sådant är trist.

Camilla

• Gäst
Re:Vår relation till våra husdjur
« Svar #74 skrivet: 21 dec-04 kl 11:44 »
De extrema varianterna av djurutnyttjande kan de flesta av oss enas kring som något varande förkastligt. Jag tycker ändå den gränsen är ointressant.  Dels vet vi inte var den finns. Men kanske mest för att vi istället borde inrikta oss på den klara skiljelinje som finns.  Skall vi värna om djurens bästa efter deras arts beteende och livsförutsättningar eller skall vi "vårda våra djur" efter våra mänskliga kultur-värderingar och tekniker?
(...)
Camilla, Intranervöst, Manna också kanske och kanske flera verkar ju inte ens reflektera över vad jag försöker säga.  Sådant är trist.
Reflektera över vad du försöker säga? Tja... jag anser att du mest bara försöker provocera, och är ärligt talat innerligt trött på sådant här ordvrängeri. Att jämföra bad av höns med stympning av hundar "För inte så länge sedan var det en hundavelsförening som klippte svansen av sina hundar. Hund med svans ansågs fult.  Jag tror det numera är förbjudet. är i mina ögon absurt.

Ska vi strikt värna om djurens naturliga beteende och behov så ska vi helt enkelt inte ha några tamdjur alls. Och inte är det naturligt för människan att bo i hus, heller. Vi får väl flytta ut i skogen allihop och leva på bär. Det kanske vore det bästa?

Skulle vi ändå, hemska tanke, ändå envisas med att bo i våra stugor och hålla stackars djur i fångenskap för vår egen vinnings skull, så får vi väl se till att göra det bästa av situationen för alla parter. Innbär det att en höna en gång i sitt liv behöver bada för att slippa ett ohyreangrepp så må det väl vara hänt.

Nu tänker jag lämna det här ordvrängeriet och min julönskning är att diskussionerna här i forumet framöver mer kommer att handla om praktiska saker. Det är därför jag är här, för att lära mig praktiska, användbara saker om djur och odling och hantverk. Inte för att sitta och vränga ord.

Camilla

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #75 skrivet: 21 dec-04 kl 11:58 »
Till Anders: Jag håller i stort med dig men vet däremot inte om du håller med mig då jag gör en skillnad mellan gårdsdjur och husdjur:
Som jag skrev förut tvättar jag inte mina gårdsdjur (förutom hästarna som schamponeras 1 g. varje sommar) men däremot får de djur som bor inne i vårt hus och sover i vår säng resp. bor i vårt kök (hundar, marsvin och en dvärgkanin) regelbundna pälstvättar varannan vecka. Jag gör dock undantag för våra 5 katter som genom min egen självbevarelsedrift inte schamponeras annat än vid uppenbart behov.
« Senast ändrad: 21 dec-04 kl 12:18 av Kicki »

Har kursverksamhet!

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #76 skrivet: 21 dec-04 kl 12:17 »
Till Camilla:
Jag instämmer även med dig eftersom jag tycker andemeningen i Anders uttalanden är bra men inte tycker om den vassa tonen och vrängandet av ord.  Jag står ju också mittemellan eftersom jag badar vissa djur och inte andra. De jag normalt inte badar kan jag dock mycket väl tänka mig att göra det med om det behövs - som då förra vintern men jag gör det inte annars. Ett ohyreangrepp anser jag dock vara giltig orsak, om inte annat bättre metod finns att tillgå. Ett bad är mycke bättre än att de har kvar ohyran!

Har kursverksamhet!

ragnarsvedje

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 29 dec-04 kl 17:01 »
Jo, nu tilltalas ju itwt, men jag vill svara ändå - så då gör jag det!  ;D

Jag bestämmer, precis som möjligen itwt, över mina höns och det sätt de behandlas. Med det säger jag inte att jag bryter mot lagen. Detsamma gäller min hund och mina katter; jag bestämmer hur jag ska sköta dem men jag bryter inte mot någon djurskyddslag. Jag badar t ex min vovve betydligt mer sällan än Kicki, men än har inte lagens ivrare varit på hembesök.

Jag förordar att alla får sköta sig och sitt på det vis man finner mest lämpligt - så länge man inte skadar en levande individ! Alltså får Kicki bada sina hundar varje månad medan jag svabbar av fårhunden en gång om året, itwt och ex hönsutställare får bada sina höns och du får låta bli. På samma sätt är det inte försvarbart att slå barn, dränka höns, svälta grisar eller sälja sprit till minderåriga. Skulle tro att itwt  - och många andra - resonerar i ungefär samma banor.

kunde inte sagt det bättre själv, möjligtvis nu när man är på bra humör..
« Senast ändrad: 29 dec-04 kl 17:02 av intrancewetrust »

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #78 skrivet: 02 jan-05 kl 22:58 »
Har ni tänkt på att vi kommit rätt långt från ämnet = sakfrågan. Minns ní vad vi egentligen diskuterade?
- Jo, behandling av ohyra!

Har kursverksamhet!

Hans Tjäjjke

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 02 jan-05 kl 23:07 »

Har det inte tjatats och vrängts ord tillräckligt här nu!?
Ta lärdom utav det som sagt om att utrycka sig lite vänligare, det borde gälla alla.
« Senast ändrad: 02 jan-05 kl 23:43 av Hans Tjäjjke »

Dela detta:

* Inloggade just nu

168 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser